Hoi forumdames! Ik ben nu iets meer dan 6 weken zwanger en ben sinds een week ineens zo stijf als een hark. Mijn man 'kraakte' mijn rug al dagelijks, maar hij kan het nu elk half uur herhalen, zo vast zit ik. Niet heel handig als hij naar zijn werk is dus! Heb een flinke -goddank- lopende zoon van 15 mnd, maar je blijft toch bukken en soms tillen. De pijn lijkt vanuit mijn nek te komen, uitstralend naar vooral mijn linkerschouder, borstbeen en arm. Ik hoorde dat deze stijfheid o.a kan komen door hormonen (en die willen wel!!). Heeft iemand hier ervaring mee, evt in combinatie met een verkeerde houding bij slapen, zitten en tillen?
Je lichaam kan minder hebben bij een tweede zwangerschap lijkt het wel en al helemaal als je een dreumes rond hebt rennen. Bij mij komt het vooral door het tillen en doen van mijn 18 maanden oude dochter. Savonds ben ik elke dag zo stijf als een hark. Probeer daar dus zoveel mogelijk mee te minderen, ik doe het zelf niet omdat ik toch automatisch mijn dochter vaak optil enzo. Maar als je echt vandie stijfheid af wilt zijn dat echt dingen waar je op moet letten.. Er is ook een badzout van Kneipp voor ontspannen spieren dacht ik, die gebruikte ik vaak tijdens de zwangerschap van de eerste en raar genoeg hielp het wel! Ook een aanrader dus mits je een bad hebt.
Dank je voor je reactie! Ja, dat het lichaam minder lijkt aan te kunnen is me onderhand al duidelijk, had alleen niet verwacht dat het met deze termijn al zo'n impact kon hebben. Ben gisteren door de huisarts doorgestuurd voor fysio, ben benieuwd.. Vannacht een warmtedeken in bed gebruikt en eindelijk weer goed geslapen Heb helaas geen bad, zou er anders de hele dag inliggen, haha
Hier precies hetzelfde, mijn lichaam kan deze zwangerschap ook minder goed aan merk ik. Maar mijn zoontje is ook pas 11 maanden en loopt nog niet dus ik til de hele dag door en merk dat 's avonds ook heel erg. Alles zit dan vast en is stijf. Als ik dan 's nachts wakker word om te plassen loop ik helemaal krom. Maar ik heb er eigenlijk ook nog echt hele erge zenuwpijnen bij gehad die uitstraalden naar m'n linkerbeen en voet. Ben twee weken geleden bij de osteopaat geweest en het gaat (met de zenuwpijn) gelukkig steeds beter. Die laatste paar weken trek ik nu ook nog wel. Maar ik denk idd dat er aan die stijfheid/spierpijn niet zo heel veel te doen is behalve zoveel mogelijk proberen te ontspannen op de momenten dat je dat kan... Succes!!
Ik zie je reactie nu pas, sorry! Fijn dat jullie het ook merken. Ik ben nu twee keer bij de fysiotherapeut geweest en ik blijk dus inderdaad compleet vast te zitten, tot het bindweefsel aan toe. Ik moet nu dus elke week terug voor een uitgebreide kneedsessie, om alles weer los te krijgen. Niet een heel fijn gevoel, maar duidelijk effectief en dat vind ik het belangrijkste..! Kitty, jij bent al een stuk verder in je zwangerschap dan ik, had je al vroeg klachten? Die verergerden naarmate je buik zwaarder werd?