Heb jij je wel eens schuldig gemaakt om iets te eten wat eigenlijk niet mag?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lovelyroses, 1 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Zoals er al eerder door iemand (sorry weet even niet meer wie het was) werd aangegeven zijn de meningen heel anders dan in het buitenland. Hier in spanje staan chorizo en salami gewoon op de lijst van producten die je niet mag eten, is ook gewoon rauw vlees!

TS, ik weet niet of het echt vergelijkbaar smaakt, maar als je zo graag filet americain wil eten, kun je niet de vegetarische variant proberen, misschien vind je die ook lekker en eet je geen rauw vlees..

Iemand had het ook over rauwe eieren in tiramisu, dit is idd als je het zelf maakt, maar volgensmij zijn restaurants verplicht om dit met gepasteuriseerde eireen te maken, denk dat het wat dat betreft dus geen kwaad kon.

Zelf in de eerste zwangerschap (achteraf gezien, want had nog geen test gedaan) 1 x rauwmelkse kaas gegeten, oh wat heb ik me daar schuldig om gevoeld! Ik let nu heel goed op met wat ik eet en drink (hier bijv. ook geen ijsklontjes in bars/restaurants, want die worden gewoon met slecht kraanwater gemaakt)..

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

AMS, zou het niet zo kunnen zijn dat de chorizo e.d. in spanje anders bewerkt is??? lijkt me wel namelijk ;)

ik heb het eens bij de appie helemaal laten uitzoeken en het is echt geen rauw vlees hier!

wat tiramisu betreft, wordt soms nog wel met rauwe eieren gemaakt helaas. mijn moeder heeft een tijd geleden een zéér zware voedselvergiftiging opgelopen van rauwe eieren in tiramisu in een restaurant. zou er dus mee uitkijken want zij heeft echt een tijd in het zkh gelegen en op het randje gezeten!

3. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    En dan te bedenken dat er naast onze wieg gerookt werd! Ik was toen ik zwanger was ook best voorzichtig maar je moet niet overdrijven hoor! Ik at wel dingen die iets pittiger waren en dronk gerust een glas cola.

4. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik had gisteren een lekker dessertglaasje(60 gram) bij de Aldi gekocht waar chocolade inzat en het zag er zoooo lekker uit. :)
    Kwam ik er thuis achter dat er 2% alcohol inzat maar ik heb het wel opgegeten.. Lijkt mij dat het minder kwaad kan dan een glaasje alcohol? :) want dat drink ik sowieso al niet.

5. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

An sich houd ik mij keurig aan de regeltjes, maar sushi is toch wel heel, heel erg lekker. Ik eet het nu vele malen minder dan ik eerst deed en op 1 of andere manier kies ik toch voor de veilige producten (lees bewerkt of geen roofvissen als tonijn, zwaardvis, etc.). Het enig wat ik niet na laat zijn de zalmsushi's (Het is niet dat zwangere vrouwen in Japan dit nalaten, dus waarom hier wel?). Van mijn sushiboer weet ik dat zij alleen supervers spul gebruiken en de verloskundige gaf aan dat als het echt vers is, dat ik er gerust van mocht eten.

Nu had ik laatst weer zo'n trek in sushi! Enigszins toch wel een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn kind, koos ik voor de variant met gefrituurde garnaal. Man wat heb ik lopen smullen! En wat voelde ik mij ontzettend verantwoordelijk dat ik zo rekening houd met de kleine! Op een gegeven moment waren er nog iets van 4 stukjes over en toen pas....toen pas realiseerde ik dat deze sushi gerold is in garnalenkuit! Aan de ene kant lijkt het mij niet bewerkt aan de andere kant hoe blijft het anders houdbaar in zo'n potje? De volgende keer zal ik het toch maar eens navragen bij de sushiboer. Maar man wat heb ik toen genoten. Ook van die laatste 4 stukjes.

6. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik durf soms ook best iets te eten wat op de verboden lijst staat!
    Salami dat wist ik niet! dat eet ik erg veel en erg graag!
    Zwanger zijn moet ook een klein feestje zijn en geen straf dus ik ga mezelf niet gek maken.

7. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

salami uit de supermarkt mag echt gewoon hoor! ik zou alleen geen salami-worsten van een of andere markt halen.
    heb beide zwangerschappen veel salami gegeten!

8. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Ik heb een biefstukje op wat nog een klein roze streepje had van binnen :)

en met kerst 1 glaasje canei

En af en toe een blikje golden power

Dus ja ook ik heb wel is gezondigd hoor...

bij de vorige 2 ook en die zijn ook gezond geboren

9. MaggieMagpie

MaggieMagpie Niet meer actief

Toen ik 10 weken zwanger was heb ik tijdens een etentje een voorgerecht gehad met rauwe tonijn. Lees: veeeel rauwe tonijn. Las later pas dat dat dus niet mag. Dus daar voel ik me wel schuldig door. Verder probeer ik er niet te verkrampt mee bezig te zijn. Dat kan je beter 9 maanden in quarantaine gaan zitten want dan is de buitenlucht ook slecht voor je met al die uitlaatgassen en CO2 uitstoot. Verder tuurlijk geen rauw vlees en rauwmelkse kazen enzo... Maar drink ook wel eens een half glaasje rode wijn hoor (een keer per week ofzo).

10. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Ik denk dat veel vrouwen niet weten wat de gevaren zijn. Er wordt zo ontzettend vaak geroepen "ach een keer kan heus geen kwaad" en daar gaan mijn haren van overeind staan.

Ja, die ene keer.. dat ene glaasje wijn of die ene keer filet op brood of die ene hap biefstuk KAN WEL schadelijk zijn voor je kindje! en heftig ook..

Maar, het kan ook dat je je hele zwangerschap half dronken bent, elke dag biefstuk en filet american eet met rauwe eieren als ontbijt en dat er niks aan de hand is.. ;)

Het is een gokspel. Ja die ene keer kan net de verkeerde keer zijn.

over alcohol zijn de meningen verdeeld maar ik heb wel vaker bewijzen gezien dat dat ene glaasje toch zorgt voor extreme schade bij het kindje, vooral geestelijk.

En met alle rauwe vleessoorten (naar mijn mening is idd salami geen rauw vlees, incl. "rauwe" ham. varkensvlees is nooit rauw want daar kunnen mensen altijd ziek van worden, zwanger of niet ;) dat is altijd gevaarlijk.) kunnen een heftige bacterie/parasiet bevatten en als jij net die ene hap neemt van dat stukje vlees kun je daar idd je kindje van verliezen.

zelfde geldt voor de kattenbak. die ene keer kan net genoeg zijn..

Zo simpel is het eigenlijk.

Ik denk wel dat als jij in de eerste weken van de zwangerschap (tot een week of 6 zit je sowieso veilig dacht ik?) iets verkeerds gegeten hebt je je niet schuldig moet gaan voelen.. door idd het gebrek aan bloedband met je kindje kan het in principe nog geen kwaad en is de stress door t schuldgevoel misschien wel schadelijker ;)

Maar zodra je weet zwanger te zijn, laat het dan gewoon staan! hoeveel moeite is dat nou.. er zijn dingen die duidelijk op het lijstje van het voedingscentrum staat die gewoon een risico vormen. hoe groot ook het is een risico en waarom zou je die nemen!?

En er zijn ook mensen die doordraaien, waar ik ook niet tegenkan. Op de lijst van het voedingscentrum na (en iedere VK zal dat uitleggen of meegeven aan je als het goed is) kan je gerust alles eten en drinken en doen. Wordt niet ineens extreem bang voor bacterieen! Ik ken mensen die geen ijs meer aten, door de opmerking "weet je hoeveel bacterieen er in zon machine zitten!" ja leuk, het zou kunnen al lijkt het me stug aangezien ik nog nooit heb gehoord van een masale ziekenhuisopname na een mcflurrie ;) maar dan nog, het risico daarvan is een voedselvergiftiging. iets dat ook erg naar is en gewoon dodelijk kan zijn, begrijp me niet verkeerd. maar het is niet direct schadelijk voor het kindje.

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik hou me best goed aan de regeltjes eigenlijk.. Ik rook niet meer, drink geen alcohol (al jaren niet meer) maar een maltbiertje gaat er prima in hoor :D Of rosébier 0.0% yummie..

Mijn man is visserman dus komt elke week met een bak vis thuis.. lekker bakken en eten maar.. versheid gegarandeerd:D

maar 3x filet americain eten, bewust? Nee, vind dat behoorlijk onverstandig.. Sommige dingen worden niet voor de lol afgeraden..

12. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Oeeh wat voelde ik me schuldig toen ik met kerst een plakje gerookte zalm had gegeten :D ik was toen 35 weken zwanger ofzo... Mn meisje heeft er niks aan over gehouden ;)

13. dreamcatcher

dreamcatcher Niet meer actief

Ik ken de souschef die daar en is het verboden om tegenwoordig rauwe eieren in gerechten te verwerken dus hun gebruiken alleen gepasteuriseerde eieren;)

14. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

Een keer tonijn eten is ook geen probleem. Gaat om dat het een roofvis is en bijna aan het eind van de voedselketen staat, dat het daarom veel meer kwik in zijn lichaam opslaat dan bijvoorbeeld plankton. Ik eet bijvoorbeeld bijna 1x per week sushi. Dan is het idd handig om de tonijn vaker te laten staan. Uit voorzorg eet ik het voorlopig niet. Komt ook wel uit voor mij, ik zocht al tijden een reden om af te kicken van het eten van tonijn ivm gevolgen van de vangst voor de natuur en het steeds meer een bedreigd diersoort wordt. Alleen dat laatste was helaas niet voldoende voor mij (ik schaam mij hier ook voor) :-$ .

15. Happymom2010

Happymom2010 Bekend lid

11 jun 2011
    939
    9
    18
    Vrouw
    Salami mag je wel hoor volgens mij... Zelf hou ik me er wel aan. Er kan natuurlijk altijd iets zijn maar dan kan ik mezelf iig niet de schuld geven..

16. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Tja dan is het geen chorizo, maar een andere worst die er misschien op lijkt. Is gewoon gemalen (rauw) varkensvlees met wat kruiden dat in een darm word gedrukt, hier maakt sm ze zelf, maar bij de slager (een vriend is slager) maken ze ze net zo (en dan niet de dorpsslager maar een groothandel die aan de grote supermarkten de producten levert)..

17. vwpolo1988

vwpolo1988 Actief lid

4 jun 2010
    136
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik eet geen dingen die ik niet mag hebben. Ik rook niet.

Maar eet wel veel lekker dingen zoals patat, pizza en MC Donalds niet te vergeten heerlijk. Daar voel ik me dan beetje schuldig over.

Ik denk dat heeeeeeeel af en toe niet kwaad kan om iets te eten wat eigelijk niet mag.

Groetjes

18. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Madelon84, te veel caffeine is niet goed hoor. Daar kan je een miskraam van krijgen!

19. Miraclee

Miraclee Niet meer actief

Energiedrankjes!! Ik dronk bijna niets anders...Maar ben er gelijk mee gestopt geen moeite ermee. Heel soms maar dan maar een blikje cola. Ook met mate natuurlijk

20. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik was bang dat ik het heel moeilijk zou vinden om naar 1 kop koffie per dag te gaan, aangezien ik echt een koffieleut ben. Maar sinds een week vind ik koffie zo vies! Dus dat is opgelost. Ik heb wel tonijn gehad vorige week, niet wetende dat dat niet zo goed is... Alcohol mis is ik echt niet, maar sushi vind ik heerlijk, ik zal de goede stukjes moeten uitzoeken.

Deel Deze Pagina