Heb ik te hoge verwachtingen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door birds86, 30 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.872
    5.148
    113
    Home
    Hier een schoolapp waar alle info op komt en 6 dagen vind ik nog best oké voor een kind dat nog niet eens op school zit

Er zal wel vaker dingen op korte termijn veranderen maar ik hoor hier nooit ouders over klagen ....

2. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Mail is altijd lastig inschatten hoe mensen het bedoelen (met welke intonatie). Dus ik kan me voorstellen dat je er al snel andere dingen in leest dan degene die het stuurt...

Weet je, ik denk dat de ib-er niet goed wist wat ze met jouw informatie moest. Zoals je zelf al aangeeft in je antwoorden: eigenlijk had je er niet echt een bedoeling mee, behalve dat het een mededeling was. Een ib-er is gewend om te denken in oplossingen: deze leerling heeft moeite met... dan moeten we dus regelen dat....
    EN over geld spreken kan heel negatief overkomen naar jou toe, maar vanuit haar gedacht is het (denk ik) ook een soort verwachtingenmanagement naar jou toe: we hebben niet zomaar de middelen om direct allerlei aanpassingen te doen... Scholen lopen daar vaak tegenaan: wel willen, maar niet kunnen. Door het nu al aan te geven proberen ze daar op in te haken. Verder denk ik dat de ib-er de autist als voorbeeld heeft gebruikt, maar niet wilde zeggen dat jouw zoon vergelijkbaar is.
    Verder: kan me voorstellen dat het vervelend voelt als de IB-er zoiets zegt als 'maar verbaal...'en dan een opmerking maken over wat dat zegt over zijn slimheid. Bij zoiets zou ik een volgende keer doorvragen: hoe bedoel je dat? Want ook daar kan het bedoeld zijn als verwachtingenmanagement vanuit de ib-er: dat je op een bepaald onderdeel heel ver voorloopt, kan betekenen dat je op andere gebieden nog veel te ontwikkelen hebt. Soms kunnen ouders een kant heel erg benadrukken en geen oog hebben voor de andere kant.

maar: al met al lees ik wel veel onhandige communicatie. Ik zou een volgende keer als je haar spreekt even aangeven hoe j het hebt ervaren. En dan ook als ze zo'n opmerking maakt waarvan jij denkt 'huh?wat?' direct vragen om uitleg of wat ze bedoeld. scheelt heel wat frustraties denk ik!

En de praktijk bij ons:
    Hier hebben we geen wenmomenten gehad. Mijn zoon is gestart in een aanvanggroep, met op de eerste dag rond de 10 kinderen. De vaders/moeders mochten een uur in de klas erbij blijven.
    Een intakegesprek met juf of ib-er hebben we ook niet gehad. Wel een keer een formulier ingevuld. En bij inschrijving ook wel gesprek met directeur, maar dat gaat niet echt over hoe je kind is en wat hij nodig heeft.

birds86 vindt dit leuk.
  3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kijk, in verslag van je kind staat dat zijn intelligentie niet harmonisch(performal ver boven gemiddeld verbaal onder gemiddeld) is, dat is dan een kind dat je met beleid moet onderwijzen. en daarom moet ze extra tijd inplannen, ook omdat hij met prikkel verwerking een probleem heeft vonden ze het misschien beter dat hij na d zomervakantie begint, met minder kinderen in de klas. omdat hij waarschijnlijk dus extra tijd nodig heeft van de juf om hem harmonischer te laten ontwikkelen. Maar goed, zoiets kunnen ze niet alleen via een verslag doen, de juf moet hem leren kennen, en dan pas kan ze bepalen wat extra's en steun hij krijgt/nodig heeft.
    onze stokoude ib er van vorige school snapte ook zo weinig van de verslagen, las slordig omdat ze gewoon onvoldoende opgeleid was, ze wilde wel van alles, maar kon helemaal niets, ze was wel gezellig om even samen thee te kunnen drinken. Maar goed, ik bedoel, jij hebt dus te maken met een IBer die zo een verslag over Intelligentie als 'niet zo slim zoals je denkt' interpreteert, ze noemt de verbale IQ om te zeggen dat het kind niet zo slim is, terwijl dat best belangrijk is: het kind heeft extra steun nodig om zijn intelligentie harmonischer te kunnen maken. wat weten zij hierover? hoe gaan ze het doen?

