Uitkering met nul-urencontract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Puck, 11 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puck

Puck Actief lid

23 jun 2010
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook een vraag van mij:
    Ik ben nu 8 wkn zwanger. Ik heb een gesprek gehad bij een revalidatiecentrum en daar kan ik komen werken op oproep. Ik krijg een nul-urencontract. Maar omdat ik ga invallen daar, zijn de uren heel wisselend. Is geen peil op te trekken, is afhankelijk van vakanties, cursussen e.d.
    Hoe zit dat nu als ik met verlof ga? Hoe kan ik dat het beste aanpakken, zodat ik toch een redelijk bedrag per maand ontvang tijdens mijn verlof?

ALvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Puck,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. De hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering is afhankelijk van het inkomen wat je de laatste 4 weken of 1 maand voor de ingangsdatum verdient. Het UWV berekent hiervan het gemiddelde per dag. Om een zo hoog mogelijk inkomen te hebben tijdens je verlof is het dus belangrijk dat je deze laatste periode voldoende werkt.

Als je het eerste half jaar van het 0-uren contract wel veel werkt, en er treedt daarna een urenverlies op kun je misschien aanspraak maken op een aanvullende WW-uitkering. Vanuit deze uitkering kun je dan ook aanspraak maken op een uitkering tijdens je verlof. Hierdoor heb je dan eigenlijk 2 uitkeringen gedurende die periode.

Actuele informatie over de hoogte van het verlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina