Ik ben het met je eens, vind ook dat je als (aanstaande) ouder een verantwoordelijkheid hebt voor een leven dat nog niet in staat is zelf beslissingen te nemen en dat je dus beslissingen neemt die niet alleen in je eigen belang zijn. Echter, zo fel reageren op dames die het anders doen, dat vind ik niet anderen in hun waarde laten! (en dan spreek ik jou niet persoonlijk aan hoor!) Sterker nog, als aanstaande ouder heb je toch niet de verantwoordelijkheid voor ál het nieuwe leven, maar toch alleen voor het nieuwe leven dat je zelf in je draagt of 'gemaakt' hebt?!
Veel mensen beseffen niet dat een FAS kindje ook hun kan overkomen ookal drink je maar 1 glaasje tijdens de zwangerschap. Ik denk ook niet dat de personen die alcohol gebruiken tijdens zwangerschap echt bewust zijn van de mogelijke gevolgen, want het gaat ook zo vaak goed. Ik vind dat ieder voor zich zijn eigen weg moet bewandelen en zijn eigen keuzes hierin moet maken. Maar bekijk bewust wat de gevolgen kunnen zijn. Foetaal Alcohol Syndrome Stichting Nederland
nee, maar drink al een jaar of 6 niet meer.. ook bij beide zwangerschappen gestopt met roken. ik wil daarin geen risico nemen. de oudste is geboren met een longontsteking (vies vruchtwater en ingeslikt) en bij de jongste weeen met 29 weken. ik weet tenminste dat ik niks heb gedaan waardoor het mijn schuld zou zijn geweest. ik zou me de rest van mn leven schuldig voelen als ik wel gerookt of gedronken had.
Ach daar kan ik me helemaal in vinden wat jij zegt. Stel je voor je moet je je hele leven afvragen en schuldig voelen. Maar heel eerlijk....als jij gewoon drinkt en rookt en je daar totaal niet schuldig bij voelt doe je dit ook niet na de bevalling denk ik Alsof je kind wat in je buik zit minder belangrijk is dan dat het op de wereld is...ik snap dat nooit zo? En als je dan zegt...zou je je pasgeboren baby een slokje alcohol geven...dan moet je ze eens horen maar het is precies hetzelfde...
Helemaal in het begin, toen ik het nog niet wist... 2 keer 1 wijntje in het weekend..... Het smaakte me ook niet, anders had ik wel meer gedronken. Wie weet een voorgevoel! Als je weet dat je zwanger bent vind ik het echt not done.....
nee denk dat ik me wel schuldig had gevoeld. maar meer omdat ik het ontzettend moeilijk vond om niet te roken, daar wil ik gerust eerlijk in zijn... heb de eerste weken (bij beide) vaak genoeg in twijfel gestaan.. zal ik?.... nee toch maar niet.. aaah eentje kan toch geen kwaad?... nee toch maar niet.. snap je? als ik het wel had gedaan, had ik me na de bevalling flink schuldig gevoels.. bij.de oudste was het de bedoeling om gestopt te blijven, is niet gelukt.. bij de jongste ben ik direct weer begonnen. heb ook echt afgeteld.. nog....weken
Nou je bent tenminste gestopt voor je baby! Dat is toch het belangrijkste.....en dat jij na de bevalling weer gaat roken is je eigen keuze en daar schaad je dan alleen jezelf mee Ik heb ook gerookt....ben een jaar voordat ik zwanger raakte gestopt...zo had ik nooit problemen met stoppen en zwanger zijn
Ik begrijp jullie meningen, maar inderdaad dat is niet de vraag. De vraag is of er vrouwen zijn die wel eens een glaasje drinken of stiekem. Ik beoordeeel niemand, ook niet de mensen die verslaafd zijn aan drugs, sigaretten of alcohol. Ik drink 1/2 glazen wijn per maand, vanaf 3 maanden. Maar ben absoluut niet verslaafd. Ik ben persoonlijk wel gestopt met roken omdat daar harde bewijzen voor zijn dat dat slecht is. Ook de eerste 3 maanden geen druppel gedronken. Ook dat is bewezen. In de onderzoeken wordt altijd gesproken over de matige drinkers die 1 glas per dag drinken, de hevige drinkers die 6 glazen of meer per dag drinken. En de mensen die 6 glazen op een gelegenheid drinken. Gevolgen bij 1 of meer glas per dag: verhoogde kans op vroeggeboorte, miskraam of laag geboortegewicht. Gevolgen bij 6 of meer glazen per dag: FAS Gevolgen bij 6 of meer op een gelegenheid: kans op afwijkingen Over de mensen die 1 keer per week of per maand 1 glaasje drinken wordt niet gesproken, tegendeel er bestaat zelfs een artikel met een onderzoek, waaruit blijkt dat het zelfs goed zou zijn. Omdat er uit de onderzoeken metdeze groep geen resultaten en conclusies kunnen worden getrokken en artsen dus geen idee hebben wat het effect is. Stellen ze de veilige ondergrens dat je geen enkel alcohol mag nuttigen. Maar dat wil ook niet zeggen dat het slechte is. Ik bendaarom van mening dat je mij en andere vrouwen die dus 1/2glaasjes o hun tijd drinken niet mag veroordelen, want er is niets over bekend. Ik ben zelf van mening dat er nogal hysterisch over wordt gedaan. Het is inderdaad mijn verantwoordelijkheid en de reden waarom anderen niet drinken omdat men niet zeker weet of het slecht is. Drink ik af en toe een glaasje ook omdat het nog steeds niet is bewezen.
Ik rookte minimaal een pakje per dag en kon geen uur zonder..hoezo verslaafd..ben voor m'n zwangerschap al een keer eerder gestopt maar doordat ik zoveel aan was gekomen weer begonnen.. vanaf het moment dat ik wist zwanger te zijn m'n pakje sigaretten die ik net had gekocht gelijk de kliko ingedropt..had verwacht dat dit best lastig zou zijn aangezien ik die ochtend nog gerookt had maar het was een eitje..mn vriend zei me dat ik het puur op m'n karakter en de gezondheid van de kleine het makkelijk vol kon houden en heb eerlijk gezegd geen 1 keer de zin in een sigaret gehad... over alchol... ik ben een echte lang leve de leut mens en hou van wijntjes in het weekend..maar dacht zo..als ik met roken kan stoppen kan ik m'n wijntje ook wel laten staan dat was immers geen verslaving van me.. dus geen druppel meer aangeraakt.. En dan kom je op feestjes en zeggen mensen je kunt best 1 wijntje pakken hoor'' waarop ik antwoord: '"waarom zou ik ,als ik er maar 1 mag?bij twee ga ik het pas lekker vinden
Ik ben een jaar voor ik zwanger werd gestopt met roken dus dat was prettig! Wel was ik een wijn liefhebber. Sinds ik weet dat ik zwanger ben heb ik echter geen druppel meer gedronken. Natuurlijk kan het zo zijn dat het goedkomt en mijn kindje er niks van merkt, maar waarom zou ik het risico willen nemen voor mijn eigen genot? Ik doe alles braaf volgens het boekje en voel me daar prima bij!
Nee, ik heb ook echt helemaal geen druppel gedronken. Die 9 maandjes kan ik echt wel zonder alcohol. Nu drink ik overigens nog steeds niks, ivm bv.
Maar dat is toch ook vreemd...idd is het niet bewezen dat het iets KAN veroorzaken bij je kindje, maar ook net zo goed dat NIETS kan veroorzaken ...toch? We kunnen het toch erover eens zijn dat het gewoon een risico is wat je neemt als zwangere?
Met die redenering is alles een risico wat je neemt als zwangere. Je kunt namelijk niet bewijzen dat iets onschadelijk is. Dus: eet geen mango, drink geen bietensap,drink zéker geen kruidenthee (zie link hieronder) slik geen multivitamines voor 50+ ers. Hiervan is namelijk nooit bewezen dat het geen kwaad kan voor een zwangere. (het is ook nooit bewezen dat het wel kwaad kan, maar dat is blijkbaar niet voldoende) De officiële tekst van artsen is nog altijd: het is niet waarschijnlijk dat één enkel glas alcohol nadelig is voor het ongeboren kind. Maar omdat er geen veilige ondergrens aan te geven is, is het advies om geen alcohol te gebruiken als je zwanger bent. Voor wie het niet gelooft: Pregnancy nutrition: Foods to avoid during pregnancy - MayoClinic.com (van de website van een van de beste ziekenhuizen ter wereld). Alcohol wordt in z'n geheel afgeraden, maar er is echt niet één geval bekend van FAS bij een kindje waarvan de moeder één enkel glas heeft gedronken in de zwangerschap. Dus maak het nou allemaal niet erger en groter dan het is.
@ Bri, ben het met je eens Ik heb ook wat info opgezocht over FAS. Het valt me op dat ze het op meerdere sites over een avondje drinken en dat dat niet goed is.... ja hehe, ik snap dat een avond doorzakken niet goed is. Maar kan je kind echt wat krijgen als je 1 of 2 keer een glaasje drinkt? Overigens vind ik wat ze ' matige drinkers' noemen (1 a 2 glazen per dag) al flinke zuipers! Maar goed, er zijn meer dingen waar je extra risico mee loopt. denk aan: smog, meeroken, fietsen met sneeuw en ijs, de trap aflopen met een volle wasmand, op een trapje de ramen lappen.... Iedereen neemt 'risico's'. De een vindt dit niet kunnen en de ander dat niet.... Denk dat de meesten hier oud en wijs genoeg zijn om hun eigen beslissingen te nemen Ik wens iedereen iig een fijne zwangerschap toe en een gezond kindje.
Bri en Emma ik ben het helemaal met jullie eens, anders had ik uiteraard niet dat hele verhaal geschreven. Ik begrijp het als mensen door deze reden geheel onthouden, maar ik niet ! Er zullen vrouwen zijn die denken waarom kan je dan niet dat ene glas nou niet laten staan als je er geen moeite mee heb. Ik kan hem inderdaad goed laten staan, maar ik vind het heerlijk en gezellig als we een etentje hebben een heerlijk mooie wijn te drinken. Ik doe met dat ene glas dan het hele diner en geniet er echt van. Terwijl de rest van de tafel al 3 glazen verder is Ik kreeg in Frankrijk altijd de tip: neem 1 glad van de lekkerste en duurste wijn. Dat drink je bijna nooit en geniet je er nog eens extra van ( Frankrijk is mijn eerste geboren)