Dakreparatie met de buren, heb ik rechten?

Discussie in 'De lounge' gestart door sidmick, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    Ik wil graag even een kwestie voorleggen.
    Onze schuur zit gekoppeld samen met nog twee andere woningen (waarvan 1 koop, 1 huur)
    NU hebben wij en de buren van het huurhuis flink lekkage in de schuur.
    Er is iemand wezen kijken en het dak moet echt vervangen worden (is al 35 jaar oud) De mensen van het andere koophuis willen niet mee betalen omdat zij (nog) geen lekkage hebben.
    De schuren hebben maar 1 hemelwaterafvoer, het is daarom niet mogelijk alleen ons stukje te doen en een afscheiding op het dak te maken.
    Weet iemand wat mijn rechten hierin zijn?

2. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

Laat je buren eens contact opnemen met de woningbouw, die komen vaak eerst kijken en kunnen ze waarschijnlijk wel zeggen wat er gedaan moet worden en door wie...

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik vraag me af of je daar rechten in hebt.
    Je hebt niet zoiets als een VvE zoals met appartementen. Als het dak van de andere buren niet lekt, dan hebben ze volgens mij het recht om nee te zeggen

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ik denk dat ze volledig in hun recht staan om nee te zeggen,

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    Dit is al gebeurt en de woningbouw wil wel meedoen. (hun huis heeft immers ook schade)
    Ik denk ook dat wij de andere buren niet kunnen verplichten maar wellicht wel aansprakelijk kunnen stellen voor de schade die wij hebben?

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Waarom? Is het hun schuld dan dat het dak lekt??

7. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Zolang je buren niet willen heb je geen rechten. Vaak is het wel zo dat als het dak vervangen is en hun gedeelte niet dat ze hun ook lekkage krijgen. Dus ze alsnog moeten...

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    nee maar wel hun schuld dat ik het niet kan laten repareren

9. knap

knap Niet meer actief

Geen verstand van recht.

Maar ik ga van uit mijn gedachte gang praten.

Jij en de andere buren hebben problemen met het dak. De andere buren hebben dat niet en willen niet mee werken.

Maar ik denk dat de buren wel zouden moeten mee werken waarom. Indirect zijn ze nu dus aansprakelijk! Ze willen geen schade voorkomen. En zijn niet bereid willig om mee te werken.
    Ik denk dat er ergens in de wet wel een addertje onder het gras zit waar mee jullie wel aan de slag kunnen.

Misschien dat je bepaalde voorstellen moet doen van bijvoorbeeld de woningbouw en jullie dat jullie het dak samen laten maken en dat de andere buren minder hoeven bij te dragen aan de kosten.

Zou het als ik jou was goed laten uit zoeken. Het zo zeggen van ze hoeven niet mee te werken vind ik vreemd? Als jullie schade houden. En het niet op gelost kan worden om dat de andere niet mee willen werken dan staan jullie met de rug tegen de muur en denk dus ergens dat er dus mazen in de wet zijn om dit soort geschillen op te lossen. Je hebt een afvoer. Die hun ook gebruiken en daar door bestaat het dak uit een soort overpad.

Wel eens gezien bij de rijdende rechter ook al is een pad bijvoorbeeld van jou je moet de ander wel de mogelijkheid geven om er door te kunnen als dat pad het enige is om bij jou tuin bijvoorbeeld te komen.

Weet twee dingen door elkaar maar denk dat het niet veel van elkaar verschilt.

10. Verox

Verox Niet meer actief

Is het met wat aanpassingen echt niet mogelijk om alleen jullie dak te doen? Dat lijkt me sterk...
    Er zijn toch mogelijkheden om extra hemelwater-afvoeren ertussen te plaatsen, en een waterdichte verbinding tussen twee daken te maken?

11. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Wij hadden dat ook met een pand, uiteindelijk is het dak gemaakt, de dakbedekking is 'doogesneden' en is er een nieuw dak op ons pand gelegd, maar niet op dat van de buren. Het ziet er nu dus niet uit, maar wij hebben geen lekkage meer.

12. Drieka

Drieka Niet meer actief

Waarom ga je niet naar het Juridisch loket? Die kunnen je wel antwoord op die vraag geven denk ik, zelf heb ik er echt geen verstand.

13. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik zou er in dit geval voor kiezen om te kijken of jullie het kunnen scheiden van elkaar. Op die manier hebben jullie niks meer met de buren te maken en kan ieder voor zich bepalen of ze het repareren of niet. Meestal is dat wel mogelijk, alleen moet ieder huis een eigen hemelwaterafvoer krijgen. Het kost misschien wat meer, maar dan ben je niet meer afhankelijk van wat de buren willen. Zitten jullie in een koopwoning? Want misschien zou je nog met de woningbouw kunnen overleggen dat ze jullie dag ook willen maken omdat ze er toch bezig zijn. Soms kan dat nog aanzienlijk schelen als hun aannemer het doet.

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    volgens mij moet het overgens best mogelijk zijn om een deel te vervangen, heb dat wel vaker gezien, ze maken dan een soort lasnaat bij de overlapping, probleem opgelost.

mooi nee, functioneel ja.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Wat vervelend joh, ik zou het ook niet weten. Wel een keer lekkage gehad tussenn de buren en ons in, al was het bij ons erger, ze hebben gewoon meebetaald en de kosten van reparatie gedeeld, maar daar stonden we ook mee op goede voet.
    Misschien staan je buren er financieel niet zo goed voor en kunnen ze het niet betalen? Zou anders toch advies inwinnen bij het juridisch loket of je rechtsbijstand bellen om te zien of je nog tot een oplossing kunt komen met de buren.

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    KLopt dit zou kunnen maar dan is de kans heel erg groot dat zij lekkage krijgen doordat wij werkzaamheden hebben uitgevoerd en mogen ze ons dus aansprakelijk stellen,zit ik ook niet echt op te wachten (ondanks dat dat dan verzekeringswerk zal zijn)

17. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    van te voren vast laten leggen dat als ze niet mee willen doen dat het op hun eigen risico is,

tevens weet ik dat de dakdekker bij mijn ouders, die ook een dak hadden uit een stuk (woonboot) wel eens een deel hebben vervangen ipv het hele dak (dat is nl 20 meter) en dat ging eigelijk altijd prima.

18. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Vraag het de Rijdende Rechter! ;)

Nee, even serieus: ik heb geen idee, maar wil je wel veel succes wensen!

19. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Wij hebben dit toevallig vorig jaar aan de hand gehad met ons gedeelde dakkapel. Onze buren wilde ook niet meedoen want zij hadden geen lekkage (ons gedeelte is iets lager ivm water afvoer). De dakdekker kan gewoon een barriere maken tussen de twee daken en maar 1 dakgedeelte vervangen. Wel van te voren aangeven bij je buren want zij kunnen daarna zelf lekkage krijgen gezien het water op hun dak blijft staan maar dat is een keuze die ze zelf maken. Je hebt het recht om dit te doen, mits de barriere goed gemaakt wordt.

Deel Deze Pagina