Heb jij een angst/fobie die je leven verziekt, beheerst, o.i.d.

Discussie in 'De lounge' gestart door Prettykitty, 14 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Dubbel.
     
  2. Noorie

    Noorie Niet meer actief

    wat een heftige dingen lees ik zeg!

    Hier beheerst het niet m'n leven maar het houd me wel veel bezig.
    Ik heb migraine (in hevige mate) en ik heb dus een angst ontwikkeld om een aanval te krijgen.
    Zo neem ik op voorhand medicatie in (helemaal niet goed) en durf ik amper de zon (in nl) in.
     
  3. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb een fobie voor smakkende mensen. Iemand die bijvoorbeeld met zijn mond open eet of iemand die een chipje eet of iets anders wat kan kraken.

    Helaas word dit niet serieus genomen maar ik kan serieuze moordneigingen hebben als er iemand naast mij bijvoorbeeld een appel eet. Ik kan echt een woede aanval krijgen. Het is zoiets onbegrijpelijks wat ik voel op zo'n moment. Het is ook meer dan je alleen maar ergeren aan iemand die smakt. Gelukkig heeft het het een naam dus of het nu een fobie is of echt een aandoening? Geen idee. Het heet in ieder geval Misofonie.

    Het beheerst in die zin zo mijn leven dat wij als gezin niet samen aan tafel kunnen eten :(
    Eigenlijk doen we dit alleen op vakanties omdat het dan toch iets speciaals is voor de kinderen, ik moet echter dan wel oordoppen of een kop telefoon op doen anders word ik dus gek.

    Uit eten gaan is ook vrijwel onmogelijk, ik hoor alles en iedereen eten en smakken.

    Het word steeds meer erkend gelukkig maar over het algemeen word dit niet echt geaccepteerd. Ik krijg vaak opmerkingen dat ik mij niet moet aanstellen, gewoon er niet op moet letten, dat het nergens op slaat en ga zo maar door.

    Wat mensen niet begrijpen is dat ik echt jankend op de gang kan zitten en mij echt super rot voel als ik dus zoiets heb. Ik probeer zoveel mogelijk gelegenheden te vermijden waarbij ik naar een restaurant moet en als ik het dan toch doe dan doe ik van die oordopjes in zodat ik dus niet die smerige geluiden hoor.
     
  4. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    @Debaky , wat lastig zeg. Dat beheerst inderdaad flink je leven. Is daar geen therapie mogelijk?
     
  5. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Cognitieve gedragstherapie :) Ik heb er zelf ook last van (vreemd genoeg nu tijdens de zwangerschap minder dan ooit, dat had ik nooit verwacht), maar heb vaak genoeg gedacht aan therapie.

    Voor mij heeft de naam en het weten dat ik niet de enige ben erg geholpen om het te accepteren en er mee te dealen. Tuurlijk, soms heb ik ook nog moordneigingen (dat hoort er nu eenmaal bij), vooral als ik veel stress of drukte ervaar, maar ik kan beter filteren op de meeste momenten.
     
  6. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het is heel lastig inderdaad en ook zeker omdat er weinig begrip voor is. Mensen denken vaak dat je je aanstelt en zeggen dan ook gewoon '' waar maak je je druk om '' maar mensen beseffen echt niet wat een extreme woede het op kan wekken :( Ik durf het eigenlijk ook nooit tegen mensen te zeggen en dan probeer ik mij tijdens een etentje heel erg in te houden. Laatst gingen we met een groep naar een pannenkoekenhuis samen met de kinderen, super leuk en super gezellig maar ik ga dan vaak '' even kijken '' of het nog goed met de kids gaat ;) Dat is dan meer dus om weer even op adem te komen en weer verder te kunnen ;)

    Werkelijk geen idee of hier therapie voor bestaat.
     
  7. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Jup, onbegrip is lastig. Ik heb het veel met het horen van zware ademhaling of een piepje in iemand's neus. En dan kan mijn man boos worden "Mag ik niet eens meer ademen van je?!" En ik begrijp zijn reactie ook compleet hoor, maar het is voor buitenstaanders lastig uit te leggen dat je die geluiden nu eenmaal niet kunt verdragen.
     
    ellessinia vindt dit leuk.
  8. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb het zelfs in de nacht als mijn man ligt te snurken en inderdaad dat hevige ademen van iemand. Verschrikkelijk. Ik heb ook een extra logeer kamertje gemaakt voor mijzelf waar ik soms wel eens slaap zonder mijn man omdat ik gewoon niet tegen het gesnurk kan, en onze relatie is gewoon goed hoor, we ondervinden er geen hinder aan dat ik daar wel eens slaap maar leuk is het niet.

    Ben eerlijk gezegd wel blij te lezen dat ik niet alleen hier in ben, ik ken namelijk werkelijk niemand hier in de omgeving die het ook herkent en dat is soms best moeilijk. Ik voel mij echt heel erg onbegrepen en vooral niet serieus genomen.

    Ik zal mij trouwens een gaan inlezen wat betreft die cognitieve therapie, wie weet helpt het wel. Thanx voor die tip
     
  9. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Ik heb hele goede oordoppen (van de Jumbo!) die me helpen de nacht door te komen ;) Helaas geen ruimte voor een extra logeerkamer, maar dat zou inderdaad ideaal zijn.

    Stichting Misofonie is dan misschien iets voor je om te volgen op social media!
     
  10. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Oh geluiden....praat me er niet van! Mensen horen eten, brrrrr
    Ademen, brrrrr
    Agressief word ik ervan.
    Ik kan ook niet tegen het geluid van breinaalden. En laat mijn moeder dat nou graag doen. Ik wou als kind dan graag naar mijn kamer 's avonds omdat ik gek werd van dat geluid! Dat mocht niet omdat ik niet zo ongezellig moest doen. Ik zat dan avonden lang achter een stoel met mijn vingers in mijn oren. Als ik er aan terug denk aan dat geluid voel ik de agressie alweer opkomen.
    Ook kan ik er niet tegen hoe ze de 't', 'r' en 's' uitspreekt als ze praat of hoe haar vingers bewegen. Echt erg haha...maar ik wordt er echt helemaal naar van.
    Verder hou ik heel veel van dr hoor:D Maar het is maar goed dat ik niet thuis woon.
     
  11. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    @blossom85 Ik meen ergens gelezen te hebben dat je het gevoel heftiger ervaart naar mate je meer van iemand houdt :) Dus dat kan het wel verklaren!
     
  12. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Hier ook behoorlijke faalangst. Ik kan me ineens bedenken wat ik mógelijk fout gedaan heb en vanaf dat moment blijft het maar door mijn hoofd stroken. Nu ook weer grrrr.. heb ik na gisteravond lekker weekend, kom ik al moeilijk in slaap door het piekeren, vanmorgen word ik er echt 'beroerd' wakker van.

    Vaak zakt het in de loop van de dag wel weer weg, als ik maar genoeg afleiding zoek. Maar eigenlijk moet ik constant afleiding zoeken om niet zo veel onzinnig te piekeren. Dus eigenlijk kom ik in zo'n weekend nooit echt tot rust. Ja, pas na het moment als ik na het weekend weer in mijn werkmail log en zie dat er geen rampen gebeurd zijn..

    Maarja, je snapt.. dat gevoel is ook weer van korte duur o_O
     
  13. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Lastig he @Debaky , die misofonie. Het is wel een erkende aandoening en gelukkig komt er steeds meer bekendheid over.

    Ik kan ook heel kwaad worden van smakkende en snuivende mensen, maar dat heeft denk ik meer te maken met mijn vader die daar een soort tic/stoornis in heeft en elke 5 seconden zijn neus moet ophalen. En het feit dat zijn kaak 'kraakt' als hij eet (gewoon met zijn mond dicht dus).

    O, ik ben ook zo blij dat ik niet meer thuis woon. In de auto bij hem was echt een martelgang voor mij.
     
  14. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief


    Kun je thuis ook geen oordoppen indoen, zodra je daar ook aan tafel kunt eten tegelijk met je gezin?
    Vreselijk lijkt het me wat je hebt. Is het alleen met eten of ook met andere dingen die mensen of dieren doen? Ik kan er bijv niet goed tegen als mijn kat of hond zich aan het wassen is, of aan het krabben, vind ik een vervelend geluid. Maar niet zo erg dat ik er moordneigingen van krijg.
     
  15. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik heb vliegangst, en behoorlijk ook. Maar ik hou van reizen en daarbij is vliegen niet te vermijden. Her gaat gepaard met slapeloze nachten en medicatie, maar ik ga wel. Ik vlieg wel enkel met maatschappijen zoals klm, die ik vertrouw.

    Vorig jaar voor het eerst met de kinderen gevlogen. Mijn oudste is autistisch en hij vond het doodeng (want, onbekend. Hij vindt het nu te gek) Ik wil niet dat mijn kinderen van mijn angst weten en ik had bij de dokter iets gehaald om te kalmeren zonder heel suf te worden. Het werkte, ik was vrij rustig en mijn kinderen weten tot de dag van vandaag niet hoe eng ik het vind.

    Verder zwem ik niet in zwembaden dieper dan 2,5 meter. Die bodem diep onder je zien vind ik vreselijk.
     
  16. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Hypochondrie heb ik helaas sinds een jaar ongeveer.
    Hiervoor had ik al een grote angst voor Brand. Ik wil nooit in een flat wonen, want als er Brand is kan ik misschien niet weg.
    Vannacht ook vreselijk naar gedroomd over die Brand in Londen.
    In tijden van stress heb ik behoorlijke last van mn hypochondrie. Ik probeer ook begieten over ziektes te vermijden.
    Ik heb helaas ook last van paniekaanvallen, maar kan daar steeds beter uit komen.
    Daarbij komt dat ik best perfectionistisch ben en dat maakt het voor mezelf (en mn man) niet makkelijker.

    Nu helaas een overvol emmertje en dus best last van mn angsten. Relativeren werkt erg goed voor mij.
     
  17. jt82

    jt82 Fanatiek lid

    17 aug 2009
    1.628
    98
    48
    Angst voor overgeven en paniek aanvallen met de grootste angst om flauw te vallen bij zoveel dingen ::confused: Gek genoeg zijn het bijna altijd leuke dingen die ik dan ga doen.
    Gelukkig gaat het soms jaren goed en dan weer een stuk minder.
    Heb EMDR gehad en dat scheelt een boel maar toch blijf ik er vatbaar voor.
    Heb het al bijna 20 jaar dus het hoort (jammer genoeg) bij mijn leven.
    Tis gewoon kut:(
     
  18. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ow dat zijn inderdaad ook van die dingen, krijg er gewoon kippenvel van als ik dit lees. Brr
     
  19. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Met dieren heb ik er totaal geen last van gelukkig.

    De keren dat we wel met elkaar aan een tafel eten dan zit ik inderdaad met oordoppen aan en praten we ook veel, zo lang ik kan praten en oordoppen in heb is het nog te doen maar er moet niet een oordopje uitvallen of geen gesprek stof zijn want dan word ik gek. Maar om dat dus te vermijden eten we vaak apart, kinderen weten ook niet beter en vinden het wel oke. Natuurlijk vinden ze het gezelliger om met ze alle aan tafel te eten en natuurlijk probeer ik dat ook echt vaak genoeg te doen maar ja, het gaat helaas niet altijd. En gelukkig zijn ze beide op een leeftijd ( vooral de oudste van 10 ) dat ze het wel redelijk begrijpen. Ze zien de keren dat we dus wel aan tafel eten dus echt als iets heel speciaals en vinden het dan geweldig. Dat vind ik dan ook wel weer leuk. Maar zie het uiteraard liever anders ;)
     
  20. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Echt verschrikkelijk. En het irritante is, hij merkt dat ik me eraan irriteer, want ik kan niet alles verborgen houden. Mijn houding verstrakt bijvoorbeeld of ik loop (indien mogelijk) snel weg. Dan gaat hij het gewoon nog harder en irritanter doen!

    Echt een botte boer ja ;)
     

Deel Deze Pagina