Aankomende woensdag ben ik 41 wkn en daarom moet ik disndag naar de gyna. Voor ctg, echo etc. Ook moet ik dan bespreken wat ik wil. Maar ja dat weet ik niet. Het is mijn eerste kindje. En ik heb geen idee. Ik wil liever geen medische bevalling wat opgestart wordt met een infuus. Ik wilde liever in het kraamhotel met mijn eigen verloskundige. Maar uiteraard is de gezondheid Vd baby het allerbelangrijkste. Heeft er iemand ervaring met afwachten of inleiden na 41 weken.....? Ik overweeg morgen een strip poging bij eigen verloskundige. Vorige week ging dit nog niet ivm dicht en hoog zitten Vd baarmoedermond. Hoe dit morgen is weet ik natuurlijk niet
Ik heb t niet gedaan. Baby melde zich zelf gelukkig met 41+4. Je kan bespreken om bijv op de dag van week 42 je te laten inleiden want dan moet je wel. Strippen hebben ze zo'n 3 keer gedaan. Niets geholpen. Ik zou echt afwachten want je hoort vaak de risico's dat het juist heftiger is qua bevalling en de eventuele medische ingrepen die nodig zijn. Ik werd snachts wakker met wat kramp. Ging naar de wc en verloor m'n slijmprop en toen begon het. Was zo bang voor de inleiding met ballonnetjes etc. Je lichaam is naar mijn idee dan gewoon niet klaar. Dus zolang je baby t goed doet zou ik wachten. Hoe lastig ook. Succes!
Ik zou persoonlijk eerst de echo afwachten en kijken wat de schatting is qua gewicht van de baby. Als ik met 42 weken pas was ingeleid had ik een kind gehad van zo'n 11 a 12 pond. Dus was maar wat blij met het inleiden. Wel had ik al ontsluiting en was het enkel doorprikken van de vliezen voldoende. En kijk hoe het kindje het nog doet bij de controle.
Ik wil ook liever niet ingeleid worden als het niet hoeft. Ben gisteren gestript (41+0), en bij geen resultaat met 41+2 en 41+4 weer. Dan 41+5 ziekenhuis voor controle ctg en afsprAk maken voor inleiden met 42+0 of 42+1. Tenzij ernatuurlijk eerder reden komt voor inleiden. Maar onze vk gaf aan dat ze vrijwel nog nooit hadden gehad dat iemand de 42w had gehaald. Hoopmaar dat de kleine nu genoeg tijd en kans heeft om zich zelf te melden. Sterkte met de laatste loodjes vooral goed in gesprek gaan/blijven met je vk.
In NL trekken artsen de grens bij 42 weken: tot die tijd is afwachten verantwoord, daarna wordt dat riskanter voor het kind (over het algemeen; verschilt uiteraard per persoon). Zelf heb ik met 40+6 een echo een strippoging gehad op mijn eigen verzoek. Toen bleek dat placenta en vruchtwater nog ok waren. Strippen deed niks. Het is wel vervelend / pijnlijk, maar kan wel een mooi zetje zijn. Ik had toen al 2 cm maar wel Een hoge en nauwelijks verstreken Bmm. Bij 41+2 heb ik vervolgens afspraak bij gyn gehad. Die heeft gelijk nog een strippoging gedaan, en we hebben afgesproken dat ik met 41+5 zou worden ingeleid. Ik wilde zelf graag de natuur een kans geven, maar niet langer dan de aanbevolen 42 wkn. Ergebeurde bij mij niets qua voorwerk, dus ben idd ingeleid. Vliezen gebroken en daarna infuus. Iedereen dacht dat het vlot zou gaan, want al 2 cm, etc. Ook dat deed echter helemaal 0,0, na 15 uur nog steeds 3 cm en geen enkele echte goede wee, dus toen heb ik een ks gekregen. Zoals de gyn zei: ik kan je hier nog een week laten liggen aan het infuus, maar deze baby krijg je er niet uit. Hij bleek niet echt in te dalen en een vrij groot hoofd te hebben. Was uiteindelijk 8 pond. Voor mij was dit beleid prima: ik heb het een kans gegeven, zonder - in mijn ogen - onverantwoorde risico's te nemen, en omdat het echt niet lukte, had ik met de ks ook vrede. Nu bij nrummer 2 heb ik erg getwijfeld. Ook dit is weer een 8 pond plus baby schatten ze, en ook nu heb ik geen voorwerk of niks. Omdat ik erg opzag tegen hetzelfde scenario (doorlopen, inleiden en dan niks) heb ik nu voor een gentle sectio gekozen; die is morgen... Je kunt alleen zelf de keuze maken. Ik zou je iig aanraden te vragen of je een echo kunt krijgen (als dat niet sowieso al gebeurt) om placenta en vruchtwater te checken - dan weet je of het kindje nog even kan wachten. En verder laten strippen waar mogelijk: vaak is dat het laatste zetje! Meen ingeleide bevalling kan ook heel goed en vlot gaan en je hoeft zeker niet te blijven liggen op je bed, kunt bewegen en in een fijne omgeving zijn. Ik ken juist veel succesverhalen in m'n omgeving van ingeleide bevallingen! Ik hoop dat je gauw en vlot bevalt...! Veel succes!
Ik ben bij de eerste bevallen met 41 weken (spontaan) en zou pas in de week na de 41 weken (op zijn vroegst 41+3) op controle naar het zh gaan. Uiteindelijk is na een strip poging (alleen wat gemasseerd want strippen was nog niet mogelijk) de bevalling ca 36 uur later begonnen. Ik zou de controle in het ziekenhuis afwachten en als alles nog in orde is nog een strip poging laten doen. Inleiden kan je dan alsnog voor kiezen als je dr 42 weken gaat aantikken, met name omdat je graag met je eigen vk wilt bevallen.
Bedankt voor jullie ervaringen dames. Ik begrijp niet zo goed waarom maar vind het ineens een hele moeilijke keuze ofzo. Het beleid om andere landen is erg anders en het idee dat er risico's zitten aan die laatste week zit me gewoon niet lekker (ik denk n btj mijn hormonen). Ondanks dat ik rationeel wel snap dat ze me in de gaten houden. Ze blijft ook maar bibi, beweeglijk in bekken. Dus haar hoofd beweegt ze nog flink en ze draait nog dagelijks om haar as. Wat voor mij bijna niet te doen is die draai (dus ene keer rug links en daarna rug rechts). Ga vandaag bellen voor strippoging bij vk en wacht morgen de controle af. Helaas bij n arts waar ik al n shit ervaring heb. Wellicht kunnen zij dan bv iets geven om iig de baarmoedermond te versoepelen. En idd kijken hoe groot ze is want heb zo n gevoel dat ze gewoon niet in wil dalen ofzo.
Snap je gevoel heel goed! Ze houden je echt goed in de gaten hoor! Het is ook erg spannend, die dagen na 40 wkn zijn zo gek. En dat de baby niet indaalt hoeft niks te zeggen, soms gebeurt dat pas tijdens bevalling (maar dat had je vast ook al gegoogled). Als ik 1 ding heb meegenomen van mijn vorige bevalling, is dat niks zich laat voorspellen. Alles waar ik enorm bang voor was (een knip, een totaalruptuur) gebeurde niet, en uiteindelijk werd het een ks, waar ik niet echt op had gerekend. Maar dat was uiteindelijk óók goed: kindje was gezond, herstel viel me mee... Je kunt je alleen maar eraan overgeven en doen waar jij je het beste bij voelt...! Veel sterkte!
Snap het ook! Ik twijfelde enorm en las allemaal verhalen die ik niet moest lezen. Maar doe waar jij je goed bij voelt. Ik zou nog een keer proberen te strippen. Geen ontsluiting zegt namelijk niks. Bij mij 3x gestript waarvan 2x niet lukte. 0 ontsluiting. En opeens begon het allemaal. Daarnaast was de baby bij mij ook niet 100% ingedaald. Dat gebeurde opeens tijdens de bevalling. En uiteindelijk duurde mijn bevalling zo'n 8 uur. Valt wel mee denk ik. En ja qua grote... Hier woog ze 3825.
Kan me voorstellen dat het lastig is, die eigen keuze. Ik kom nog uit tijdperk dat je geen keuze had , inleiden werd pas bij 42 wkn gedaan, tenzij er tekenen waren dat baby het niet meer goed had (echo, CTG). Ik ben bij eerste gestript bij 41+2 wkn, de volgende ochtend spontaan bevallen. Baby overigens niet ingedaald tot tijdens de bevalling, terwijl ik wel snel en soepel bevallen ben van grote baby. Bij de tweede was strippen niet mogelijk, spontaan bevallen met 41+5 wkn (thuis). Bij de derde kreeg ik opeens de vraag voorgelegd wat ik wilde, 41 of 42 wkn? Ik weet dat ik verbaasd was , maar wilde graag thuis bevallen en was dus al 2 keer 41+ wkn geweest, dus voor mij geen enkele reden om niet weer tot 42 wkn te wachten. Spontaan bevallen met 41+0 wkn. Als gynaecoloog vindt dat verantwoord is om tot 42 wkn te wachten, dan zou ik daar wel in meegaan. Ik geloof echt wel in het voordeel van spontaan beginnen. Succes!
Wat een fijne en begripvolle reacties. Heb het idee dat ze het in mijn directe omgeving niet helemaal snappen. Strippoging net bij vk niet gelukt helaas. Morgen de controle ih zkh wellicht dan nog eens proberen. En wel fijn om te lezen dat niet iedereen horror ervaringen heeft mbt inleiden, laat indalen en al mijn andere zorgen
Ben benieuwd hoe je controle was.. Ik ben nu 40+1 gisteren gestript en morgen nog een poging. De vlk vroeg mij gisteren ook wat ik na 41 weken wil, inleiden of afwachten. Zolang alles goed blijft gaan met mij en de beeb wil ik afwachten. Bij eerste ingeleid en kreeg weeënstorm, als zeer onprettig ervaren. Bij mijn tweede spontaan bevallen en wat een verschil, die weeën waren heel goed te doen! Maar goed dat is mijn ervaring en daarom liever niet ingeleid worden.
Ha Ingrid vandaag eerste succesvolle strippoging bij gyna. Controles zijn allemaal goed dus wacht t nog maar af. Moet vrijdag weer terug. Dan 41.2 ik wil iig tot maandag wachten. Wil ook niet door de 42 maar dat lijkt me ook sterk. Nu een soort van chronische harde buik maar verder geen actie :-/
Die chronische harde buik had ik ook ja, vooral overdag, 's nachts alles rustig... Ik heb straks strippoging nummer 2, hopelijk meer resultaat! Had jij nou al ontsluiting? Kunnen ze ook je vliezen breken om het op gang te helpen? ik ga er straks eens naar informeren... Succes en hopelijk snel weeën!
Ik vond vliezen breken iets te rigoureus nog en weeen met een nog stugge baarmoedermond en weinig ontsluiting vond ik ook geen fijn idee. Gisteren heeft de strippoging niets gedaan bij mij dus. Althans geen weeen en werd wakker met n zachte buik. Vrijdag mogen ze het van mij nog eens proberen. Ben benieuwd hoe het bij jou is gegaan vandaag?
Bij mij is het al wel soepel en verweekt, nog een klein opstaand tuutje zei ze en ruim 3 cm ontsluiting. Gevraagd naar vliezen breken maar doen ze niet zomaar, evt. 1 a 2 dgn voor 42 wkn omdat je dan toch ingeleid gaat worden.. Maar 2e strippoging gehad vandaag, voelde beter want het was behoorlijk pijnlijk, echt het gevoel dat ze wat gedaan heeft, dat was afgelopen maandag niet zo... Wel wat krampen en harde buiken maar niets wat doorzet dus ben benieuwd of dat vanavond/ vannacht nog komen gaat.
Nou ruim 3 cm ontsluiting klinkt al fantastisch. Maar bij jou derde kindje dacht ik te zien hè. Wellicht gaat t dan iets makkelijker soepel worden dan bij n eerste. Ik overweeg morgen nog maar een poging door de verloskundige. Toch prettiger dan bij de gyna. Want dat is weer een ander. Ik zal voor jou duimen dat het nu doorzet!
Vorige zwangerschap ben ik ingeleid met 41+3 , vanwege mijn bekkeninstabiliteit . Deze zwangerschap hoop ik niet zo lang zelfs te moeten wachten door mijn Hg . Ben toen niet geknipt geweest , water is uit zich zelf gebroken . Alleen tabletje gekregen en zuignap omdat ik uitgeput was op het einde . Had ook wel epidurale .