Op 1 oktober loopt mijn tijdelijke contract af bij mijn werkgever. Mijn bevallingsdatum is 15 november dus ik heb dan nog wel recht op zwangerschapsverlof. Nu kom ik er net achter dat mijn baas mij een vast contract gaat aabieden, wat natuurlijk geweldig is. Enige probleem is als volgt: ik werk nu voltijd, en het vaste contract zal voor 3 dagen per week zijnn. Dit houdt dus in dat ik minder ga verdienen. Dit nieuwe contract zal dus officieel ingaan op 1 oktober, maar wordt dat dan aangehouden voor mijn zwangerschapsuitkering of wordt mijn voltijd salaris aangehouden? Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt!
Beste Rodaina, Fijn dat je werkgever een vast contract gaat aanbieden, gefeliciteerd. Je geeft aan dat je nieuwe contract vanaf 1 oktober voor minder uren zal zijn en je minder gaat verdienen. Je hoeft je geen zorgen te maken dat hierdoor je zwangerschapsuitkering lager wordt. De hoogte van de zwangerschapsuitkering wordt bepaald op basis van het loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je zwangerschapsverlof begon. Er wordt daarbij gekeken naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaande aan de eerste dag van je verlof. In jouw situatie wordt dus gekeken naar de periode vóór je nieuwe contract. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je op deze pagina. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare