Hallo, nu 4 weken geleden ben ik bevallen van een dochtjertje, helaas is zij afgelopen maandag overleden. Nu liep mijn verlof tot 23 oktober maar ik vraag me toch af hoe dat nu zit.. Ik mag zowiezo 2 weken nog niet werken ivm de keizersnede maar wat als die 2 weken voorbij zijn? Groetjes Indra
Beste Indra, Gecondoleerd met het verlies van je dochter. Het recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof blijft ongewijzigd. Dus tot 23 oktober krijg je een WAZO-uitkering. Kun je na die datum nog niet kunt werken door zwangerschaps- of bevallingsklachten? Dan kun je een Ziektewet-uitkering van UWV aanvragen. - Heb je een werkgever? Meld je dan uiterlijk de tweede dag na het verlof ziek bij je werkgever en bij UWV Telefoon (0900 - 9294). Je werkgever vraagt dan een Ziektewet-uitkering aan. Meestal betalen wij die aan de werkgever, en betaalt hij gewoon je loon door. - Heb je een WW-uitkering van UWV? Meld je dan uiterlijk de tweede dag na het verlof ziek bij UWV Telefoon (0900 - 9294). Je krijgt dan een Ziektewet-uitkering tot je weer kunt werken. Op onze website vind je actuele informatie over de ziektewet en over het verlof. Als je bij een gemeente in Nederland aangifte van de geboorte hebt gedaan, dan krijgt UWV automatisch bericht van de gemeente. Je hoeft zelf de geboorte van je dochter niet door te geven aan UWV. Ik raad je aan om wel via UWV Telefoon (0900 - 9294) door te geven dat je dochter is overleden. Hiermee kan worden voorkomen dat er (pijnlijke) standaardbrieven worden verstuurd. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare