Ik was vier keer harstikke stoned... En dat riep ik ook.... Viel zels tijdens persween in slaap... Wat ik gebruikt had.... ? Het sterke spul wat moeder natuur aan maakt..... Iedereen moet doen wat ze zelf wil, maar bedenk wel van te voren dat aan veel pijnstilling een nare bijwerking kan zitten voor jou en je kind.... Dus maak een weloverwogen keuze!
Geen pijnstilling maar had ik graag gewild, ik had al 9 cm toen.. Ik was wel medisch want het babytje kon er zelf niet uit en ik had koorts en lag aan het infuus met AB.
Ik vraag me dus af waarom je er van te voren al voor kiest Ik ben 1 x met ruggenprik bevallen (ingeleid en duurde heul lang) en 1 keer zonder. Als wij een derde zouden mogen krijgen kies ik persoonlijk voor een bevalling zonder pijnstilling. Ook al dacht ik bij de 2e ' dit noooooit meer!' Maar zonder vond ik zo veel mooier en natuurlijker. Ik ben er absoluut niet op tegen hoor, bij de 2e riep ik op het laatst dat ik niet meer kon en iets wilde hebben ( maar mocht al persen ) maar achteraf ben ik daar toch wel blij mee dat het zo is gegaan.
Twee keer zonder, niet medisch. Bij de eerste werd het me niet aangeboden, en toen ik het vroeg, tijdens mijn weeënstorm, was het volgens hun al te laat omdat ik op 7 cm zat(ik was daar achteraf best pissig over, was best pittig, baalde ook dat ze me niet op de baarkruk lieten, wat ik echt graag wilde) en bij de tweede was het al helemaal geen optie, omdat ik op het moment dat ik in het ZH arriveerde al 10 cm ontsluiting had! Die geplande badbevalling viel dus ook in het water, grrr Tsjaa, bevallingen lopen niet zoals je ze "plant", althans niet bij mij. Overigens kwam mijn tweede zo snel dat ik er ook veel minder pijn aan heb ervaren op één of andere manier. Een derde die komt waarschijnlijk nog veel sneller, de VK verwacht dat ik dan niet eens het ZH meer zal halen . Dus die pijnstilling kan ik van te voren al op mijn buik schrijven (maar dat zal niemand lezen, hihi)! Maargoed, voelde me achteraf wel 'stoer' dat het me zonder toch best goed is afgegaan (niet dat ik mensen die pijnstilling gebruiken minder stoer vind hoor!). Ik vind de pijn trouwens absoluut niet te vergelijken met boren of een verstandskies trekken oid, dat ervaar ik persoonlijk als een veel afschuwelijker pijn (maar elk lichaam en bevalling is anders).
Wilde ontzettend graag zonder en thuis in bad bevalling, moest jammer genoeg door hypertensie ingeleid worden, bevalling duurde bijna 11 uur, waarvan 5 uur lang weeënstorm gehad, daarna wilden de dr's me ruggenprik geven, omdat ik niet wilde maar oververmoeid was hebben ze me een lichte dosering gegeven. Daardoor voelde ik de weeën nog steeds en moest ik ook doorgaan met puffen maar ik was blij dat ik in ieder geval niet helemaal verdoofd was... het haalde net het scherpe randje eraf zeg maar. Voor het persen en zo werd het uitgezet. (volgens mij is dat altijd zo)
Oh ik wil ook absoluut geen discussie starten over wel/niet, ik vind vooral dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen en dat er geen beter/slechter is. Ik kan ook echt wel de voordelen zien van geen pijnstilling (voor mij is dat met name de optie om thuis te bevallen en (als alles goed gaat), je direct weer goed ter been bent.) @ sterre: de reden dat ik van te voren al voor een ruggenprik heb gekozen is voornamelijk omdat ik de pijn niet nodig vind. Ik ben niet bang dat ik het niet zou kunnen volhouden of dat ik het anders niet overleef of iets in die richting, want ik geloof wel dat het er hoe dan ook uitkomt Maar ik vind die hevige pijnen niet zo nodig, een gaatje boren doe ik dan wel zonder verdoving, maar alle pijn die ik inschat als erger dan dat doe ik wel met verdoving. Ik zeg dan niet pas tegen de dokter als hij al bezig is: ahh, verdoof mij. (Ja, tenzij ik een verkeerde inschatting maak natuurlijk, maar in principe maak ik vooraf die keuze...vaak heb je bovendien niet eens een keuze en krijg je gewoon verdoving). Ik denk ook dat ik mijn bevalling veel plezieriger en ontspannender beleef met pijnstilling en dat vind ik eigenlijk ook heel belangrijk. Ontspannenheid schijnt over het algemeen juist ook goed te zijn voor de bevalling. Wel heb ik bewust gekozen voor een ruggenprik en niet voor andere soorten pijnstilling, omdat een ruggenprik geen (direct) effect heeft op de baby en andere soorten van pijnstilling dat wel kunnen hebben en omdat je met een ruggenprik verstandelijk er wel helemaal bij bent. @ bubi: wat ik erover heb gelezen wordt tijdens het persen inderdaad de ruggenprik uit gezet, zodat je wel kan (moet) meepersen.
Oh nee geen discussie, gewoon even bakkeleien over pijnstilling Je moet doen waar je je goed bij voelt. Dat kan iemand anders niet voor je beslissen. Ik neem altijd een verdoving bij de tandarts hoor want ik vind die zenuwpijn vreselijk Bevalling vond ik persoonlijk anders. Maar ik zeg nu wel heel stoer dat ik het bij een 3e weer zonder wil maar ik durf niet te zeggen of ik er nog zo over denk als het moment daar is
Geen pijnstilling / niet medisch Ik wilde wel maar eenmaal aangekomen in het ziekenhuis kon het niet meer.. Girlpower
Ik heb op advies van de gyn en ruggeprik gekregen. Ik zou ingeleid worden maar het was zelf al begonnen. Het schoot alleen niet op en volgens gyn zou het nog heel lang gaan duren en zou ik dit niet volhouden. Het was heerlijk dat de pijn helemaal weg was en ik uit kon rusten. Zou ik het weer doen bij een volgende? Ik denk het niet. Ruggeprik heeft ook bijwerkingen die gevolgen kunnen hebben voor moeder en kind. Dat word snel vergeten. En ik heb ze gehad. Elke 2 uur gecatheteriseerd worden omdat je je blaas niet meer voelt, je kan je bed niet af omdat je aan de infusen ligt. Vocht, ruggeprik en daarnaast nog en bloeddrukmeter aan je vinger en ctg banden om je buik om kind in de gaten te houden. Je bloeddruk kan dalen door de prik en dit kan gevolgen hebben voor moeder en kind. Mijn bloeddruk daalde dus nog meer vocht. Kotsmisselijk door de ruggeprik. Ik en kleine kregen beide koorts door de ruggeprik. Dus nog een infuus erbij met antibiotica. Ruggenprik werd uitgezet tijdens persen. Dus van geen pijn ging naar veeel pijn. Kleine is daarna ook naar andere afdeling gebracht omdat ze koorts had. Het is dat het redelijk ging en mn moeder geeist heeft dat ze bij mij bleef anders had ze dus gewoon op een andere afdeling gelegen. We moesten langer blijven.. Daarnaast kan er bij een ruggeprik nog veel meer mis gaan. Er word toch gefrut in je zenuwstelsel. Langdurige hoofdpijn, plek die gaat lekken, langdurige of blijvende rugpijn en in ernstigste geval invaliditeit. Dus nee, ruggeprik is niet zo onschuldig als sommige denken..
Ik heb van mn zusje een tens apparaatje geleend. Ik hoop deze bij de volgende bevalling uit te mogen proberen EN dat hj natuurlijk helpt.
Ik heb geen pijnstilling nodig gehad/ gebruikt tijdens de bevalling. Van te voren was ik daar op tegen, wilde er niets van weten. Ik zou het wel zien mocht het nodig zijn. Toen ik bevallen was, zei ik meteen ''nog een keer!''.
medisch en pijnstilling alleen had ik deze niet mogen hebben ik had een pompje zodat je zelf kan bepalen hoeveel maar door mijn apneu stopte ik steeds met ademen en moest de medicatie stop gezet worden uiteindelijk is het een spoedkeizersnede geworden omdat de ontsluiting bleef hangen op 6cm
Bij mij werktte die prik zo heftig dat ik compleet van de aardbodem vervaagd was. :x die wil ik dus nooooooit meer, als ik deze keer pijnstilling wil, wordt het een ruggeprik
nou ik vind het voor mezelf nogal een verschil, gaatjes boren of weeen, ik zou weeen nog wel zovel mogelijk zelf kunnen wegwerken, maar mijn gebit is echt zo ontzettend gevoelig dat daar echt niks zonder verdoving in gedaan mag worden
Ik ben ingeleid. Vooraf wilde ik absoluut geen pijnbestrijding. Tot ik van 7u tot 16u maar 2cm verder was gekomen en continue in de weeenstormen zat heb ik toch maar voor een ruggeprik gekozen. Die uiteindelijk niet voldoende hielp, had echt nog veel pijn ondanks de prik...
Nou, ik ben nog nooit bevallen, dus ga alleen op de verhalen af, maar gaatjes boren vind ik echt niks voorstellen en doe ik bijna altijd zonder verdoving. Als weeen minder pijnlijk zijn dan vind ik pijnbestrijding ook niet nodig
Bij de eerste medisch, bij de 2 anderen niet. Maar geen pijnstilling gehad, ook niet overwogen. Het moment dat de pijn zo heftig werd dat ik het wellicht had willen hebben, was ook moment dat het al bijna weer voorbij was (> 8 cm ontsluiting). Bij mijn laatste heb ik een weeenstorm gehad, toen had ik eigenlijk wel pijnstilling willen hebben, was me echt te heftig , maar ja, kreeg ook al heel snel persdrang en na 45 minuten is dochter ook geboren. Dus was ook geen tijd geweest voor pijnstilling.
Beide keren: nee, niet medisch. Beide keren thuis bevallen, en ik vond pijnstilling niet nodig. (nou ja, ik heb wel even gedacht: als ze me nu gaat zeggen dat ik pas een cm of 4 heb, dan wil ik NU naar het zkh voor een ruggenprik. Maar toen had ik dus al volledige ontsluiting )
Je mag altijd hopen en dromen.... ik vind gaatjes boren ook een fluitje van een cent, en heb daar nog nooit een verdoving voor gevraagd. Bevallen heb ik ook zonder pijnbestrijding gedaan, maar zal nooit beweren dat dit minder pijnlijk was. Hell no. En het duurt ook ietsje langer. Maar het is ergens voor, en je weet dat het 'vanzelf' weer over gaat, dus ik vond het te verdragen.