Ik heb deze week te horen gekregen dat er een currator is aangesteld, en dat mijn werkgever failliet is. Er is nog geen definitieve datum bekend, maar de salarissen zijn wel al bevroren. Ik krijg per 02-08-2011 een zwangerschapsuitkering via het UWV, en heb van de week nog even snel geregeld dat het rechtstreeks naar MIJ word overgemaakt en niet naar de zaak, omdat hun bankrekening geblokkeerd is. Ik verwacht dus dat tijdens mijn zwangerschapsverlof de definitieve onslag/fallisements datum bekend gaat worden, zodat ik en anders collega`s e.v.t. een ww kunnen aanvragen. IK begreep dat tot die datum bekend is, dat nog niet mogelijk is. Ik heb wel me wel alvast op de werk.nl site aangemeld. Kan ik me tijdens mijn verlof aanmelden voor een ww, als die datum bekend is? Of moet ik wachten tot mijn verlof is afgelopen ( eind Nov 2011 ) voordat ik dat kan doen?
Beste Esmeralda76, Je kunt de WW aanvragen vanaf eind oktober 2011 als je verlof eind november 2011 afloopt. De WW kan namelijk vanaf een maand voor je eerste werkloosheidsdag worden aangevraagd. Je vraagt de WW aan via WERK.nl. Als de faillissementsdatum door de rechter is uitgesproken dan moet dit worden doorgegeven aan UWV. Dit wordt meestal gedaan door de curator. Is dat niet het geval, dan meld je de datum van het faillissement via UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. UWV nodigt je daarna uit voor een bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst krijg je het aanvraagformulier voor een uitkering wegens betalingsonmacht van onze medewerker. Na inlevering van het formulier krijg je binnen 4 weken een brief waarin staat of je een uitkering wegens betalingsonmacht krijgt. Je vraagt dus twee uitkeringen aan: - De uitkering wegens betalingsonmacht; betaling van tegoeden van je ex-werkgever; - De WW-uitkering; betaling vanaf de opzegtermijn (of einde zwangerschapsuitkering). Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariƫlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare