Hallo dames, Ik zou graag jullie mening horen over iets. Het zit zo:mijn moeder kreeg vandaag visite van een vrouw en haar dochter was er ook bij.Die dochter is enkele jaren ouder als mij en heeft ook een dochter die 3,5 maand ouder is als mijn oudste dochter (snappen jullie hem nog). Ik ken hun al mn hele leven dus vrij goed.Nu was haar dochter pas geleden jarig en hield afgelopen weekend een fuif,hartstikke leuk zou je zeggen. Het bleek dus helemaal uit de hand te zijn gelopen.Dochter werd 15 en heeft een aantal oudere vrienden. Dus heeft dochterlief haar moeder overgehaald om ook wat drank te kopen voor het feest.Uiteindelijk heeft moeder dat gedaan,niet veel maar wel wat bier en 1 fles sterke drank.Ouders gingen weg en het feest kon beginnen. Nou toen ze dus thuis kwamen was het een compleet slagveld in huis(eigen woorden).Het was een enorme bende en de oudere vrienden hadden dus zelf hun drank meegenomen. Overal lagen peuken,spullen waren omgevallen en overal was gekotst,op de wc,naast de wc in de wasbakken en zelfs in de paraplubak!! Nu komt het:er werd door moeder en oma een beetje lacherig over gedaan!Zo van:ach het zijn pubers en wij haalden ook wel eens wat uit. Echt IK zou compleet uit mn stekker zijn gegaan! Ik zei ook van:nou ik ben blij dat I.(mijn dochter) niet naar dat feest hoefde want ik vind dat JIJ als ouder verantwoordelijk bent dat er bij jouw huis dus gewoon alcohol geschonken wordt. Toen zei ze:ja maar die drank was alleen voor de ouderen boven de 16. Ik zeg geloof je nu echt zelf,dat als jullie als ouders weg zijn,alleen de oudere die drank hebben gedronken?? Ze zag het probleem niet zo maar vond het wel vervelend dat zij en dr man alles op moesten ruimen.Nou ik weet zeker dat die van mij dat zelf had mogen doen met dr zatte kop! Ik vind het zooo onverantwoord dat hun op dr dochters fuif alcohol hebben geschonken (en de rest meegebracht,dat wisten ze trouwens voordat ze weggingen). Ik persoonlijk zou het hele fuif afgeblazen hebben! Als mijn dochters een feestje hebben ga ik er eigenlijk gewoon vanuit dat daar geen alcohol wordt gebruikt. Misschien heel naief en er gebeuren altijd dingen die je van te voren niet aan ziet komen en stiekum,maar zij wisten het dus wel van te voeren! Er lag trouwens een snotaap van 14 in hun eigen bed te spugen!Echt walgelijk,ben er de hele dag al van van streek. En dan zeggen ze tegen mij dat ik niet zo ouderwets moet zijn en dat ze alles een keer mee moeten maken etc etc. Echt belachelijk ik snap er niks van.Ik HOEF geen vriendinnen te zijn met mn dochters,ik ben hun ouder en ik zie het als mijn taak om hun zo goed mogelijk op te voeden.Dat zei ik ook en toen had ik helemaal de lachers op mn hand. Wat vinden jullie ervan?Ben ik nu echt zo ouderwets en degelijk? Ik vind zelf van niet hoor. En o ja,ik ben helemaal niet tegen drank hoor,ik drink zelf ook wel eens een wijntje en mijn man een pilsje maar ik vind het echt onverantwoordelijk om op minderjarige feestjes in eigen huis,weten dat er alcohol wordt gedronken,en dan weggaan met dus alle gevolgen van dien! Als mijn oudste (gelukkig mocht ze niet komen) thuis was gekomen en ik had gemerkt dat ze had gedronken,was ik zeker verhaal gaan halen. Zo dat is eruit...
Lijkt erg op de feestjes die ik hield thuis vroeger en mijn vrienden ook thuis hielden... Waren vaak ook de leukste feestjes. Jongeren experimenteren en gaan vaak over de streep dus denk dat het er zeker bij hoort. Zou ze wel hun eigen zooi op laten ruimen ( dat moest ik ook). 15 is wel jong en eigenlijk vind ik het onverantwoordelijk van die ouders maar denk dat je er weinig aan kunt doen.
Ik vind je zeker niet ouderwets. Ik had ze uit haar bed getrommeld en alles zelf laten opruimen. Is die griet nu helemaal niet goed wijs geworden? Pfff....kan er plaatsvervangend woest om worden!
Toen ik 15 werd waren net de breezers in, die hadden we dan ook op verjaardagsfeestjes, maar niet meer dan 2 per persoon. Ook kan ik me herinneren dat mijn ouders altijd boven bleven en niet uit huis gingen om de boel in de gaten te houden. Was eigenlijk niet nodig want we waren toen echt heel erg braaf. Als mijn zoon dat later zou flikken zou hij zelf alles op mogen ruimen en ook alle schaden mogen betalen (samen met zn vriendjes). Ook zou ik de ouders van de kinderen die drank meenemen aanspreken. Maar goed, ik zou het al nooit zover laten komen.
Ik ben het wel met je eens hoor! Tuurlijk, het zijn pubers en die halen streken uit, heb ik ook genoeg gedaan, en dat zal ik m'n dochter ook niet kwalijk nemen als ze dat doet. Maar ik zou het nooit in m'n hoofd halen om m'n dochter van 15 een feest te laten geven waar alcohol wordt geschonken & gedronken en dan ook nog eens het huis verlaten! Dat vind ik idd erg onverantwoordelijk. Erg naïef om te denken dat ook echt alleen de meerderjarigen drinken. Als er al alcohol in huis zou zijn/worden gehaald dan zou ik op het feest blijven om toezicht te houden. En idd, als het zo'n bende was geweest in m'n huis zou ik het de kids zelf op laten ruimen! Dus ik vind je absoluut niet ouderwets!
Ik vind dus ook gewoon dat ze toezicht hadden moeten houden. Tuurlijk heb ik vroeger ook wel wat geflikt en geprobeerd,daar gaat het ook niet om. Maar er had wel iets ernstigs kunnen gebeuren. En ik vind daar die ouders dan dus wel verantwoordelijk voor omdat hun eigen dochter 'pas'15 werd.
Dat jongeren experimenteren is wel zo... Maar daar mogen ze ook de consequenties van voelen (in dit geval t opruimen)... En ik zou daar persoonlijk ook een "feestloze" periode aan vast plakken... Denk ik.. Nou ben k zelf niet geneigd om zulke feestjes toe te gaan staan (whaha, mn kleine man is net 10 weken), maar zulke feestjes heb ik zelf nooit gehad (geen behoefte aan ook) en mijn vriend ook niet... Feestjes om een verjaardag te vieren zouden in mijn ogen om het plezier en het samenzijn moeten gaan... Niet om wie er t snelst of t meest kan drinken... Waar het vaak wel heen gaat als er drank (of andere dergelijke dingen) in t spel zijn... Natuurlijk zijn feestjes er ook om eens wat anders/extra's te doen, maar er hoeft niet overdreven te worden... Dus nee ik vind je niet ouderwets, want ik ben t wel met je eens... Ieder zijn/haar eigen ding, maar k zou er niet gelukkig mee zijn als zulke dingen nodig zijn om te zeggen dat het een feest is... En als ouders vind ik wel dat je verantwoordelijk bent voor het feest van je (minderjarige) dochter/zoon... Het is wat al te makkelijk om er niet bij te zijn... Natuurlijk wil je puber jou daar niet hebben, maar ik heb liever strijd en een fatsoenlijk feest... Dan overal zooi, kapotte dingen en wellicht een alcoholvergiftiging (of erger nog)... Mja, wie ben ik...
Ik ben het ook helemaal met je eens! Echt onverantwoordelijk dat ze geen toezicht hebben gehouden. Net wat je zegt; er had wel iets kunnen gebeuren. Wat als een van, of meerdere, die kids zich in een coma hadden gezopen en de rest te beroerd was om fatsoenlijk te handelen!? Nouja, gelukkig is dat niet gebeurd en heeft het geen zin om die 'wat alsjes' langs te gaan, maar ik snap je punt volkomen!!
Gelukkig deze reacties,begon al aan mezelf te twijfelen! Ik werd dus eigenlijk compleet uitgelachen (er waren meerdere mensen bij). Daarom vroeg ik jullie mening.
Ik begrijp niet waarom je ouderwets zou zijn? Ik vind het namelijk echt niet normaal dat mensen je hele huis onderkotsen door de drank! Wat heeft dat met deze tijd te maken? Zoiets is toch nooit goed, of ben ik nu ook heel ouderwets? Ik vind het inderdaad erg onverantwoord! Mijn kind zou het ook zelf op moeten ruimen hoor. En inderdaad vind ik dat je als moeder vooral moeder moet zijn en geen vriendin (wat niet wil zeggen dat je geen leuke band met je kind kan hebben). Helaas heb je dat soort dingen niet altijd onder controle en ja...ze mogen ook echt wel dingen uitproberen en meemaken, maar dan moeten ze daar ook zelf de consequenties van dragen en wil ik niet degene zijn die verantwoordelijk is voor hun daden (door in dit geval drank voor ze te kopen). Nou herrinner ik me wel dat ik vroeger op die leeftijd ook weleens feestjes heb gehad waar drank werd geschonken, maar dan waren we maar met een klein clubje en was er meer een lounge-achtige sfeer (filmpje op de achtergrond). er werd hooguit gedaan ALSOF men dronken was haha (ook heel triest natuurlijk). Maar nee, ik vind je dus niet ouderwerts. Geef je groot gelijk dat je het walgelijk vind.
