Heb ik wel voldoende melk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Bo20, 13 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Hoi!

    Onze zoon is 30 december geboren en dronk meteen erg goed! Wel moest de borstvoeding wat op gang komen en daarom is hij een aantal keren bijgevoed. Ik voed hem op verzoek, echter merk ik dat ik hem soms wel 2 uur lang af en aan moet aanleggen en hij nog steeds niet helemaal tevreden is. Ik voed hem daarom dagelijks plusminus 30ml (vaak 's avonds omdat hij dan vanaf etenstijd tot plusminus 22:00 uur af en aan wil drinken) bij, daarna is hij lekker tevreden en valt hij in slaap. Mijn vragen zijn: a) heb ik wel voldoende melk? b) kan het kwaad om een combinatie van bv en flesvoeding te geven? c) hoe kan ik meer ritme krijgen in het bv?

    Hoor het graag, alvast bedankt!
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Zolang je bij blijft geven zal je lichaam dat niet extra aanmaken. Wil je volledig naar borstvoeding, dan is het zaak om een paar dagen (5) volledig op verzoek te voeden en komt je kindje sneller, dan vaker te wisselen tijdens een voeding van kant, zodat hij steeds herinnert wordt aan wat hij aan het doen is: drinken! Dit doe je gedurende 30 minuten, hierin verwachten we dat een gezonde baby zijn voeding in kan nemen. Jij neemt hier dus meer leiding in.

    Wanneer je het geen probleem vindt om af en toe 30 bij te geven, is dat ook goed hoor.

    Kindjes komen in de avonduren vaak af en aan inderdaad: clusteren noemen we dat. Ik noem het wel snacken: slokje hier, slokje daar. Op de arm, twee slokken, slapen aan de borst en toch weer willen drinken. Dit is normaal babygedrag van de eerste weken! Geef hier ook gerust aan toe, het helpt je lichaam om de voeding op peil te houden, en het helpt je kindje op twee manieren:
    1: het krijgt bevestigd dat jij (of je partner) er voor hem zijn: kindjes willen zich graag veilig voelen bij de ouders! Lekker aan toegeven dus en op de bank installeren met thee, de afstandsbediening, je telefoon en je kindje!
    2: kindjes nemen steeds kleine beetjes: hierdoor geven ze extra impuls aan jouw productie: immers vaak en kort drinken bouwt productie op! en ze verzamelen voldoende om de eerste uren van de nacht er tegen te kunnen.

    Belangrijk dus, dat clusteren!

    Dan: ritme is nog lastig in deze fase. Wij denken vaak in ritme als om de drie uur ofzo. In de praktijk gaat dat vaak heel anders. Dan zie je kindjes in de ochtend wat clusteren, 7, 8, 9 uur drinken en dan een paar uur slaap/rust. Dan tussen de middag weer en vanaf de namiddag onrustiger. Wanneer je iedere dag dit ziet, kan dit ook een ritme zijn ;) Kijk kritisch naar je dag: zitten er voldoende momenten van slaap en rust in voor je kindje? Heeft het moeite om tot zulke momenten te komen? Dan kun je het daarbij helpen. Ga wandelen, neem een draagdoek, waar je kindje in slaapt, leg het in de wagen en ga naar buiten. Laat je kindje daarna in de wagen slapen. Zo creëer je momenten waar je je kindje gelegenheid biedt om tot rust en slaap te komen. Speel hier mee. OF vraag input bij het consultatiebureau.

    Tot slot: natuurlijk kun je ook combineren! Zelfs al geef je nog 1 voeding aan de borst en de rest een kunstvoeding, dan nog geef je borstvoeding! En je antistoffen en mooie voedingseigenschappen houden niet op bij een fixen aantal milliliters hoor! In iedere druppel borstvoeding zit iets moois ;) Dat is nu juist het mooie van borstvoeding! Als het jou helpt om 4 voedingen borst en de andere voedingen kunst te geven, prima! Probeer dan wel goed te spreiden: dan houd je je borstvoeding nog het langst makkelijk in stand.

    Veel succes!
     
  3. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Hoi Heidi!

    Ontzettend bedankt voor je heldere en uitgebreide antwoord, hier kan ik zeker iets mee!
     

Deel Deze Pagina