Ik moet 17dec met mijn zoontje naar de KNO. Hij is alleen maar verkouden en heeft al 3x oorontsteking gehad. Ook heeft hij een openmond ademhaling door de grote neusamandelen. Hij kan niet goed door zijn neus ademen. De huisarts adviseerde neusamandelen eruit en buisjes. Zijn hier moeders die daar ervaring mee hebben? Ik vind het zo sneu voor mijn kleine ventje, maar aan de andere kant weet ik dat hij hier enorm mee geholpen zal zijn. Ik gebruik nu best veel neusspray. (ik houd me wel aan de richtlijnen) zal fijn zijn als we dit eens konden laten staan.
hier een lotgenoot meid! Na 10 oorontstekingen en 365 dagen per jaar verkouden zijn, zijn wij ook bij de kno geweest. Die kijkt trouwens zelf wat hij nodig acht. De HA had het bij ons alleen over buisjes, maar de KNO vond de neusamandelen ook nodig. Ik ben op maandag geweest dat mn meisje op vrijdag de laatste antibiotica gehad had voor de zoveelste keer. Ik gaf dat aan, en toen zei hij: o ja, dan kan het zijn dat ik niet veel zie, omdat de antibiotica nog werkt. Hij keek en schrok zelf. Het zat nog helemaal vol, de antibio heeft dus helemaal niks gedaan. Het was volgens hem dus echt chronisch en hoog nodig dat er wat gedaan werd. Wij gaan 22 december.
Hee meid! hier iemand met ervaring. Ik heb zelf 3 keer buisjes gehad en amandelen laten knippen. Onze oudste heeft dit al gehad met 11 maanden en de jongste is toevallig komende maandag aan de beurt. Het klinkt eng maar het is echt zo gebeurd. Je kindje moet eerst naar de KNO. Dan naar de anesthesist en daar krijg je uitleg over wat er gaat gebeuren. Het is echt een 13 in een dozijn operatie. vaak doen ze meerdere kindjes achter elkaar. De hele ingreep duurt ongeveer 10 minuutjes. Wij moeten volgende week om half 7 een zetpil geven en om half 8 in het ziekenhuis zijn. Waarschijnlijk zijn we om 10 uur alweer thuis. Het gaat ongeveer zo: Kindje wordt omgekleed in pyjaamatje (die vies mag worden!!) en dan gaat hij of zij slapen. Daar mag je bij zijn. Dit ziet er heel zielig uit omdat ze vaak in een soort van slowmotion gaan huilen als ze onder narcose gaan. Dan doen ze eerst de buisjes in de oren (is in 2 minuten gedaan) en dan moet je als ouder weg (soms mag je ook niet bij de buisjes zijn). Dan worden de neusamandelen geknipt. Daarna gaat je kindje naar de uitslaapkamer en als ze wakker worden komen ze weer in een andere kamer waar jij dan ook bent. Dan gaan ze vaak heel hard huilen (dit vond ik het moeilijkste) en het bloedt best wel. dat ziet er naar uit maar gaat meestal ook gauw weer over. Dan moeten ze als ze goed wakker zijn een beetje drinken en een ijsje eten. Als dat goed gaat mag je weer naar huis toe. Mijn oudste was om 10 uur 's ochtends weer thuis en had nergens meer last van. 3 dagen binnen blijven en 2 weken lang bij het haren wassen een watje met vaseline in de oortjes zodat er geen water in het oortje komt. Bij ons was het DE oplossing. Ze heeft sindsdien heel af en toe een loopoortje, wat juist goed is want dan komt het vuil er dus snel uit via het buisje, maar geen echte oorontstekingen meer! Sterkte! bij meer vragen mag je me natuurlijk ook altijd PB'en! Ik zal eraan proberen te denken te vertellen hoe het is gegaan bij Senna volgende week. Anders mag je me daar natuurlijk ook over PB'en!
wat fijn je ervaring, ik had nog niet veel ervaringsverhalen gehoord. Waarom gaf je de pcm als ik vragen mag, was dat geadviseerd???
Wij kregen een megazetpil mee van de anesthesist die we een uur voor ze aanwezig moet zijn moeten geven. Moet nu weer. Dus die krijg je gewoon mee, maar dat doen ze alleen als ze ook de neusamandelen doen. Niet bij alleen buisjes. En volgens mij is het een hele sterke want hij is HEEL groot... vind het wel zielig dat ik dat ding naar binnen moet werken bij haar.
wij moeten dus 22 december in het z'huis zijn, maar hebben niks meegahd hoor. We moeten er gewoon om 7.45 zijn. Hier worden ook de neusamandelen gedaan.
Verschilt per ziekenhuis. HIer kregen we de richtlijn om zelf paracetamol te geven vooraf en in het ziekenhuis kreeg ze nog een keer, voor de operatie aan. Beschrijving van hier boven klopt verder voor ons wel aardig. 't Is heftig, maar ik vond het achteraf wel meevallen met waar ik me op ingesteld had. Troosten en troosten en troosten en knuffelen en dan worden ze vanzelf weer rustig. En ook hier een enorme verbetering gegeven: al sinds de operatie (eind juni) geen oorontsteking meer gehad, terwijl daarvoor minimaal 1 keer per maand. Bij verkoudheid komt alles er nu via haar neus uit en is het niet meer (zo) groen. Veel beter dus, was het echt waard!
Meiden, heel erg bedankt dat jullie je ervaringen hier neer hebben gezet. Ik ben toch enigzins wat nerveus, ook omdat je niet weet wat je te wachten staat.
me dochtertje is 15 novemebr geholpen, was toen 13,5 maand van april tm oktober heeft ze al 7x antibiotica gehad ivm ooronsteking en steeds verkouden, laatste 2 maanden snachts niet slapen van de pijn en alleen maar huilen nu buisjes en de neusamandelen eruit, waren flinke en nu is ze weer vrolijk en slaapt ze weer door. we moesten om 8 uur melden, eerst werd temp opgenomen en toen kreeg ze een grote zetpil ( ze mocht om 00.00 uur nog een grote papfles ) en om 9 uur werd ze geholpen om 920 weer terug op de kamertje en om 12.30 mochten we naar huis
hey meid!mijn zoontje heeft vorige week zijn neusamandelen laten knippen en buisjes gekregen, is echt een aanrader nu al!hij is nu 13 maanden Mijn ventje heeft 4x oorontsteking gehad in 3 maanden en zodra hij verkouden werd begon het, snachts krijsen van de pijn, wij waren voort op...ik heb zelf en verwijzing geeist, en wat bleek na een kuur van 10 dagen net achter de rug hebbende zegt de KNOarts dat zijn oren en neus nog helemaal vol zaten tja, ik moet zeggen tot nu toe is hij nog geen een keer snachts wakker geworden!!! Ik vond het die dag erg moeilijk maar het is beter voor hem en jou!je kunt hem nog niks uitleggen en dat heeft zijn nadelen en voordelen, gewoon lekker veel knuffelen erna en na 1 dag zijn ze weer grotendeels de oude! ik heb er geen spijt van!succes!
Het gekke is dat ik aan mijn zoontje niks merk. Ja op een gegeven moment zie ik dat hij steeds met zijn handje over zijn oortje heen aait. Slapen doet hij verder wel goed. De laatste tijd weer iets minder. Toch wel 2x per nacht wakker. Maar niet zodanig dat ik eruit moet om hem te troosten. Ik heb nu 1x abkuur gehad voor zijn oren. Onze huisarts is niet zo van de kuren. En hij is echt alleen maar verkouden. Ik ken hem niet anders. En uit zijn mondje komt echt zo'n ontstekingsgeur. Dit komt natuurlijk van de neusamandelen. Ik hoop dat hij snel geholpen wordt. Flesjes drinken is lastig ivm dichte neus. En eten doet hij ook zoveel mogelijk met half open mond.
Met een beetje vaseline eraan glijd het allemaal wat makkelijker.\ Hier hebben ze vorig jaar de neus en keel amandelen geknipt bij Kylian, helaas had onze vent pech en bleef het nabloeden (wat vaker gebeurt bij de keelamandelen wanneer deze erg groot zijn) en moest nog een keer onder algehele narcose om de boel dicht te branden. Wij waren dus om 7 uur aanwezig en kregen om 18.30 uur het groene licht om naar huis te gaan. Maar sindsdien is hij niet meer ziek geweest, kan weer normaal eten en is nu sinds februari voor het eerst verkouden. (vorig jaar is hij vanaf oktober tot februari ziek geweest en gaan ab kuur die hielp) Groetjes Anita
ja klopt maar dit was bij de 4de keer had hij 1 week dik 40c koorts en snachts zo'n oorpijn, die keren ervoor slecht eten en wat huilerig, en idd continu door de mond ademen. volgens mij word het elke keer net wat pijnlijker
Wat bedoel je daarmee booboo22? Dat de oorpijn elke keer pijnlijker wordt? Het is toch ook slecht voor de spraakontwikkeling?
dat de eerste ker dat hij oorontsteking had, merkte ik het alleen dat hij aan zn oren zat en niet meer wilde eten, hij was toen 8 maanden, en veel meer mopperde, het leek wel dat elke keer als hij het had dat hij er meer last van kreeg, de laatste keer begon het snachts met huilen en uiteindelijk dik 40 graden koorts die maar niet zakte...