Hallo, Vanaf 1 september a.s. ben ik werkloos en nu hard op zoek naar een andere baan. Nu heb ik vanmiddag een reactie gehad op een sollicitatiebrief die ik gisteren heb verzonden, dit is echter een baan op oproepbasis. Nu vraag ik mij af, stel dat ik wordt aangenomen, dan weet ik eigenlijk niet waar ik precies aan toe ben zowel qua aantal uren werken als qua salaris. Dit kan dus best nadelig zijn, omdat ik met een uitkering wel weet waar ik aan toe ben. Of bestaat hier een regeling voor? Het liefst ga ik natuurlijk gewoon zsm aan het werk. Alvast bedankt voor de reactie!
Beste butterfly29, Je wilt weten wat er met je WW-uitkering gebeurd als je tijdens je WW-uitkering gaat werken als oproepkracht. Ontvang je korter dan een jaar een WW-uitkering? En ga je minder uren werken dan het aantal uren waarvoor je een WW-uitkering ontvangt? Dan ontvang je in de meeste gevallen nog een WW-uitkering over de uren die je dan nog werkloos bent. Krijg je voor 10 uur of meer per week een WW-uitkering? Dan stopt je uitkering wanneer je minder dan 5 uur werkloos blijft in de week. Krijg je voor minder dan 10 uur per week een WW-uitkering? Dan ontvang je geen WW-uitkering meer als je voor minder dan de helft van het aantal uren werkloos blijft. Ga je aan het werk? Dan geef je dit door met het wijzigingsformulier dat je vindt op mijnUWV. Vervolgens dien je om de 4 weken een inkomstenformulier in te vullen. Op dit formulier geef je de daadwerkelijk gewerkte uren per dag aan. Voorbeeld: Je ontvangt een WW-uitkering van 30 uur. Je gaat werken als oproepkracht en in de eerste week werk je 20 uur. Je ontvangt in dit geval een aanvullende WW-uitkering van 10 uur. Werk je de week erop 26 uur? Dan ben je minder dan 5 uur werkloos in de week. Voor deze week heb je geen recht op een aanvulling. Echter schuift de einddatum van je WW recht wel met een week op. Dit komt omdat je geen gebruik hebt gemaakt van je WW recht in de week waarin je minder dan 5 uur werkloos bent. Tijdens het eerste half jaar van je WW-uitkering is al het werk passend dat past bij je ervaring, opleidings- en salarisniveau. Ontvang je een vacature van UWV of een uitzendbureau? Dan moet je deze baan accepteren als het voor jou passend werk is. Twijfel je of het werk passend is? Dan adviseer ik je contact op te nemen met je werkcoach. Actuele informatie over wat er met je WW-uitkering gebeurd als je gaat werken vind je hier. Ik wens je veel succes in je eventuele nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare