Heb ik te hoge verwachtingen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door birds86, 30 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83

Wat had je wel verwacht en waarvan schiet je in de stress?
    Hoeveel spanning geeft het jou dat hij naar school gaat?

Persoonlijk vind ik 6 dagen van tevoren prima op tijd. En daarnaast is het voor een juf routine van de dag. Voor jou vervelend, maar wel realiteit van een school en alle activiteiten die daar plaats vinden. Je kind wordt daarin mee genomen.

Je vraagt over te hoge verwachtingen. Ja, die vind ik vrij hoog. Maar ik vraag me dan af wat die verwachtingen zijn (zie mijn eerste vraag).

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ik ben geloof ik de enige, maar als ergotherapie en cjg geadviseerd hebben onderzoeksverslagen met school te delen, dan zal daar vast informatie in staan die van belang is voor school. Ik vind het dan niks overbezorgd om dat dus ook vooraf met school te delen. Als de IB-er dan vervolgens op de stoel van psychiater gaat zitten en met ‘diagnoses” gaat strooien en ook nog eens onterecht over geldkwesties gaat zeuren, dan zou ik daar ook niet blij van worden en m’n vertrouwen zou flink zakken.

Het schoolreisje vind ik gewoon wat slordig.

Fuddey en birds86 vinden dit leuk.
  3. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Stress als je kind naar school gaat is voor mij normale stress. Het hele ritme verandert, ook voor mij qua opvang en werk en halen en brengen. En dat had ik ook voor deze dag gepland.
    Eerder dan 6 dagen is, zo te lezen, idd een te hoge verwachting en heb ik mij dan ook bij neergelegd.

Mijn verwachtingen is dat ik meer informatie zou krijgen over welke juf en klas hij in zou komen te wennen en wat de bedoeling is. Dat ik er niet zelf naar moet vragen en dat de communicatie met normen en waarden gebeurt. Maar dat is kennelijk ook teveel verwachting.

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Even voor de duidelijkheid:
    -jij hebt nog nooit zijn juf gezien of gesproken?

-Hoe groot is de school?
    -Hoeveel kleutergroepen zijn er?

Ik ben zelf kleuterjuf en kan me er niks bij voorstellen! Ik spreek alle "nieuwe" ouders voordat het kind op school komt. Ik geef ze informatie over de afspraken en regels die horen bij het halen en brengen van kleuters. Dit geef ik ook in briefvorm mee naar huis.
    Ik geef de ouders de eerste paar dagen feedback over het kind. En ik spreek ouders aan wanneer er iets is voorgevallen in de klas. Communicatie is zeer belangrijk bij ons op school.

De email over het schoolreisje vind ik prima. Zelf had ik het persoonlijk aan je verteld!

amdaa vindt dit leuk.
  5. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Als ik wat je schrijf naast de school van mijn kinderen leg, dan vind in je verwachtingen (erg) hoog en denk ik dat je (helaas) nf heel vaak tegen dit soort dingen aan zult gaan lopen. Er zullen vast scholen zijn waar het beter geregeld is, maar zeker ook scholen waar het minder is...

7. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Dat vind ik eigenlijk best meevallen. Van dat overbezorgd. Ik vind het heel normaal om vooraf een intakegesprek met de juf te hebben. Hadden wij ook. Dan wordt er besproken wat voor type je kind is. Wat je kunt verwachten van school, hoe de dagelijkse zaken lopen (globaal). En ook of er bijzonderheden zijn etc.
    En dan zou ik dus zeker vertellen over prikkelverwerking etc. Dat hoort bij je kind en is van invloed op hoe hij in de klas zal zijn.
    In dat gesprek spreek je dan ook de wendagen af.

Bij ons is er een Inloopkwartier, waarbij alle ouders even in de klas welkom zijn. En dus mogelijkheid voor contact met juf.
    Aan eind van eerste wendag komt kind aan hand van juf naar buiten en is er een kort contactmoment over hoe het is gegaan.
    Na 2 maanden op school volgt dan een gesprek over hoe het gaat. En daarna de standaard 10 minuten gesprekken op 2 of 3 momenten per schooljaar.(die van juni is alleen voor schoolverlaters en 'speciale gevallen'

Wat betreft late communicatie en onverwachte veranderingen in de planning. Tja... Die horen bij het leven vrees ik. Dus daar zal je zoontje ook mee om moeten leren gaan. En jij ook.

