Jee wat een verschil overal. Ik kreeg in principe twee echo's, een met 8 weken en een met 12. Maar ik was minder ver dan ze dachten(had ik ze al gezegd, late eisprong..) en mocht een keer extra. Ik heb uiteindelijk een echo gehad met 7 weken, een met ruim 8 weken gehad(onverwachts bij tromboseonderzoek in het zh, mocht de maandag daarna officieel voor de tweede echo bij de vk maar die heb ik afgebeld..) en volgende week weer een. Dus had er zelfs vier kunnen hebben in het eerste trimester maar was al dat inwendige gewroet wel zat na die echo in het ZH met een coassisent(heb twee dagen gelopen alsof ik een hele wilde avond had gehad, ai!).. Maar wij willen iig geslachtsbepaling met 16 weken, dan de 20 weken echo, met 30 weken nog een pretecho en dan rond de 36 weken krijg ik een groeiecho, die doen ze ook standaart. Dus ik krijg er veel maar in principe zijn het er bij onze praktijk zoiezo 4.
Standaard heb je recht op 2 echo's: de termijnecho tussen 10 (soms 9) en 13 weken en de screeningsecho tussen 18 en 21 weken. Daarnaast loopt er momenteel een proef met een groeiecho bij 30 weken, die dus nog niet standaard is, maar dat mogelijk wel wordt. Op die echo's na ben je erg afhankelijk van wat je gyn of VK zelf wil doen. De ene heeft het verhaal dat veel extra echo's niet zouden kunnen, want die kunnen ze niet declareren, bij de ander kan het allemaal wel. Dus als je het mij vraagt, is het vooral erg afhankelijk van wat een VK zelf wil, (naast de vraag of ze een eigen echo-apparaat hebben: in dat geval zijn extra echo's vaak gemakkelijk te regelen). Bij de gyn gelden idd andere regels: daar val je vanaf 2 miskramen onder het tender loving care-programma, wat er kortweg op neerkomt dat ze je tegemoet moeten komen in je wens voor extra controles/echo's. Dat doen niet alle gyns, want er zijn van die non-empathische gevallen die vinden dat je niet moet zeuren, maar goed: bij de gyn heb je er dan wel recht op. Maar dat geldt dus alleen bij de gyn. Ik heb bij de tweede miskraam bij 5,5wk, 7,5wk en 10,5wk een echo gehad, (eerste echo zou ik volgens cyclus 6 weken zijn). Na de tweede echo vond de arts-assistent dat ik wel over kon naar de VK, maar is op mijn verzoek toch nog 1 echo ingepland in het ziekenhuis. Maar goed ook, scheelde een hoop rompslomp, want het was dus toch kort na de tweede echo misgegaan en dus kon alles toen snel afgehandeld worden toch in het ziekenhuis. Voor deze zwangerschap aan heb ik een hele vroege miskraam gehad, en nu dus elke week een echo, omdat ik langer niet trek vanwege de spanning. Ik heb ook helemaal geen zin om dat bij een pret-echobureau te doen, omdat ik veel te bang ben dat het toch weer mis gaat en als het mis is, moet ik toch echt bij de gyn zelf zijn... Dus ik ben blij dat het zo geregeld is. En tuurlijk: een echo zorgt er niet voor dat een miskraam voorkomen wordt, maar het is wel prettig om steeds kort op elkaar te weten waar je aan toe bent. Mijn gyn geeft ook aan dat stress schadelijk is voor de zwangerschap en dat het beperken van die stress dus niet alleen tot doel heeft de zwangere gerust te stellen: dat komt ook ten goede van je baby. Ik heb bij de eerste twee miskramen steeds weken rondgelopen met het idee dat ik zwanger was, terwijl het allang mis was, en ik vind het erg prettig om te weten dat ik nu niet langer dan een week rond zal lopen zonder dat te weten, mocht het toch weer mis gaan.
Ik heb 2 miskramen gehad en heb bij mijn laatste zwangerschap met 7 weken een echo gehad. Dit heb ik met mijn huisarts besproken en deze heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis, waar ik ook voor mijn vorige zwangerschappen bent geweest i.v.m. bloedverlies (ook doorverwezen door de huisarts). Erg goed geholpen, moest zelfs elke week terugkomen bij het ziekenhuis. Toen de echo met 7 weken goed was, vruchtje was de afmeting dat hij moest zijn en hartactie was goed, ben ik doorverwezen naar de vk. Deze heb ik zelf uitgekozen hier in de buurt. Hier heb ik met 12 weken, 20 weken, 30 weken een echo gehad. En ik mocht elke week terugkomen om het hartje te luisteren als ik dat wilde, wat ik de eerste 12 weken heb gedaan En op het laatst (38 weken) doorverwezen door de vk naar het ziekenhuis om te kijken waarom kindje niet helemaal ingedaald was. Mijn huisarts weet dat we voor een 2e gaan en bij het uithalen van de spiraal besproken, dat ik een verwijzing krijg mocht ik zwanger worden, bij 7 weken. Ik zou als ik jou was een verwijzing van de huisarts vragen
mijn verloskundigen zijn heel erg op de moeder gericht; hoe relaxt is de moeder, of heeft de moeder veel stress? heb je stess en ben je erg onzeker, dan mag ik bellen en dan luisteren ze een keertje extra naar het hartje. Dat heb ik nu 2x laten doen na mijn vlokkentest omdat de eerst volgende controle pas 7maart weer is....bah wat duurde dat lang. Ik ben erg blij dat ze mijn gevoel serieus nemen. mijn zusje heeft een miskraam gehad en bij haar zwangerschap nu een bloeding, en ze heeft de eerste 2 echo's bij de gyn.gehad en nu bij de verloskundige ook al 2 echo's, elke 2 weken heeft ze een echo gehad omdat ze langer wachten ook echt emotioneel gezien niet trekt. Dit is persoonsafhankelijk, daar kan geen richtlijn tegenop. Daar moet dus vanaf gezien worden als de zwangere daar behoefte aan heeft. Mijn zusje in dit geval dus. Het gaf haar veel zekerheid, ondanks dat ze echt wel weet dat het elk moment nog mis kan gaan (ze is nu 10 weken). daarbij, als je al een miskraam gehad hebt en je op bijv. 10 weken erachter komt dat het vruchtje gestopt is met groeien op 7 weken...dan zijn dat 3 weken onterechte blijdschap geweest. in een volgende zwangerschap sta je dan niet meer zo blij te zijn die eerste weken, dan ben je allleen maar bang. Geef die vrouwen een extra echo! Ik vind dat je daar recht op hebt. Vaak doe je er verstandig aan, na curretage bijv, de eerste controles van een volgende zwangerschap te houden bij je gyn. De gyn. geven standaard bij elk bezoek een echo...het kost je alleen wel je eigen risico maar dat zal het probleem niet zijn toch? Als het hartje klopt, zullen ze je overdragen aan de verloskundige (dan heb jij al 2 echo's gekregen) en bij de verloskundige zal ik er weer om 2 vragen....stress in een zwangerschap is niet goed, dat moeten ze serieus nemen.
Ik ben nu 9 weken en heb al 2 echo's gehad van de gyn. Op 10 weken krijg ik er nog eentje. Voor mij is het niet genoeg, ivm een MA op 8 weken en dat we daar pas met de 10 weken echo achterkwamen wil ik graag ook nog een echo op 9 weken. Die ene week maakt voor mij een hoop verschil. Maar dat dat niet vergoed wordt begrijp ik wel. Daarom heb ik gewoon zelf de echopraktijk gebeld en een afspraak gemaakt. Kost me 33,07 en dan krijg ik een echo en foto's mee.
Juist door het grote verschil per vk of gyn krijg je deze verwarring, ik vraag me af ts, heb je al gebeld? Willen ze meewerken om je gerust te stellen?
Ik heb mijn echo's zo wel in het ziekenhuis gehad als verloskundige omdat ze mijn vruchtje niet konden vinden en dachten dat het in de eileider zat dus ik liep bij de gyn en bij de verloskundige. dus als jij liever hebt dat je strak in de gate wordt gehouden moet je vragen of je bij de gyn terecht kan. en je verhaal uit leggen
Jeetje wat vervelend zeg..! Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou anders gewoon vast een echo afspraak maken bij het bureau. Of doen ze het zelf en kan dat dus niet? Anders zou ik kijken of de intake eerder kan. Lullig hoor dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Uberhaubt, maar helemaal als je al een mk hebt gehad of gewoon erg onzeker bent. Daar zijn ze toch voor? Kleine moeite toch? @Dippertje: wat kort door de bocht zeg. En dat mensen denken en vinden dat ze ergens recht op hebben is natuurlijk niet voor niets: je moet ook dik betalen voor je zorgverzekering, daar mag je toch gebruik van maken?
Ik heb in totaal zo'n 32 echo's gehad bij de vk en in het zkh. Ik had bij de vk duidelijk aangegeven dat ik via ivf zwanger was geraakt en mocht wat vaker komen. Op een gegeven moment in het zkh elke 2 weken een echo, en ik heb tussendoor ook een paar keer gebeld omdat ik zo onzeker was. De eerste echo was met 5 weken 7,9,11,13. Ga zo maar door.
Bedankt voor jullie reacties! Wat verschillend allemaal.. Ik kan niet zomaar overstappen naar een ander echo bureau. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met andere verloskundige praktijken hier, maar de mijne werkt er maar met één samen. Ook geen idee of er dus uberhaupt meerdere zijn. Ik wil ook niet overstappen naar een andere vk, omdat ik deze meiden toch al goed ken. Ze hebben me bij mijn zwangerschap van mijn dochter goed begeleid, maar ook tijdens mijn miskramen heb ik veel steun aan ze gehad. Zo stonden ze telkens dezelfde dag nog op de stoep en hebben ze er elke keer voor gezorgd dat ik gelijk bij de gyn terecht en niet dagen hoefde te wachten. Daarom snap ik ook niet dat ze nu zo moeilijk doen.. Ik vermoed dat ik een stagaire aan de telefoon heb gehad.. Zomaar een pretecho maken zit er ook niet in. Ik heb al 2 afspraken staan namelijk en die gaan me in totaal ook 175 euro kosten. De goedkoopste echo die ze maken kost al 40.. Daarbij komt ook dat het een erg druk pretecho bureau is en de afspraken dus ook ruim voor de tijd moeten ingeplant worden. Ik heb er nu een staan voor 16 weken en een voor 27 weken. Met die van 16 weken heb ik echt geluk gehad dat er een afspraak uitgevallen was, anders had ik pas met 18 terecht gekunt. Nu kan ik wel een ander bureau op gaan zoeken, wat verder weg, maar dat zie ik ook niet zo zitten i.v.m de kosten. Ik heb de vk nog niet gebeld, had dat vandaag willen doen maar was even vergeten dat ik vrijdags niet kan bellen, alleen voor spoedeisende dingen en dat is dit ook weer niet. Zelf een afspraak maken bij het bureau zit er ook niet in, omdat ik dus wel echt die verwijzing van de vk nodig heb. Het is allemaal zo dubbel.. Aan de ene kant wil ik vertrouwen hebben in mijn lichaam en dit kindje, dat het deze keer goed komt en ik me niet zo'n zorgen moet maken omdat de echo van dinsdag gewoon helemaal goed was. Maar aan de andere kant, ben ik doodsbang om weer zolang met een doodkindje in mijn buik te moeten rondlopen. Ik heb er ook wel overnagedacht om overstappen naar een gyn, indien mogelijk. Maar ook daar zitten weer nadelen aan. Ik wil namelijk graag weer thuis bevallen indien mogelijk en als je onder controle van een gyn staat, moet je sowieso in het ziekenhuis bevallen is mij verteld tijdens mijn vorige zwangerschap. Ik ga dus a.s maandag nog eens bellen het weer uitleggen, zal er iig voor zorgen dat ik maandag sowieso met de vk zelf praat en niet met de stagaire.
@Charity: na miskramen kun je onder controle van een gyn blijven, maar dat is maar voor het eerste trimester, als alles verder goed verloopt. Daarna wordt je dan sowieso weer overgedragen aan je VK. Dus je zit daar niet je hele zwangerschap. En als dat wel gebeurt, zou dat dus ook gebeuren als je bij de VK liep, want dan is er een medische indicatie voor begeleiding door de gyn en zou je om die reden sowieso niet meer thuis mogen bevallen. Maar zolang alles goed is, wordt je dus na het eerste trimester gewoon weer overgedragen. Of je nu nog naar de gyn kan, weet ik niet.
Maar je hoeft toch niet over te stappen? Ik heb morgen ook een afspraak bij een echobureau waar ik niet bij loop verder.
Ze bedoelt het diagnostisch echobureau waarmee de VK werkt, als ik het goed gelezen heb @Charity: ik zou gewoon nog eens bellen en zien dat je je vaste VK gewoon aan de lijn krijgt, of vragen of die je even terug wil bellen, en het haar voorleggen. Iemand die jouw gezicht en verhaal niet kent, zal sowieso anders reageren op verzoeken die buiten het normale stramien gaan....
Waarom perse een echo? Als je over 11 dagen het hartje hoort weet je toch ook dat het goed zit en dan weer 2 weken later heb je dan de echo. Hartactie betekend ook dat het nog steeds goed zit dus nee ik zeg ook dat er geen rechten hoeven te zijn maar je kunt soms mazzel hebben. En wat nog veel belangrijker is dat je gaat genieten. Dat het mis gaat kan je toch niet voorkomen (dat kan zelfs met de 40 weken nog gebeuren) en stress is ook niet goed. Je bent zwanger en ik duim voor je dat je dat zult blijven. Angst dat er iets mis gaat zul je altijd blijven houden ook als je kindje geboren is.
Voor de 12 weken het hartje horen, is vrij zeldzaam, sofietje, dus op deze termijn is een echo toch de enige manier vaak om te weten of alles nog OK is...
Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. ook al weet je zelf ook wel dat de echo's geen garantie zijn, op dat moment stelt het je weer voor even gerust...de meeste vk's begrijpen dat ook wel. Leg gewoon nogmaals uit hoe je je voelt. Het is alleen maar nog meer frustrerend als je op onbegrip stuit. Ik hoop voor je dat het lukt. Succes en een goede zwangerschap gewenst!!
De gezondheidszorg is al zo duur. Als alle zwangere vrouwen een echo zouden krijgen bij 'onzekerheid' dan kunnen we makkelijk het 5 voudige gaan betalen. En vrouwen die bang zijn voor borstkanker? Zouden die ook ieder half jaar een mammografie moeten krijgen? Of wat als je onzeker bent over je (ik noem maar wat) lever, of hersenen...zouden die mensen dan ook maar recht hebben op een MRI? Dat bestaat toch niet! Er moet toch een grens getrokken worden, anders valt het hele zorgsysteem in elkaar. De mogelijkheid is er om een pretecho te laten maken. Maak daar dan gebruik van! Maar betaal wel zelf, want niet heel nederland hoeft met jouw onzekerheden mee te betalen. Dat zouden wij ook niet willen voor mensen die andere onzekerheden hebben en dus maar vinden dat ze op vanalles recht hebben.
Heel Nederland betaalt ook mee aan alle kosten voor mensen die zichzelf longkanker aangerookt hebben, die zichzelf diabetes typ2 aangevreten hebben of die door overgewicht niet meer kunnen functioneren. Of wat van alle wintersporters die geblesseerd naar huis gevlogen moeten worden en met gebroken been niet of enkel deels/ander werk kunnen doen? Dus die paar echo's voor die HELE KLEINE groep vrouwen, (minder dan 3% van alle vrouwen krijgt ooit meer dan 1 miskraam!), lijkt me echt verwaarloosbaar op het totaal aan gezondheidszorg-kosten...
Tja ik denk maar zo als de artsen het niet vertrouwen dan krijg je strengere controles.. ik hoor bij die minder dan 3 %...ben 4 kindjes verloren..zie eerdere reactie... allemaal laat in zwangerschappen.. Na 2 miskramen of meer kom je bij mijn huisarts automatisch onder medische begeleiding van een gyneacoloog... Ik heb om de week controle nu en krijg elke keer een echo. En als ik me angstig voel of ik heb een klacht moet ik bellen en kan ik gelijk komen om te controleren..stress is superslecht voor je kindje dus dan maar zo... en gelukkig komt het maar weinig voor dat een vrouw zoveel ellende meemaakt..wil wel zeggen om 4 x te moeten bevallen van een niet levend kind is verschrikkelijk dus ik ben die controle nodig anders trek ik het niet.. maar gelukkig geld dit niet voor iedereen..