Heb jij echt niet een glaasje wijn gedronken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door annet1985, 22 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik denk dat een sporadisch glaasje drank geen kwaad kan, maar gewoon voor de zekerheid doe ik toch maar aan 0.0% alcohol :) De zorgen die ik zou hebben ('wat als...') zouden me zwaarder belasten dan het genot dat ik uit dat ene drankje zou halen. Maar mocht ik ooit per ongeluk een beetje drank binnen krijgen (een hapje van een toetje waar je pas na dat hapje achterkomt dat er drank in zit, bijvoorbeeld) dan maak ik me er geen zorgen om. Dat beetje zal echt niets uitmaken. Maar zelf hou ik het nog wel die laatste paar weekjes vol! En tijdens de borstvoeding daarna natuurlijk ook niet kort voor een voeding drinken. Misschien af en toe halve glaasjes of een wijn aangelengd met spa rood vlak na een voeding (zeker als de voeding daarop met eerder al gekolfde melk is). Wie weet. We zullen zien of dat niet meer moeite is dan het oplevert en het dus makkelijker is gewoon niet te drinken ;)
    Overigens drink ik wel af en toe een 0.0% witbiertje of rosébiertje! Zo heb ik toch zo nu en dan een speciaal drankje, want ik hou niet van frisdrank en mag normaal gesproken graag een wijntje of biertje drinken :D

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij de tweede wel. Ik was 34 weken zwanger (van de oudste trouwens) en toen had ik een vergadering met twee klanten, allebei huisarts. Dat was 's avonds Naderhand vroegen ze of ik nog wat wilde drinken, een glas wijn of zo. Ik vroeg verbijsterd of ze niet gezien hadden dat ik zwanger was, maar ze waren er vol van overtuigd dat het juist aan het eind van de zwangerschap wel goed was om af en toe een klein glaasje te drinken. Goed voor de doorbloeding en ontspanning etc. Die avond heb ik het niet gedaan, want ik moest nog rijden. Later aan de verloskundige gevraagd en die gaf toe dat het inderdaad geen kwaad kon en een positief effect op de doorbloeding had. Toch heb ik toen bij de eerste eigenlijk niet gedronken, maar bij de tweede af en toe wel. Met kerst en oud en nieuw en zo. Hij was overigens goed gezond, bepaald niet te klein of achterstanden of zo, gelukkig. Denk dat ik me anders toch wel schuldig had gevoeld, ondanks alle verzekeringen van artsen en verloskundigen dat het juist goed is.

En nu ben ik zwanger van derde, ik kwam er pas achter bij 7 weken, maar in die eerste zeven weken heb ik voor mijn doen helaas echt heel veel gedronken. Er viel een vakantie in Griekenland in (raki, rose, ouzo, witte wijn), twee kampeerweekendjes met de feestdagen (veeeeeeeeeeel rose) en mijn eigen verjaardag (nog meer rosé)....... Voelde me daar wel schuldig over. Normaal drink ik hooguit in het weekend 1 of 2 glaasjes wijn en net nu heb ik zoveel gedronken. Maar de verloskundige zei dat als het al effect had gehad op de baby, dat ik dan inmiddels wel een miskraam had gehad, dus dat ik me er niet druk meer om hoefde te maken. Nu drink ik niet trouwens en in de zomervakantie zal ik het ook niet doen, want we gaan toch naar een land waar alcohol vrijwel niet te koop is. Maar met de kerst....... zou best kunnen dat er tegen die tijd wel weer een lekker glaasje gluhwein in gaat, hoor.

3. Marianne78

Marianne78 Actief lid

10 feb 2012
    210
    0
    0
    Secretaresse
    Zaanstad
    Zonder namen te noemen vind ik wel dat sommige dames een beetje doorschieten in het opdringen van hun mening... Volgens mij ging het eerste instantie alleen om de vraag die door de TS gesteld werd en niet om het veroordelen van antwoorden die daar op gegeven worden.

Er zijn zoveel artikelen te vinden die tegenstrijdige berichten geven. Maar laten we eerlijk zijn... Onze ouders wisten vroeger ook niet wat wij nu weten en wij toch ook allemaal groot en sterk geworden ;). Ik irriteer me soms gewoon aan het betweterige toontje waarop sommige mensen (ook in mijn omgeving) menen dat ze de wijsheid in pacht hebben. Iedere verloskundige zegt iets anders en ik denk dat we zelf wijs genoeg zijn om in grote lijnen te weten wat goed is en wat niet. Laten we elkaar gewoon in de waarde laten en de antwoorden te lezen zoals ze er staan, zonder er direct een waarde-oordeel aan te hangen.

4. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Afgelopen weekend op de huisartsenpost geweest ivm pijn aan ribben en al, dus arts kijken voor pijnstilling wat wel mocht tijdens de zwangerschap. Hij maakte toen ook nog de opmerking van: of je moet aan de zuip gaan.... Omdat medicatie en al net zo schadelijk kan zijn als alcohol en het sporadisch drinken van een drankje nog niks bewezen had. Dus het zal vast niet heel ernstig zijn als je een keer iets drinkt.
    Ik doe het overigens niet, maar meer omdat ik de behoefte er toe ook niet voel.

5. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    ,

Bij alle vier geen druppel alcohol gedronken. Ik rook af en toe nog wel, 1/8 de stoffen van een normale light sigaret en heel matig.

6. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Bij de eerste was ik 5 weken toen ik erachter kwam. Die avond ervoor nog een glaasje gedronken. Bij de tweede een slokje toen ik het net wist. Verder geen druppel.

7. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    precies daar vroeg ik inderdaad om ;) om elkaar niet te veroordelen ! Daar was inderdaad dit topic niet voor bedoeld!

8. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Zat net even te kijken, ook afbeeldingen, oh wat ziet dat er ernstig uit zeg! Het verschil tussen normale hersenen en FAS hersenen, schrik hier erg van.

9. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Nee, ik drink normaal al geen alcohol. Nu dus ook niet.

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik heb met koninginnedag vorig jaar stevig gedronken. We waren al eventjes bezig en was het best wel zat "ik wist zeker dat ik niet zwanger was" dus stevig gedronken en twee weken later bleek ik toch zwanger te zijn... *oeps*
    Mijn ventje is gezond geboren maar ben wel eventjes flink geschrokken.

11. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ik ben het met je eens, afgaande op de voorlichting die in alle vier zwangerschappen heb gekregen van verloskundigen en gyns. Het effect van 1 eenheid alcohol is tot op heden onbekend en kan ernstige schade toebrengen, roken daarentegen, mits zeer matig, is niet schadelijk. Dit wordt medicijnstudenten bijgebracht. Max 5 light sigaretten per dag brengt geen schade en komt niet bij de foetus.
    Dit is wat mij is verteld.

12. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Dat heb ik ook hoor, ik drink normaal nooit, maar altijd als ik zwanger ben heb ik behoefte om te drinken, heel raar, geef er gelukkig niet aan toe.

13. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    idem, ik hou niet van drank dus ook als ik niet zwanger ben drink ik niet

14. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

5 aug 2009
    1.127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier uiteraard ook geen druppel acohol sinds ik zwanger ben, al mis ik het wel hoor; ik geniet gewoon van dat bourgondische momentje van ontspanning maar hee, de beloning die ik ervoor voel kriebelen in mijn buik maakt natuurlijk alles goed:)

Gezien het feit dat wij er drie jaar over gedaan hebben om ubarhaupt zwanger te raken heb ik wel wijntjes gedronken tussen de ICSI behandelingen door: zodra er een embryo in mijn buik zat stopte ik acuut met alcohol maar de ontspanning in deze turbulente en emotionele tijden door heb ik wel nodig gehad.

Ik kan mijzelf sowieso gek maken met alles wat wel en niet mag, ik durf geen kaneelthee te drinken of simpelweg een softijsje te halen en ga zo maar door; hoe gek kan je jezelf maken maar ja...na onze weg durf je echt geen risico's te nemen.

15. mar9

mar9 Actief lid

28 okt 2011
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik neem heel af en toe een klein slokje bier van m'n man, gewoon om de smaak even in m'n mond te hebben. Verder heb ik, vooral tijdens lekker eten of op een terrasje, onwijs veel zin in een lekker rood wijntje, maar dat doe ik niet.
    Wel af een toe een Bavaria 0,0%, Lemon of rosé... heeft niks van bier weg, maar het flesje in je handen houden geeft al het gevoel dat niet alles 'verboden' is ofzo, haha..

Schijnt trouwens, als er echt 0,0% op staat, dat er ook geen half procent alcohol in zit, maar echt 0%... Als er alleen 'alcoholvrij' op staat, kan er wel een minimale hoeveelheid alcohol in zitten. (misschien is dat al eerder gezegd, maar heb niet alle berichten in dit onderwerp gelezen;))

16. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Nee, geen druppel gedronken, alleen het alcoholvrije bier wat in de blije doos zat. Vond dat maar mwah, dus ga dat zelf niet halen.

17. Joycee

Joycee Actief lid

9 dec 2007
    179
    0
    16
    Helpende
    Nee, helemaal niets.

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Is het dan dat je opeens zin hebt gewoon niet het feit dat je het niet mag?

@Nicky nou heb je die beelde nog nooit gezien dat als jij een heis neemt van je peuk dat je baby ineenkrimpt? Roken vindt ik dus ook echt not done!

19. Lov23

Lov23 Niet meer actief

neem dan altijd een slokje van je alcoholvrije bier?;)

20. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

5 aug 2009
    1.127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mar9, dat klopt denk ik wel: ik bestel wel eens een alcoholvrij biertje op het terras en dan staat er van jupiler nog altijd op 0,5%. Ik heb begrepen dat ze hier de alcohol uit filteren en nooit 100% zeker kunnen zeggen dat het volledig weg is dus dit er wel op moeten zetten. Dit biertje drink ik overigens wel hoor, als het zonnetje schijnt en je zit op het terras vind ik het lekker en kijk nou naar Frankrijk enz. daar nemen ze gewoon biertjes en wijntjes tijdens de zwangerschap. Ik zou het nooit doen maar 1 zo'n flesje jupiler durf ik dan wel aan. Mensen van mijn moeders leeftijd zeggen allemaal 'ach, je mag heus wel eens een wijntje hoor' maar dat doe ik niet, voelt niet goed, alles voor een gezond beebje!

Deel Deze Pagina