Wat dat betreft ken ik nog wel een liedje... Laat het looooooos!!:o:

birds86 vindt dit leuk.
  8. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Mijn dochter had er gelukkig geen last van. Intake was bij ons met de ib'er. En het kaartje was gericht aan dochter dat ze het zo leuk vonden dat ze kwam en wanneer ze verwacht werd. Hoewel het allemaal vrij kort was, was er geen moment dat wij het gevoel hadden dat het raar aanvoelde. Hier is het continu rooster, dus wachten tot de klas leeg was was niet echt een optie omdat wij ze om 12 uur ophaalde. Trouwens na een week of zes kregen we een entree gesprek en daar was ook de tijd en ruimte om vragen te stellen. Als iets is kan je na schooltijd terecht.

Adje vindt dit leuk.
  9. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Laat het gaaaaaan....Geef mij maar wijn :thumup:;)

We zullen het zien woensdag hoe die het vind op school en hoe het gesprek met de ib-er en directeur is gegaan.

Adje vindt dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Gelukkig maar! Ik moet ook zeggen dat dat verschilt per ouders/kind. Sommigen zijn dan wat flexibeler of kunnen zich makkelijker aanpassen of loslaten. Dat scheelt ook al een hoop, en vraagt zeker minder aandacht van een leerkracht.

Proudmama2012 vindt dit leuk.
  11. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik vind je verwachtingen veel te hoog. Als iedereen meteen zon e-mails naar school gaat sturen begrijp ik eerlijk gezegd wel dat de belasting door leraren als zo hoog wordt ervaren. Denk je eens in, zouden niet zoveel ouders wel iets bijzonders bij hun kind zien waar ze het met de toekomstige leraar over willen hebben? Naast de ‘officiele’ dingen zoals ADHD, autisme, heb je overgevoeligheid, lui oogje, prikkelverwerking, logopedie nodig, fysio nodig, pietje moet eraan herinnerd worden om te plassen, Jantje heeft wat hulp nodig met in een groep zich staande houden, Anna eet wat langzaam, Elsa drinkt niet genoeg, suusje heeft heel slecht geslapen, bella is net verhuisd en is ontregeld, kim heeft net een nieuw broertje gekregen, kees zijn ouders zijn net gescheiden enz enz. Probeer een beetje in je achterhoofd te houden dat die arme mensen 30 kinderen moeten managen. Als je straks eens een keer hulpmoeder bent bij een activiteit of uitje merk je pas hoe ontzettend zwaar dat moet zijn!! Het zijn mensen die (meestal) echt hun best doen.
    Ik probeer dus af en toe iets over mijn prinsesje in te slikken ;)
    een week vantevoren iets aanskondigen is echt prima.
    Mijn dochter is overigens best gevoelig, en op dag drie werd ik gebeld om tien uur door school o ja we gaan vandaag onverwacht met een bus naar het museum en dat heeft ze prima overleefd.
    Bij ons werd een intake gesprek pas na vijf weken gepland juist om de juf een ‘frisse’ blik naar het kind te laten hebben. Wel op papier al dingen doorgegeven vantevoren.
    Probeer dus naar je zoontje uit te stralen dat het vanaf nu allemaal wat minder goed te voorspellen is en dat dingen kunnen veranderen en dat hij dat echt wel kan handelen

Succes!! Komt goed :thumup:

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Als ik het goed begrijp heb je jezelf best goed ingelezen over de school. Stond het dan niet al lang in de schoolgids / agenda dat het schoolreisje vandaag zou zijn en had je dus niet zelf kunnen weten dat hij vandaag niet zou kunnen gaan?

Verder vind ik een paar dingen wel raar van de IBer, maar kan me sommige dingen wel voorstellen. Het over geld hebben met ouders is op zich raar, al vertelde de IBer en juf van de plusklas bij een voorlichtingsavond over de plusklas ook dat de nieuwe plus methode wel erg duur was. Op de nieuwe school wordt ook gewoon gecommuniceerd dat ze niet zeker weten of overal genoeg budget voor is volgend schooljaar en dat ze écht hulp van ouders nodig hebben. Dus de manier waarop het wordt gezegd is onhandig, maar komt dus wel vaker voor.
    Over dat authisme, zou het kunnen dat de IBer met het prikelgevoeligheid denkt aan een plan van aanpak die gelijk kan zijn aan authisme? Voor in de klas zou misschien een soortgelijk plan van aanpak gehanteerd kunnen worden?
    Dat ze sceptisch is over de IQ test hoor je vaak, vooral bij testen die op zo’n jonge leeftijd worden afgenomen. Het is niet voor niets dat ze pas vanaf 6 jaar een betrouwbare test af kunnen nemen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom laat he voor de zomervakantie al wennen? Na de zomervakantie wisselen de klassen toch weer en de klassenindeling zal waarschijnlijk nog niet bekend zijn. Of hij volgend schooljaar bij dezelfde kinderen en juf komt is dus maar de vraag.

amdaa vindt dit leuk.
  13. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Nogmaals, op aanraden van, heb ik dit aan de ib-er (niet de leraar) kenbaar gemaakt en als zij dan direct gaat vergelijken en kosten erbij gaat halen dan vind ik dat zeker niet fijn. En als ze dan zo'n afstandelijke mail stuurt valt dat zwaarder. Bij mij dan. Ik zelf wou liever niks zeggen.

Ik heb helemaal niks tegen de leraar (nooit gezien ook) en weet zeker hoe het is om met 30 kinderen en ouders te werken want ik werk zelf ook met kinderen en ouders. Dus noem mij ook maar een van die "arme mensen". Hulpmoeder is voor mij geen probleem hoor. Het gaat me om de waarden en normen/communicatie van de ib-er en dat heeft niks met de leraren of de werkdruk wat ze hebben of de school zelf te maken.

Daarnaast ben ik helemaal niet zo'n moeder die, alles wat jij hierboven beschrijft, expliciet wil vertellen aan de juf. En ik hoef al helemaal niet elke dag te horen Wat die heeft gedaan. Goed of slecht. Wanneer het bijzonder gedrag is hoor ik het vanzelf wel.

14. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik lees echt dingen die ik totaaaal niet herken van ‘mijn’ school. Hier vooraf een intake met ib’er en de juf, daarbij alle ruimte om te vertellen hoe ik mijn kind zie en zij haakten dan bv aan met vragen;’Goh, als ik dan zie dat ze iets moeilijk vindt, moet ik dan even doorvragen of het beter laten gaan?’ bijvoorbeeld. Echt zeer gericht op alvast een beeld krijgen van mijn kind. Toen werden ook de wendagen ingepland, besproken wat ze bv om 10u eten, waarin ze gymmen etc etc.
    En dan voor het wennen nog even klasje snuffelen met dochter, de juf ontmoeten, zien waar de jas moet, waar de tas, waar de wc is, waar haar plekje is etc. En daarna wennen. Op die eerste dagen juist veel info; bij brengen wat extra aandacht voor dochter - maar voor sommige kinderen werkt dat juist averecht en dan doen ze dat niet ;) Bij halen ook altijd even kort wat ze hadden gedaan, hoe dat ging etc, dat dochter bv in de kring wat had verteld, dat ze dat wel spannend vond maar tóch deed.

Dus echt een hele warme start. Vol informatie en met goede communicatie.

Maar bv dat schoolreisje 6 dagen van te voren, dat zou hier ook wel zo gebruren denk ik. Hoewel wij al lang en breed de kalender hadden bekeken tijdens de intake, en dus bij het inplannen van wendagen daar al omheen hadden gepland...

16. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik hoop (neem aan, of is dat ook teveel verwachting? :oops:) dat die info, wc jasje etc , aankomende woensdag door de juf word verteld. Ze heeft er 10 minuten voor als het goed is.
    De overdrachten van de juf wacht ik gewoon af. En daar verwacht ik echt geen dagboek over ;)

17. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Daar zou ik niet zeker van zijn. Vaak mag een oudere kleuter dit allemaal vertellen en wordt als ‘maatje’ aangewezen voor het nieuwe kindje. Maar ook dat is weer per school erg verschillend.

18. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Dat vind ik ook helemaal geen probleem. Goed voor oudere kleuter en nieuwe kleuter.

19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Als je geen plan van aanpak wil, wat was dan je doel van het gesprek?
    Het doel van mijn reactie op je bericht was / is aangeven dat het door de IBer misschien anders bedoeld was dan je hebt opgepakt. Wellicht was de IBer al hardop vooruit aan het denken. Vooral als ze niet tactisch (voor jou, andere zouden de directe benadering als prettig kúnnen ervaren) over komt kan dat het geval zijn.

20. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Mijn doel van het gesprek was om de school te zeggen dat mijn kind moeite heeft met zijn prikkelverwerking en dat dit geadviseerd werd om te delen. Daarbij heb ik aangegeven het eerst allemaal op zijn beloop te laten gaan hoe het gaat op school en dat we in gesprek gaan wanneer er iets is om te bespreken want op dit moment wil ik eerst de ergo therapie adviezen afwachten. En dan pas werd er gekeken naar een plan van aanpak als er iets uit de ergo komt. Komen ze zelf na een paar maanden met adviezen of wat dan ook dan zouden we een gesprek aangaan.

En over die directe benadering van de ib-er mag gezegd worden dat het niet tactisch is. Kan mij niet voorstellen dat als iemand je kind vergelijkt met een autist terwijl dit helemaal nergens beschreven en gezegd is, en dat ze hem niet slim schat op zijn verbale score op papier dat dit als prettig word ervaren. Ze heeft hem nog nooit gezien he

Deel Deze Pagina