Dan zal ik wel helemaal ouderwets zijn want ik was dat huis niet eens uitgegaan voor dat feestje. Zou niet weten waarom. Als ze 18 zijn zien we nog wel een keertje. En alcohol met je 15? Dus mooi niet heh! En die van mij (oudste) wordt volgende maand 15 dus het is geen "ja dat zeg je nu". Prima als ze een feestje willen geven al zie ik die van mij dat niet snel doen (gaat liever naar de film met een stel of lanen) maar hoezo is daar drank voor nodig? En dan een paar dingen kopen en WETEN dat er meer mee gebracht is en dan nog weg gaan? Nee sorry maar dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig! Wat nou als er eentje zichzelf kapot gezopen had? Hoe hadden ze dat aan de ouders uitgelegd? En aan de politie? Als je kinderen (want dat zijn het!!!!) in die leeftijd aan alcohol helpt ben je strafbaar in Nederland. En dat is niet omdat ze de pubertjes van tegenwoordig graag dwars willen liggen! Ik had in ieder geval niet met mezelf kunnen leven. En inderdaad die zooi die er gemaakt zou zijn op het feestje wat er hier niet komt en de kots die ze er hebben neer gegooid door de alcohol die er hier op die leeftijd ook nooit komt, had hij (tja hier een zoon) mooi zelf op kunnen ruimen! Ga ze helemaal in de watten leggen zeg! Dies gek :x
Tja zo dacht/denk ik dus ook... Ik ben erg blij dat ik hier tenminste niet de enige ben die er zo over denkt. Vanmiddag werd ik gewoon uitgelachen.Dan maar geen hippe ouders (zoals zij zichzelf noemen).
ik vind het ook geen kwestie van ouderwets zijn maar eerder een kwestie van fatsoen.. ik was er dan ook nog lang niet klaar mee geweest als ik mijn huis zo had aangetroffen zowieso ga ik ook niet weg als hier de puber een feest heeft.. ze hebben hun eigen ruimte voor feestjes.. maar ik hou wel oogje in zeil
Tijden veranderen, maar ik zal mijn (evt. toekomstige) dochter van 15 niet met bier, laat staan sterke drank ALLEEN (zonder toezicht) laten feesten! Hoe verantwoordelijk een kind ook is, op die leeftijd is feest+drank geen goede combinatie. Toen ik 16 werd kregen we trouwens een kratje shandy voor de hele groep (2 flesjes per persoon ofzo) en zaten pap en mam een verdieping lager en bracht mams hapjes en kwam af en toe checken of alles in orde was (omdat er ook jongens waren natuurlijk! )
En zo hoort het . Waarom willen ouders toch hip en leuk zijn...denk dat uiteindelijk een kind (ook op 15jarige leeftijd) regels en voldoende strictheid WIL krijgen....
Zo ging dat bij ons thuis ook.. wij met zn allen in de kamer en mijn zussen en ouders in de keuken (woonkeuken dus groot genoeg) Vind niet dat het iets te maken heeff met vroeger en nu.. ALS je al een minderjarige laat drinken, hou het dan bij 1glas bier maar zeker geen sterke drank.. ik werk zelf in de horeca en als je ziet wat een ellende drank kan veroorzaken, dat wil je echt niet dat dat jouw kind overkomt.. ik snap dus uberhaupt al niet waarom er geen volwassene aanwezig was.. en die vriend(inn)en had ik ook nog even op het matje geroepen om de zooi op te ruimen.. Dus nee je bent absoluut niet ouderwets..
Ahh dat zijn van die vrije opvoeding (lees: geen opvoeding) ouders. Lekker laten lachen en kots laten ruimen. En het zelf wél goed doen.
iets te drinken had ik waarschijnlijk wel toegestaan. Maar dan inderdaad maar 1 of 2 flesjes en onder toezicht. Maar ik zou zowiezo zelf het huis niet uitgaan als mijn dochter onder de 18 is en een feest geeft!!