Ik moet morgen naar de verloskundige en ze vroeg me of ik een combinatietest wilde laten doen. Dat is dus de nekplooimeting en bloed laten prikken. Hierdoor zouden ze in een vroeg stadium het syndroom van down kunnen zien. Nou is het zo dat foetussen wel vaker een verdikte nekplooi hebben en dan helemaal gezond zijn. Dus al is het zo, dan hoef je kindje nog geen syndroom van down te hebben. Dus nu zit ik heel de tijd te twijfelen of ik dat wel wil doen. Het laten weghalen zou ik zo ie zo niet doen. Wat denken jullie van de combinatietest? Groetjes Lotte
Je krijgt bij de combinatie test een kans berekening. Dus nooit uitsluitsel. En als je een grote kans krijgt dan zal je dus een vervolg onderzoek (vruchtwater punctie of vlokken test) moeten laten doen wil je zekerheid. En ook al is er een kleine kans op down dan nog heb je geen 100% zekerheid dat het idd geen down syndroom heeft. Als het bij jou zowiezo welkom is en je het niet weg zou laten halen mocht het down syndroom hebben... Zou ik de test niet doen. Kan je alleen zenuwachtig maken en je wilt toch niks met de uitslag, toch? Zo denk ik er tenminste over.
Mijn gyn vroeg me vandaag hetzelfde en wij doen het niet. Ten eerste is het slechts een risico bepaling en weet je nog niks naderhand. En ik zie een vlokkentest of vruchtwaterpunctie niet zitten. De gyn was het eens dat de uitslagen van de combitest weinig zeggen en dat het in ons geval ook niet nodig is. Maar wij krijgen dan weer extra echo's om de beeb extra goed in de gaten te houden. Daar zal, wat ons betreft, voldoende op te zien zijn.
bedankt voor al jullie antwoorden. Ik heb besloten dat ik het ook niet wil weten. Vanochtend bij de v.k. geweest en die vond het wel best. Heb een eerste echo gehad.. Jippie het is nu wetenschappelijk bewezen.. er zit een baby in me! Groetjes Lotte
ik wil alleen even zeggen dat die echo niet alleen is voor de nekplooimeting, in principe wordt er nog naar veel meer gekeken. Maar het is inderdaad als je het niet nodig vindt moet je het niet doen.
ik heb trouwens net vandaag mijn comb test afgezegd! Ik vindt sinds dat ik mijn beebje op de echo heb gezien dat ik dus echt wel niks laat weghalen! Eerst dacht ik ook niet dat er iets fout zou zijn maar ze kijken dus alles na en dacht dat ik dit wel fijn vondt. Nu denk ik tevens omdat je bij een 20 weken echo ook al alles wordt nagekeken en die comb test toch wel al 132 euro kost het nu niet meer nodig vindt. Ik ben nog lekker jong en die test geeft nooit 100% zekerheid. Ik vondt het in ieder geval niet nodig!