ZW door zwangerschap tijdens WW en vervolg

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Viyenna, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Viyenna

Viyenna Lid

23 apr 2015
    5
    0
    0
    Noord-Holland
    Hallo,

ik zat in de WW toen ik ziek werd door zwangerschap. Ik heb mij ziek gemeld bij het UWV en heb een bevestiging gekregen dat mijn WW is stopgezet en dat mijn ziektewetuitkering op basis van ziek door zwangerschap is toegekend. De betalingen gaan verder goed.

Echter, nu belde ik UWV met de vraag over of ik nog aan mijn sollicitatieplicht moet voldoen. De éen zegt ja, de ander zegt nee. Tijdens ziektewet op zich wel, omdat de eerste 13 weken doorlopen, maar tijdens ziek door zwangerschap niet, omdat de WW wordt gestopt. Dus, hoe zit dat?

Ten tweede; die mevrouw vertelde me vriendelijk dat de brief die ik kreeg dat mijn WW is gestopt alleen maar betekent dat de betaling van de WW is gestopt, en is overgedragen aan de ziektewet omdat de WW geen 100% betalingen kan doen. Erna vertelde ze me doodleuk, na meerdere tegenstrijdige berichten gehad te hebben, dat na mijn verlof de WW NIET zal worden verlengd met de weken dat ik ZW door zwangerschap kreeg. Overal tegenstrijdige berichten, en ook is mij eerder gezegd dat de weken dat ik vanuit WW naar ZW door zwangerschap ga, deze aan mijn WW worden geplakt als deze weer ingaat na mijn verlof. Wat is het nu? Ik kan deze onduidelijkheid eigenlijk niet gebruiken nu, en wil een eenduidig helder antwoord. Alvast heel erg veel dank.

Groet!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Viyenna,

Ik begrijp jouw verwarring. Erg vervelend dat er zo veel onduidelijkheid is hierover. De vraag of je dertien weken van je WW-recht kwijt bent bij ziekte door zwangerschap wordt vaak gesteld. Om er zeker van te zijn dat UWV Webcare het juiste antwoord geeft, hebben we dit nog eens extra laten uitzoeken.

Ben je ziek door je zwangerschap? Je WW stopt dan direct. De betalingen worden overgedragen aan de Ziektewet. Wel verbruik je jouw WW-recht tijdens de eerste dertien weken van je ziekte. Die dertien weken ben je dus kwijt. Deze weken komen er niet weer bij op het moment dat je later terugvalt op je WW-uitkering.

De periode van ziekte ná die eerste dertien weken en ook de periode waarin je zwangerschapsverlof hebt, zijn niet van nadelige invloed op je WW-recht. Al deze weken worden bij de duur van je WW-recht opgeteld wanneer je later terugvalt op je WW.

Er komen weleens situaties voorbij waarbij het toch anders gaat dan ik hierboven heb uitgelegd. Dit zijn individuele gevallen waarbij vaak andere dingen meespelen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina