Heb jij echt niet een glaasje wijn gedronken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door annet1985, 22 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    nee maar ik drink al 8 jaar niets meer...(alcoholisch dan)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij de oudste was ik zwanger in een Franstalig land, en was ik onder controle van een Franse arts. Die zei me dat ik beter alleen bij de lunch en niet bij het avondeten wijn kon drinken, en liever niet meer dan 2 glazen per keer... Nou deed ik geen van beiden;), zeker niet bij de lunch, omdat ik in de middag weer naar het werk moest. Maar op vrijdagavond heb ik wel een paar keer rode wijn gedronken.

Bij de jongste was ik in Nederland, andere artsen, andere ideeën. Het totaal-nul-advies had je toen nog niet, maar eigenlijk hadden we nooit wijn in huis en buiten de deur kwamen we ook zelden. Dus bij die was de zwangerschap alcoholvrij.

3. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Nope hier geen druppel gedronken...en de laatste weken gaat dit ook zeker niet gebeuren

4. Trees

Trees Niet meer actief

De gevolgen van roken kunnen ook zeer ernstig zijn. Niet alleen bovenstaande, maar een hele lijst waar je ook niet echt vrolijk van wordt. Een groter risico op placenta loslating, vroeggeboortes, miskramen, geboorteafwijkingen van organen, grotere kans op wiegendood als er tijdens de zwangerschap gerookt is, open gehemelte en ruggetje, klompvoetjes, leer-, ontwikkelingsproblemen en gedragsproblemen (kan ook op latere leeftijd tot uiting komen), kleinere hersenen met alle gevolgen vandien etc.

Geen idee wat slechter is, maar volgens mij is de conclusie wel dat het allebei slecht is ;).

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Nope!!!

Hier wel pas gestopt met drinken en roken de dag na de positieve test!!
    En ik kan hardop zeggen "en ik ben er super TROTS op!!!"

Bij de eerste zwangerschap gewoon gerookt en heb me achteraf (en tijdens) behoorlijk schuldig gevoelt.
    Dat wilde ik deze x anders doen.

Ik ga dus wel aan de vk morgen vragen of je wel 2glazen per week pleegzuster bloedwijn mag.
    Dit is namelijk ook goed voor het ijzer.

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nee ;)ik zie het nut er niet van in om zo`n risico te nemen eigenlijk....

7. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

Ik dronk redelijk veel wijntjes ,maar in al mijn zwangerschappen echt geen druppel! Zelfs geen bonbonnetje met alcohol!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Pleegzuster is helemaal niet zo effectief voor je ijzer. Kun je beter Floradix nemen!

9. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Nee! Ik ga absoluut geen onnodig risico lopen. Glaasje sap is ook lekker ;)

10. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Goh, ik verbaast mij toch best wel hoeveel dames hier dus schijnbaar hebben gezondigd. Ik snap niet dat mensen onnodig risico willen lopen. Toen wij voor een kleintje gingen klussen ben ik direct gestopt met roken. Zonder moeite eigenlijk. Mijn droom was om moeder te worden en ik wou hier alles voor aan de kant zetten. Alcohol nuttig ik eigenlijk sowieso al bijna nooit dus daar had ik eigenlijk helemaal geen moeite mee. Verdere etenswaar etc. was ik echt heel strikt op. Man wat verlangde ik naar een gebakken ei met hele dooier maar no way dat ik die nam!

11. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Ik heb tijdens beide zwangerschappen geen druppel gehad, ik ben sowieso niet zo'n grote drinker.
    Mag nu wel weer drinken maar heb de behoefte (nog) niet moet ik zeggen.

12. riv

riv Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.339
    0
    0
    Drenthe
    de eerste 6 weken zeer goed gedronken ha ha, wist niet dat ik zwanger was. En toen ik het wist dronk ik alcohol vrij bier heerlijk.

13. schorpioentje80

22 apr 2010
    50
    0
    0
    fulltime moeder
    Drenthe
    Drink graag een wijntje en af en toe een rose biertje.
    Toen ik er achter kwam dat ik al 5wk zwanger was. Had het weekend voor het testen nog wijn gehad.
    Daarna heb ik geen druppel alcohol meer gehad.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb in beide zwangerschappen champagne gedronken (in de eerste zwangerschap "zelfs" 2 keer een klein glas, en in de tweede zwangerschap 1 keer).

Ben al jáááren geen grote drinker meer, en kan heel makkelijk zonder. Maar ik had zin in iets bijzonder lekkers, en ik zag er geen kwaad in om eenmalig één glas te drinken. Alle onderzoeken waarin ik over FAS had gelezen, gingen uit van regelmatig alcoholgebruik (1 glas per dag of een paar glazen per week).

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Nope, nooit gedaan. Ben sowieso niet echt een alcoholliefhebber en weet dat het slecht is, dus nee, geen enkel probleem om te laten staan.

16. Delta

Delta Niet meer actief

ik heb nog niks geen alcohol op, wel een biertje met 0,0 alcohol..
    ik zou t namelijk echt nooit doen.

17. cal15

cal15 Lid

27 apr 2010
    11
    0
    1
    NULL
    NULL
    Nee geen druppel..

18. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik vind het een kleine moeite om geen alcohol te drinken. Waarom zou je voor je eigen plezier het risico lopen op de gezondheid van je kindje.
    Ik vind dat egoistisch.

Ikzelf heb tijdens zwangerschap geen druppel alcohol gedronken.

19. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Helemaal mee eens. Ik begrijp niet dat het voor sommige vrouwen zoveel moeite kost om een paar maanden ongezonde dingen te laten staan. Ik dronk regelmatig een wijntje of biertje, maar sinds ik wist dat ik zwanger kon zijn, heb ik geen druppel meer aangeraakt. Natuurlijk heb ik er zo nu en dan trek ik, maar de gezondheid voor mijn baby gaat voor, zonder enige twijfel. Want zelfs een klein beetje alcohol kan een hoop schade aanrichten!
    Ik moet er niet aan denken dat mijn kind straks concentratieproblemen of gedragsproblemen heeft omdat ik zo nodig egoistisch moet zijn.

Sorry voor mijn preek, maar ik kan hier zo slecht tegen...

20. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Ik ook en heb mijn eerste zwangerschap en deze ook denk ik 2 glaasjes per maand gedronken.

Deel Deze Pagina