Bevallen, nu einde dienstverband?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mamavan2, 9 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Goedenavond,
    ik heb een vraagje over iets waar ik maar niet uitkom..ik heb het uwv vandaag telefonisch al benaderd maar ik heb nog niet echt duidelijkheid.

Het zit zo....ik ben zwangerschapsgerelateerd ziek geraakt op 1 januari 2011 en heb sinds die tijd niet meer kunnen werken (fysiek te zwaar in de zorg). Eigenlijk zou ik in mei 2013 uit dienst gaan, omdat ik dan twee jaar ziek ben. Echter, raakte ik weer zwanger en in mei 2013 is mijn kindje geboren. Ondertussen heb ik een wia aanvraag ingediend. Ik ging er vanuit dat mijn dienstverband zou eindigen zodra ik bevallen was, maar vandaag ontving ik van mijn werkgever een brief, dat ik per 25 juli mijn werkzaamheden bij het bedrijf weer ga hervatten en ik me die dag ziek dien te melden, mocht ik nog niet beter zijn (wat inderdaad zo is). Ik heb begrepen dat mijn ziekteuitkering stopgezet werd zodra mijn zwangerschapsverlof inging, maar hoe gaat het nu dan verder met mijn werkgever?

En mocht ik niet in aanmerking komen voor een wia uitkering, ga ik dan automatisch de ww in? Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden, alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mamavan2,

Je wilt weten wat er met je dienstverband gebeurt, nu je twee jaar ziek geweest bent. Meestal eindigt het recht op ziektewet-uitkering na twee jaar (104 weken), omdat dan recht op WIA ontstaat.

Wanneer je echter zwanger bent wordt de periode van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (16 weken) uitgesloten van de 104 weken ziektewet. Het recht op WIA gaat dan pas op zijn vroegst na 120 weken in. Het kan ook later zijn, wanneer de klachten die je voor en na het verlof had verschillen. Er gaat dan na het verlof namelijk een nieuwe periode van 104 weken ziektewet in.

Ik kan dit op basis van de informatie in je vraag helaas niet goed beoordelen. Je krijgt hoe dan ook vanzelf bericht van UWV wanneer je de WIA-uitkering moet aanvragen.

Overigens eindigt je dienstverband niet automatisch na twee jaar ziekte. Je werkgever moet daartoe een beëindigingsovereenkomst met je opstellen, waarmee je akkoord gaat met het ontslag. Ga je niet akkoord vanwege de voorwaarden in deze overeenkomst? Dan moet je werkgever een ontslagvergunning voor je aanvragen.

Deze vergunning wordt alleen verleend als je werkgever en jij voldoende hebben gedaan voor je re-integratie (dit wordt door UWV beoordeeld bij je WIA-aanvraag). Bij de WIA-aanvraag wordt ook je mate van arbeidsongeschiktheid beoordeeld. Ben je meer dan 35% arbeidsongeschikt? Dan krijg je een WIA-uitkering. Ben je minder dan 35% arbeidsongeschikt? Dan vraag je samen met de arbeidsdeskundige een WW-uitkering aan.

Op onze website vind je actuele informatie over ziekte rond je verlof en over ontslag bij ziekte.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina