Hallo, Ik heb er een tijd overna gedacht om hierover een vraag/topic te openen. Heb de stap gezet om het toch maar even te doen, omdat ik toch een vraag heb. Mijn man heeft jaren (hij zegt dat hij het van kleins afaan al had maar nooit wist wat dit was) met varicocèle (spataderen op zijn linkerbal)gelopen. Mijn man is nu 34 en is in juni 2008 hieraan geholpen. Na zo'n 3 maanden was het bijna weg nog niet helemaal maar sterk verbeterd. Hij heeft hiernaar laten kijken omdat hij ineens pijn eraan kreeg, en per toeval zeiden ze dus: Dit kan vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken. (wat wij dus niet wisten en hier erg van schrokken omdat we pas bezig waren voor een kindje) Het advies van de arts was: Weg laten halen. Dit heeft hij dus gedaan. Maar nóóit is zijn zaad onderzocht We hebben hier eigenlijk niet naar gevraagd, tja omdat het best een naar onderwerp, vooral voor hem, is. Zouden wij zijn zaad nog kunnen laten onderzoeken als we bijvoorbeeld de uroloog (trouwens een hele aardige man) zouden bellen? Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven. Alvast bedankt.
Je kan zeker zijn zaad wel laten onderzoeken ja. Er is een gegronde reden waarom het van mindere kwaliteit zou kunnen zijn, dus een goede reden. Je kan ook gewoon via de huisarts zijn zaad laten controleren, is misschien wat minder 'groots' dan weer naar de uroloog. Wel vreemd dat ze het niet hebben getest terwijl ze wisten dat jullie bezig waren met de kinderwens. Succes!
Dankjewel voor je snelle antwoord! Ja wij vonden het ook heel vreemd dat ze het niet getest hebben. Want ik lees veel dat het ervoor en erna getest wordt Ze wisten natuurlijk dat hij er pijn en 'last' aan had en hebben het misschien niet daarom getest. Dus als wij morgen naar de ha zouden bellen denk je wel dat ze hem langs laat komen voor een onderzoek? Het zou namelijk heel fijn zijn als hij getest wordt. Dat zou weer een zorg minder of een stap verder kunnen zijn.
Ja hoor, neem aan dat ze wel weet van de operatie en de kinderwens. Gewoon je zorgen uitspreken. Succes!
Dankjewel! Ik ga het gewoon proberen. Vind het wel moeilijk, ga straks even goed met mijn man erover praten hoe en wat we gaan zeggen. Hopelijk morgen al bellen!
Ik heb met mijn man gepraat. Hij wil het! Hij wil gewoon naar de ha! Morgen gaan we bellen, en dan gaat hij zeggen dat hij het vreemd vind dat ze niet getest hebben na de operatie en dat hij graag wil weten hoe het met zijn zaad is op het moment. Ben erg benieuwd hoe de ha reageert en of het van haar 'mag'. Want soms is ze erg lastig... Denken jullie dat ze ons mag weigeren in dit geval?
Ik zou het vreemd vinden als ze het weigeren! Zo'n spatader in de balzak kan nadelig zijn voor de vruchtbaarheid en het is niet altijd opgelost met een operatie. Dus jullie willen óf gewoon gerustgesteld worden, óf weten waar je aan toe bent met slecht/matig zaad en stappen kunnen zetten (IUI, IVF of ICSI).
Oooh bedankt meis! Dit stukje van jou doet me zo goed! Dat geeft echt hoop om het toch door te zetten (het bellen naar de ha morgen) Het is moeilijk om die stap te zetten, omdat we weten dat ze (de ha) soms erg lastig is Maar we gaan het gewoon doen! En inderdaad wat je zegt, wie weet is het nog wel niet goed... En dan kunnen we misschien verdere stappen zetten, kan maar niet vroeg genoeg zijn toch om erachter te komen.
Mijn man heeft dat ook. Bij hem werd gezegd dat het geen of zeer weinig invloed had op de vruchtbaarheid. Hij heeft zijn zaad 3x laten testen, en was allemaal prima in orde. Maar gewoon even bij de huisarts laten testen, het lijkt me sterk dat dat niet mag. Onze huisarts deed in elk geval helemaal niet moeilijk. Succes!
Wat gek dat je dan verschillende verhalen hoort! Tegen ons zeiden ze dat het wel kwaad kon, maar dus nooit getest. Gelukkig hebben ze het zaad van jou man wel getest en fijn dat het allemaal in orde is bij jou man! Goed om te horen dat jullie huisarts niet moeilijk deed, maar mag ik vragen na hoelang jullie zijn zaad hebben laten onderzoeken? Want onze ha is namelijk zo: Jullie zijn nog maar 8 rondes bezig... Terwijl wij zijn zaad vooral mede zijn operatie willen laten testen om dat in ieder geval uit te sluiten of zijn zaad goed is of niet.
Ik weet niet precies meer na hoelang het getest werd, maar het kwam volgens mij doordat die varicocele bij hem ontdekt werd. Toen kwam de huisarts zelf met een test aanzetten. Volgens mij waren we toen rond een jaar bezig. Maar ik zou er gewoon op staan dat het getest word! En als de HA nog nee zegt, gewoon via het ziekenhuis proberen. Een test is een kleine moeite, en als dat voor jullie geruststellend is kan ik me niet voorstellen dat de HA er bezwaar tegen heeft!
Oke echt onwijs bedankt voor je antwoord! Dit stelt mij al gerust dat we niet bang hoeven te zijn om hierom te vragen. En inderdaad wat je zegt, anders gewoon terug naar de uroloog die mijn man heeft behandeld. echt bedankt!
Weet de dokter precies wanneer jullie begonnen zijn dan? Anders ben je toch met januari 2008 begonnen Die 2 maandjes maken ook niet meer uit hoor! Ik verwachte trouwens ook dat mn dokter erg moeilijk zou doen, maar ze verwees ons meteen samen door naar de gyn. En toen ging alles ineens in een stroomversnelling waarin ik niet hoopte te komen Maar goed, das een ander verhaal Ik denk niet dat ze moeilijk zal doen hoor. En doet ze dat wel, dan bel je gewoon de uroloog op met de vraag voor een test. Denk dat deze er niet raar van op zou kijken. Laat je weten hoe de dokter gereageerd heeft?
Ben zo blij dat je reageert Dus bij jullie is het eigenlijk ook allemaal 'vanzelf' gegaan wat je niet verwacht had? Helaas weet de ha al wel wanneer we begonnen zijn daar baal ik best van! Anders had ik dat mooi kunnen zeggen. Moesten namelijk bij de gyn groen licht krijgen. En natuurlijk laat ik even weten hoe ze gereageerd heeft! Morgen ochtend vroeg zijn we van plan om meteen te bellen, en zodra ik meer weet zal ik het hier plaatsen. En inderdaad wat je zegt, anders kan ik gewoon nog de uroloog bellen mocht de ha vervelend gaan doen. Vind het best 'spannend' om te gaan bellen, ookal doet mijn man het woord.
Ja ze vond het heel normaal dat we kwamen vragen voor een zaadonderzoek en stuurde ons meteen beiden door (en dat terwijl ik alleen voor een zaadonderzoek heen ging ) Nu bleek er met mij ook wat mis te zijn, dus was wel blij dat ik gegaan was. Spannend he! Ik was ook op van de zenuwen, kan je nagaan hoe ik bij de gyn zat Succes met bellen!
Dankjewel! Ik kan me voorstellen dat je achteraf wel blij bent! Dat scheelt weer een tijd wachten toch? Anders was je er misschien 'later' achter gekomen, en dan was er weer een hoop tijd overheen gegaan. En het is zeker spannend! Ben echt benieuwd hoe ze gaat reageren. Ik ga met mijn mannetje mee natuurlijk. Ik hoop dat het allemaal mee valt. Maar onze ha is soms wel een beetje lastig