Sperma-onderzoek en alcohol

Discussion in 'Zwanger worden' started by Rozeline, Nov 20, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

Oct 11, 2017
    1,865
    920
    113
    Female
    #1 Rozeline, Nov 20, 2017
    Last edited: Nov 20, 2017
    Mijn vriend heeft een sperma-onderzoek gehad, maar had precies het weekend er voor te veel gedronken (de pannenkoek). Ik was boos joh, maar goed het is nu eenmaal gebeurd. Hij heeft me beloofd dat het niet nog eens gaat gebeuren.

Nu blijkt zijn sperma gewoon goed te zijn. Toch snapte ik het verhaal van de arts niet helemaal. Ze vertelde dat zaad zich elke 3 maanden ververst en dat je het nu nog niet in het sperma hoeft te zien. Toen ik vroeg naar de toekomst of het dan nog gevolgen gaat hebben was ze een beetje onduidelijk.
    Is iemand van jullie die het toevallig weet hoe het zit? Wij beginnen volgende maand aan IUI, dus ik ben erg benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben.

Groetjes Rozeline

Ps. ik heb niet zo'n zin in veroordelende berichten, ik ben gewoon benieuwd naar de eventuele consequenties.

2. suzies

suzies Bekend lid

Jun 8, 2015
    545
    148
    43
    Dat kan, maar ook door koorts kan de kwaliteit minder zijn. Ik heb is ergens gelezen in de folder van het fertiliteitscentrum dat alles boven 3 glazen per keer afbreuk doet aan de kwaliteit.

Wij hadden de afspraak tijdens ons iui traject dat er, als er al werd gedronken, het niet meer waren dan 3 glazen. Ik dronk sws niet tijdens het hele iui traject. Lijkt me wel goed dat jullie daar duidelijke afspraken over maken. Het traject is al zwaar genoeg. En het is jammer dat je naast alle andere teleurstellingen ook nog teleurgesteld bent in elkaar. Het is toch maar een kleine moeite en hopelijk duurt het niet meer lang. :D

3. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

Oct 11, 2017
    1,865
    920
    113
    Female
    Ja daarom. We hebben een goed gesprek gehad, want anders gaan we ook nog een relatie-problemen krijgen omdat we er anders in staan.
    Mijn vriend had 5 glazen op en 3 verschillende dingen, dus hij had de volgende dag een kater. Nu hebben wij ook afspraken gemaakt.
    Jij gefeliciteerd met je zwangerschap...:D

4. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

Nov 23, 2015
    1,116
    522
    113
    Ik weet niet meer precies hoe het zit qua hoe lang het sperma "vernieuwd" word.
    Als je het nog wil expliciet wil weten bel of mail er even naar toe toch?
    Ik heb best wel veel gemaild met vragen als ik het even niet meer wist.

Maak idd samen afspraken.
    Ik ben zelf niet van alcohol drinken maat mijn vriend op de voetbal wel. Maar ik heb toen echt duidelijk gezegd ik ga me niet elke dag vol spuiten met hormonen en dat jij het dan "verziekt"
    Ok houd die van wielrennen, wat die toen niet meer heeft gedaan vanwege kwaliteit van sperma. Net als in bad gaan en in de zon.

Hoop voor jullie dat het snel raak mag zijn.

5. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

Oct 11, 2017
    1,865
    920
    113
    Female
    Nee dat heb ik dus ook. Ik ben zelf ook helemaal niet van de alcohol. Ik vind er geen bal aan, maar mijn vriend houd gewoon van een biertje. Maar ik ben het helemaal met je eens. Ik ga me niet vol laten spuiten met hormonen wat hij dan weer kan gaan 'verzieken' met zijn acties.
    En bedankt.

suikerklontje likes this.
  6. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    2,900
    1,389
    113
    Ik denk dat het echt wel scheelt! Alcohol is nergens goed voor dus ook niet voor de zaadjes. Mijn man heeft al meer dan een jaar geen druppel alcohol gedronken.

7. Roos32

Roos32 Bekend lid

Jun 2, 2013
    923
    137
    43
    Female
    Er is een negatief verband aangetoond tussen de consumptie van 1 glas alcohol per dag en de vruchtbaarheid van de man. Ook hier geldt een dosis-effectrelatie. Hoe meer alcohol, hoe meer effect op de vruchtbaarheid. Er zou minder zaad geproduceerd worden en de zaadcellen zijn minder beweeglijk. Maar er zijn ook weer niet heel veel onderzoeken naar gedaan die duidelijke resultaten laten zien. Het effect op de vruchtbaarheid is bij jou wel groter dan bij je man, dus jullie doen er allebei goed aan te minderen of te stoppen.