het is erg goed dat jij jullie verslag aan school gegeven hebt en daarover met de ib er gesproken. je weet tenminste dat ze het gelezen heeft. Je hebt geen hoge verwachtingen vind ik, echt niet, maar je maakt nu kennis met basis school systeem waarvan niemand denkt dat het goed is (zeker voor de kinderen die iets extra nodig hebben, die niet met de gemiddelde groep mee kunnen draaien.) Niemand zegt iets hierover maar het is gewoon heel gek om een kind 6 weken later te laten beginnen omdat je geld op is of omdat de klas druk is etc etc. Een school moet voorbereid zijn(dat is een plicht wegens de wetten; van de overheid) voor de kinderen die net voor de zomer komen, en ze moeten in staat zijn om plannen te maken om ook een prikkel gevoelig kind met disharmonische intelligentie, zelfs tegen de zomer vakantie aan, gewoon te kunnen ontvangen. Je regelt je zaken gewoon beter en niet zeuren tegen de ouders dat jij het zo moeilijk hebt.

puzzel met 2 jaar oud kunnen oplossen en dat met 4 jaar oud niet kunnen doen is niet alarmerend. dus niets aan de hand. weet: HIj doet dat niet bewust. is ook geen onderpresteren. Je moet het echt niet forceren. jonge Kinderen kunnen van iets 'echt kunnen' naar 'echt niet kunnen' gaan. zeker van 2 jaar naar 4 jaar oud. ontwikkeling van de hersenen bij de kleuters geeft sprongen en dus ook terugvallen. dat een kind elke dag op een andere niveau van presteren kan liggen. het is dus daarom dat je bij de kleuters anders les geeft en hun prestaties anders beoordeelt. geef hem dan kleinere puzzels en weer opbouwen tot 45 stukken en/of meer laat hem zelf een puzzel kiezen.je kunt ook andere spelletjes geven waarmee hij zijn performal intellingentie gebruikt. misschien vindt hij puzzel leggen niet meer leuk. wat denk je van nikitin puzzels?

sorry voor rommelige reactie, schrijf zonder leesbril...ik bedoel dus: jij hebt geen hoge verwachtingen.

4. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Dank je. De ib-er vroeg ook niet door over hoe ze met hem moeten omgaan als die overprikkelt is. Maar ik kom na dit topic achter veel dingen die vergeten zijn.
    Ik sta er nog steeds heel open in. Ik zie t wel hoe het gaat in de klas. Het belangrijkste voor mij was dat de school weet dat mijn kind geen druk rotjong is die niet luistert en niks wilt doen maar dat hij overprikkeld is en dat hij de dingen die ze leren al "kent".

Ik zal eens zoeken op nikitin puzzels. Dank.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    http://www.toyintown.com/product/nikitin-geo-cubes-n5/ komt dus met boekje; ook camelot is geschikt vr 4 jaar oud(dat is n smart game). nikitin is wel moeilijk(erg leuk) , daarom moet je echt met boekje werken, t begint heel eenvoudig en het bouwt op. elk keer laat hem eerst de nummer van vorige sessie maken voordat hij met een nieuwe nummer verder gaat. je hebt ook nikitin patron leggen. leer catagorieen voor taal/verbaal :noem bomen, noem fruit, noem dingen die in je broekzak kunnen passen, dingen die je in de bad kamer ziet, in boerderij, dingen die je in de la kunt doen, etc. veel praten met gezellige gerichte vragen. maar nooit forceren.

birds86 vindt dit leuk.
  6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ts, je kan je kind beter lekker vrij laten spelen het komende jaar, dat is het allerbeste voor kleuters. De start op de basisschool is spannend genoeg. Als je kind ergens oppikt dat hij het niet goed genoeg doet, dan ben je verder van huis :)

julia80 vindt dit leuk.
  7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik zou voortaan gesprekken inplannen met de juf erbij. Zij moet jouw kind begeleiden, ib-er is daar om haar te ondersteunen.
    Anders gaat alles via de filter van de ib-er en dat moet je niet willen.

Voor de rest komt echt veel op je af Voordat je went aan het schoolwereldje, dat komt vanzelf.

Wij hebben gekozen om niet te laten wennen vóór de zomervakantie, in mijn ogen is dat alleen verwarrend voor het kind. De groep verandert toch compleet bij de start van nieuw jaar.
    Mijn kinderen zijn gewoon meteen begonnen zonder wennen. Voor mijn zoon die ook moeilijk omgaat met prikkels en veranderingen was dat het meest duidelijke en gestructureerde aanpak.

famofthree vindt dit leuk.
  8. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Haal je dat ergens in de tekst eruit dat ik er zo over denk (dat hij niet goed genoeg doet) of heb gezegd?
    Dat is nou precies wat ik wil en niet dat die al bevooroordeeld aan school zou beginnen. Maar op aanraden van wel gezegd omdat zij vinden dat de school er dan eerder op kan inspelen wanneer hij overprikkeld is en niet mee doet met de klas. Dan weten ze waar t vanaf komt.

9. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik ga idd niet meer in gesprek met ib-er alleen. Maar dan loop ik op de zaken vooruit ;) ik hoop dat er helemaal geen gesprekken hoeven te volgen haha.

Dat de groep en juf verandert maakt voor hem niks uit. Aanhankelijk, eenkennig, verlatingsangst noem maar op heeft die nooit gehad en nu geeft die er ook niks om als ik hem bij kennissen laat spelen of bij familie.

Maar t zal vast en zeker goed komen woensdag.

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    In je openingspost schrijf je: "en dat we naar de ergo gaan om te kijken hoe ver hij voor ligt en dat hij niet gaat onder stimuleren."

Dat vind ik veeeeeeeeeeeel te vroeg. Je kind is net 4, en jij laat je al door anderen vertellen dat je kind misschien wel gaat onderpresteren. Dan lijkt het alsof je presteren wel erg, erg belangrijk vind. Terwijl ontwikkeling bij kleine kinderen met horten en stoten gaat. In die klas zitten waarschijnlijk wel 10 kinderen die moeite hebben met prikkels (denk aan een paar hooggevoelige kinderen, een paar kinderen met add/adhd, een kind of wat met autisme...Juf weet echt wel waar dat door komt. Echt, je maakt je te druk! )

Ik had over mijn eigen gevoelige dochter een korte opmerking gemaakt op het inschrijfformulier, maar de eerste keer dat ik op school was bij een activiteit zag ik er al 5 die net zo waren ;)

debq vindt dit leuk.
  11. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Oké duidelijk, zo kan het wel overkomen idd. Dit allen is gezegd door experts die dit aangeven dat zal gaan gebeuren en daar trek ik, met de kijk en weet die ik zelf heb van mijn kind, op uit dat hij juist gaat klieren en vervelen omdat hij het al "weet". Daarom heb ik ze ingelicht. Echt alleen maar omdat hij op t kdv als rotjong werd gezien die druk is. Nadat we met het kdv gesprekken hebben gehad en gezegd (toen die 2 was) dat hij al puzzels van 48 stukken kan maken en niet 6 dat hij daarom druk en vervelend gaat doen. Bij de ergo gaan ze kijken hoever hij geprikkeld kan worden en wanneer hij een pauze nodig heeft. Dit kan goede en fijne info zijn voor de juf.

Als ik niet naar de ergo was gegaan...wat heeft het dan voor zin om mijn kind te laten testen als ik toch niks met de informatie doe.

Maar goed, dat ik mij druk maak is heel normaal en normale stress. Dat heeft iedere ouder waar het kind van naar school gaat. Ik wil juist dat die kleutert zoals ieder ander kind, dat hij tegen zijn eigen problemen aan loopt en trots mag zijn op zijn prestaties.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Van mij mag je stressen hoor. Experts zijn ook maar mensen. Een man met een hamer in de hand ziet overal spijkers ;)
    Ik had zelf niet laten testen op die leeftijd. En zou even afwachten hoe de juf hem zelf ervaart in de klas; zij heeft een opleiding gehad hiervoor (die op het KDV niet/nauwelijks. Bij ons gaven die ook de raarste adviezen soms).

13. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je kijk erop. De tijd kan niet meer terug gedraaid dus ik moet het doen met hoe het is nu ;)

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    We kunnen alleen maar vooruit (godzijdank haha)

15. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zou het nu ook laten voor wat het is en het gewoon na de zomervakantie laten starten, die 3x een woensdag voegen nu ook niet veel meer toe. Na de vakantie zou ik gewoon kijken hoe hij en juf het ervaren, zodat juf er iig blanco ingaat i.p.v. meteen met een “vooroordeel”.

Meestal is er na een paar weken een warme overdracht waarin je juf kan inlichten over jullie zoon. Wanneer dit niet vanuit school komt kan je zo’n gesprek natuurlijk altijd zelf aanvragen.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat staat waarschijnlijk toch al een hele poos op de agenda van school?
    Tegenwoordig zet ik alles in aan het begin van het schooljaar in mn eigen agenda.

17. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Precies dit wilde ik ook schrijven idd. Ik denk dat je een beetje snel gaat TO, eerst maar eens afwachten hoe het daadwerkelijk zal gaan op de basisschool. Dat kun je nu gewoonweg nog niet weten. Succes!

18. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Wennen gaat die sowieso. Dat ga ik nu niet meer terug draaien. Ik ben blij dat die kan gaan wennen.

Een gesprek ga ik zelf niet meer aanvragen. Wanneer er iets is komen ze zelf maar. Ik heb grote spijt dat ik deze info aan school heb gegeven.

19. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik heb geen agenda van school. De ouderapp krijg je pas als je op school zit dus ikzelf kon het zeker niet weten.

dds vindt dit leuk.
  20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Op de website staat hij bij ons.

Deel Deze Pagina