Vorig jaar moest mn dochter gelijk het zwembad uit als ik even iets moest pakken voor haar zusje of iets anders uit het zicht moest doen. Nu vroeg ze me of ze dit jaar gewoon even een paar minuten zonder mij in het water kan blijven, omdat ze nu vaak met oudere kinderen speelt en het kinderachtig vindt als zij steeds even op de kant moet wachten. De andere kinderen zijn 7 tot 9 en hun ouders vinden het geen probleem als de kinderen even zonder toezicht in het zwembad zijn wanneer ik snel even naar binnenloop (zwembad in tuin). Mijn dochter kan goed zwemmen (ong. A+B en beetje C diploma), maar toch vind ik het idee om haar zonder toezicht even allen te laten eng. Wat als ze in het te ondiepe duikt of haar hoofd stoot ofzo. Tegelijkertijd vanaf welke leeftijd mogen ze dan wel heel even alleen in het water blijven als je even snel naar binnen moet (zeg max 5 minuten)? Een 12 jarige kan ook nog haar hoofd stoten of wilde domme dingen doen. Wat vinden jullie redelijk en verstandig? Mn man zegt dat een paar minuten alleen wel moet kunnen, maar hij is altijd gemakkelijker met dergelijke dingen.
Ik snap je gedachte, maar ik zelf zou het wel doen. Precies wat je zegt, zulke dingen kunnen altijd gebeuren. Dit hoort een beetje bij het loslaten denk ik.
Ze heeft niet voor niets diploma’s toch? Ik zoy haar die vrijheid dan zeker wel geveb. Eerste keer zal moeilijk zijn, maar denk dat het daarns steeds makkelijker wordt . Net zoals dat je kindje voor t eerst alleen buiten gaat spelen denk ik.
Nee ik zou het niet doen... behalve als daar waar je heen gaat, bijv 1e verdieping je weer kan kijken... We hebben het over een zwembad in de tuin toch? Maar als je echt helemaal niet kan kijken zou ik t niet doen
Ik neem aan dat je haar duidelijke instructies hebt gegeven mbt gebruik vh zwembad, en zou er wel op vertrouwen, als ze zich verantwoordelijk opstelt tenminste. (mijn dochter is jonger en zit nog in een fase dat ze soms expres hele gevaarlijke dingen gaat doen, om stoer te doen. Dan ligt het anders natuurlijk).
dat deed ik hier vanaf 6 ongeveer. Nu heb ik vrij rustige kinderen. Maar ik ben meestal banger voor de omstanders - dan voor mijn eigen dochters hierin. Anderzijds als ze met vriendinnetjes is - er kan altijd iets gebeuren- dan vertrouw ik erop dat zij (mijn) hulp halen als er wél wat gebeurd. Maar zelfs als ze alleen is laat ik haar buiten in het bad spelen hoor. Check ik wel regelmatig - soms alleen door roepen ofzo- en ik houd mijn oren altijd gespitst. Dan hoor ik haar wel spetteren of zingen ofzo .
Het is mij niet helemaal duidelijk of het om een opzet zwembad of een gewoon zwembad in de tuin gaat? Maar hier mocht mijn zoon vanaf zijn A diploma best even alleen in ons gewone zwembad zwemmen, hij heeft tenslotte niet voor niets zijn diploma. Als er andere kinderen bij zijn, ligt het aan de kinderen en hoe druk ze zijn.
Wat is ongeveer a+b en beetje c? Ik zou ze wel alleen laten dan. Die van 8 en 6 (beide a en b, bezig voor c) laat ik nu ook alleen, bad is 75cm hoog dus ze kunnen overal staan. Zicht erop heb ik niet van binnen. Vertel ze wel elke x dat ze elkaar niet onder water mogen duwen/trekken, niet duiken en als iemand valt/uitglijdt gelijk hoofd boven water halen en hard roepen
Ik ga als de oudste in het bad is gerust even naar binnen hoor. Hij heeft A en is bezig voor B. Ja, hij kan struikelen en zo)n hoofd stoten en dan verzuipen. Maar dat kan mij met mijn 36 jaar, alle zwemdiploma’s en jaren ervaring als wedstrijdzwemmer ook nog overkomen. Ik ga niet een half uur binnen zitten. Maar even naar binnen om iets te drinken te pakken? Dat doe ik gerust. Als het alleen om de oudste gaat, zou ik zelfs wel even naar de wc durven. De jongste moet er dan wel uit. Wil ik alleen even iets pakken, dan durf ik met grote broer de jongste voor die 2-3 minuten (want daar heb ik het dan over) ook nog wel ‘alleen’ te laten.
O ja hoor in een eigen zwembad wel. Een openbaar zwembad vind ik enger omdat je niet weet wat andere kinderen doen (op haar springen enz?
Ik zou dat wel aandurven hoor. Met regelmatig even controle. Ze hebben niet voor niets een zwemdiploma, waar hebben ze die anders voor gehaald? Lijkt me voor het kind inderdaad ook wel vervelend als jij als enige steeds eruit moet. Kun je niet langzaam opbouwen? Steeds kort wat proberen.
Bedankt voor jullie reacties! Wel fijn om te lezen dat de meesten hier geen moeite mee lijken te hebben. Is misschien toch net het zetje dat ik moet hebben. Ik ben al snel (te) overbezorgd. Zwembaden blijven gewoon altijd een beetje eng, omdat ongelukken gelijk zulke ernstige consequenties kunnen hebben, maar omdat de kans klein is moet ik me hierdoor misschien niet teveel laten leiden. Ik snapt best dat mn dochter het een beetje genant vindt als zij als enige uit het water moet. Het gaat om momenten dat ik haar niet altijd kan zien, bijvoorbeeld als ik de jongste even moet helpen op de wc of even iets moet pakken. Maar het zal inderdaad nooit lang zijn, echt max een paar minuten. Ik ga echt geen wasjes doen of opruimen, terwijl ze in het zwembad zitten. Ze is dan wel met andere kinderen (tussen de 1 on 4 buurtkinderen erbij). Ze zijn niet overdreven wild of druk, maar het blijven natuurlijk wel relatief jonge kinderen en hoewel mn dochter redelijk goed luistert, is ze met vrienden erbij wel iets brutaler en "stoerder". Mn dochter is geen kind dat met opzet hele gevaarlijke dingen doet (ze is bang aangelegd), maar met andere kinderen erbij is ze niet altijd super rationeel zullen we maar zeggen . Ze slooft zich dan wel altijd wat meer uit... @toch3: We wonen niet in NL en hebben dus geen A,B,C diploma's, maar ik gok dat ze nu tussen B en C in zit. Ze zwemt nu al bijna 3 jaar, kan goed schoolslag en borstcrawl, maar niet op niveau dat ze wedstrijden kan doen zeg maar. Het gaat om een gewoon zwembad in de grond (niet opblaas). Het diepe is wel echt diep.
In eigen tuin zou ik het wel doen. Misschien een gekke tip: zet desnoods de babyfoon aan, en neem de andere helft zelf mee.
Ik vergelijk even met buitenbad hier in het dorp: diep zwembad en meerdere kinderen. Waarschijnlijk een stuk groter en drukker dan bij jullie in de tuin. Vanaf ongeveer 7-bijna 8 gaan de kinderen hier hun eigen gang en we houden indirect toezicht. Dat wil zeggen, om de zoveel minuten even kijken waar ze zijn. Groot gedeelte vd tijd zitten ze niet in het water maar op springkussens ed. De kinderen hebben C-diploma met minstens 2,5jaar zwemles (dat vind ik nog belangrijker dan dat papiertje). Echt ernaast zitten willen ze zelf ook niet meer met de halve klas ernaast.
Een vriendin van ons laat haar 7 jarige dochter alleen naar het zwembad fietsen en alleen zwemmen... Lijkt me doodeng... Vond het al apart maar als ik jullie reacties lees...
Ik zou t doen hoor.. Wij hebben gewoon opblaasbadje.en doen t gewoon. (Met de oudsten. Did hebben abc) Pas waren bij landal en toen waren ze 7 en 9. Het was.superrustig en klein. Van mij mochten ze alleen blijven (half uurtje) en zelf terug naar het huisje. Ik ben best voorzichtig, maar dit vond ik geen probleem..
Als de kinderen hier in het bad zitten, ga ik gerust een was ophangen ook ofzo hoor. Anders kan ik hele dagen niets doen, die leven in dat zwembad.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben overtuigd en dochter is blij . Blijft toch wel handig voor overbezorgde mama's dit forum .
Ik zou het enger vinden met andere kinderen erbij die je niet zo goed kent, dan voor je eigen kind. Ik voel me altijd erg verantwoordelijk voor andersmans kinderen bij mij in huis, dus dan zou ik dat zwembad inderdaad niet uit het oog verliezen. Mijn eigen kind met 2-3 zwemdiploma's zou ik rustig eventje alleen durven laten.
@Luppy: met de andere ouders hebben we de afspraak dat als hun kinderen in ons zwembad zwemmen, wij nooit verantwoordelijk zijn. Ik heb genoeg aan mn eigen twee kinderen. Als zij toezicht willen moeten ze gewoon zelf meekomen of hun kinderen moeten niet komen .