Wij zijn allebei tijdens de IUI pogingen gestopt met het drinken van alcohol en het laatste resultaat ligt hier in de box te slapen ;) Heel veel succes!

8. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

Oct 11, 2017
    1,865
    920
    113
    Female
    Bedankt voor jullie berichten meiden. Ik drink zelf helemaal geen alcohol. Hoogstens in de zomer een sangria, maar mijn vriend houd wel van een biertje. Ik hoop dat hij zich nu bewust is dat hij de komende maanden even moet minderen.

@spruitjes gefeliciteerd met je zwangerschap

@Roos32 gefeliciteerd met jullie kleine...

spruitjes likes this.
  9. Moess

Moess Niet meer actief

Ik begrijp jullie beredeneringen echt heel goed.
    Toch hebben wij er voor gekozen om te blijven 'leven', anders hadden wij 3 jaar de 'leefregels' moeten volgen. Ik heb tijdens het spuiten niet gedronken. Mijn man heeft wel gedronken. Nooit lazerus geweest ofzo, dat is ie sowieso nooit, maar wel gewoon geleefd. Zijn zaad was verder ook altijd goed(ondanks veel medicatie etc).

10. Libra89

Libra89 Bekend lid

Aug 10, 2017
    798
    472
    63
    Female
    Heb dit topic geopend uit interesse. Heb zelf geen ervaring met iui. Ben twee keer achter elkaar meteen zwanger geraakt met een maand ertussen (eerste keer was helaas MA). Mijn vriend dronk destijds iedere dag! Geen bier, sterke drank zoals whiskey! Ik zelf drink niet. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het vast invloed kan hebben (zoals gezegd alchohol is nergens bevorderend voor) maar ontzegging is niet heilig. Ben me er van bewust dat we enorm gezegend zijn met onze vruchtbaarheid. Hoop alleen wel dat je ook nog kan genieten en elkaar geen eet/drinkgedrag gaat verwijten. Dit deed ik namelijk wel de eerste keer bij mijn MA en daar heb ik nu spijt van, het hoeft daar namelijk helemaal niets met het drinkgedrag van mijn vriend te maken te hebben dat mijn zwangerschap toen is mis gegaan. Er zijn zoveel factoren. Daarnaast was de uitslag goed zei je, positief toch!? Ik denk niet dat het invloed heeft op de gezondheid van jullie kindje als je dat met je vraag bedoeld (als hij gedronken heeft op moment van bevruchting). Succes met het traject hopelijk snel een roze lijntje voor jullie!

11. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    @Libra89 ik vind dat echt een beetje een dooddoener. Als jullie gewoon goed vruchtbaar zijn, prima. Dan maakt het niet uit of hij nou 50miljoen zaadcellen heeft met alcohol of 80miljoen zonder. Maar als je een man hebt met slechte kwaliteit sperma dan doet iedere 100.000zaadcellen er toe en is gehele onthouding dus wel verstandig. Ik ben het met je eens dat je elkaar niet dingen moet verwijten, maar als man lijkt het me dan een kleine moeite om gewoon niet te drinken.

@Rozeline je kan er nu weinig aan veranderen. Mocht bij de IUI blijken dat zijn kwaliteit ineens lager is kan dat best iets zijn om in je achterhoofd te houden.

Riverdale87 and nizzie86 like this.
  12. Libra89

Libra89 Bekend lid

Aug 10, 2017
    798
    472
    63
    Female
    Precies en ts zegt dat de kwaliteit goed is. Daarom zeg ik dat ik DENK dat een biertje niet zo veel kwaad kan en noem mijn eigen situatie als voorbeeld omdat ik me hier ook druk om heb gemaakt (dat hij dronk). Dus wat vind je precies een dooddoener?

13. Littlegirl1989

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Dat onthouding niet heilig is "omdat jij zwanger bent geworden ondanks dat je vriend elke dag dronk"
    Er worden ook vrouwen zwanger ondanks dat ze roken. Dat betekend niet dat roken de vruchtbaarheid niet beïnvloed...

Riverdale87 likes this.
  14. Nooortje

Nooortje Actief lid

Aug 1, 2016
    470
    132
    43
    Ik heb het gevraagd aan onze fertiliteitsarts, mijn man heeft super goed zaad. Zij gaf aan dat hij maximaal 10 eenheden alchol in de week mag drinken. Hoewel wij dat veel vinden is zij toch echt een expert en blijft ze hierbij. Voor mij daarin tegen is alchol een absolute No Go.

15. Littlegirl1989

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Hier wordt geadviseerd (bij slecht zaad dus) zo min mogelijk drinken, maar als je drinkt maximaal 2 glazen. Opsparen mag niet, vooral in korte tijd veel alcohol drinken (dus een avond doorzakken met 10bier en de rest van de week niks) is erg slecht voor de kwaliteit. Dan liever 3x per week 1 biertje drinken. Maar hoe minder, hoe beter sowieso.

16. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

Oct 11, 2017
    1,865
    920
    113
    Female
    Bedankt meiden voor de reacties. Ik begrijp dat iedereen er anders in staat en eerlijk gezegd ik snap ik jullie ook wel. Ik zou graag willen dat mijn vriend stopt, maar ik vind het al heel wat dat hij gaat minderen voor mij. En ik wil ook niet dat dit een dingetje in onze relatie word, dus ik ga het van me afzetten.

17. Libra89

Libra89 Bekend lid

Aug 10, 2017
    798
    472
    63
    Female
    Wat hebben vrouwen die roken er mee te maken? De rede waarom ik gereageerd heb is omdat ik ts gerust wilde stellen dat als de kwaliteit van het zaad goed is een glaasje alchohol naar mijn mening het verschil niet zal maken. Ts vraagt naar eventuele gevolgen daarom geef ik mijn situatie als voorbeeld. Als je goed leest zeg ik ook niet dat ik een voorstander van alcohol ben en dat het geen invloed heeft, er zijn alleen zoveel factoren welke invloed kunnen hebben op gezondheid. Wat ik niet begrijp is dat je zo gemeen reageert (dooddoener) op een goed bedoeld bericht. Je hoeft je mening niet te geven op een bericht dat niet aan jou bedoeld is.

Excuus @Rozeline voor de drama op je topic. Mijn ervaring blijft dat die paar biertjes van je vriend geen consequenties gaan hebben als de uitslag van zijn zaad goed is. Want hoe ik het zie als het er een paar minder zijn blijven er nog steeds genoeg zaadcellen over voor een eventuele bevruchting. Maar ik snap je wel hoor ik zou ook liever gewild hebben dat mijn vriend niet had gedronken toen we voor een kindje wilde gaan :), het moet nu ook nog maar blijken of alles goed blijft gaan, dat terzijde.

18. Rozeline

Rozeline Fanatiek lid

Oct 11, 2017
    1,865
    920
    113
    Female
    Maakt niet uit hoor. Ieder zijn eigen menig vind ik altijd. En bedankt voor je berichtje. Ik ben blij ook reacties te lezen waarbij het geen invloed heeft gehad. En ik hoop dat wij snel zwanger mogen zijn. Ik weet natuurlijk niet of ik makkelijk zwanger zal zijn. We hebben het door mijn problemen nooit kunnen proberen. Ik wil het allemaal perfect regelen, maar dat is natuurlijk onmogelijk:p.

Libra89 likes this.
  19. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,138
    113
    Happyland
    Fijn dat jij je erbij neer kunt leggen:), ik zou daar wat meer moeite mee hebben.
    Ik vind dat 'wij vrouwen ' al zoveel moeten doorstaan, al die echo's, hormonen spuiten en eventueel de bijwerkingen trotseren. Het minst wat een man dan kan doen is stoppen met roken en drinken. Al is het zaad goed, je wil toch de meest optimale situatie creëren lijkt mij..

20. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Als het sperma echt bovengemiddeld goed is zou ik me er geen zorgen om maken.

Wat ik wel raar vind is dat op jouw leeftijd en met jouw aandoening IUI gedaan wordt. De slagingskansen daarvan zijn ontzettend laag, 10% maximaal. Met jouw leeftijd doet mijn streekziekenhuis zelfs meteen IVF. Dus daar zou ik voor op mijn strepen gaan staan, al helemaal met je diagnose. Met endometriose richt iedere cyclus schade aan. Doodzonde voor die minieme kans met IUI.

Share This Page