Wij zijn bezig met de aanschaf van een andere auto. Gisteren een auto bekeken maar nu waren er een aantal dingen waar we wel aan twijfelden. Zo ook de binnenkant van de oliedop. Ze zeggen wel dat als er 'mayonaise' in zit je van de koop moet afzien want dat betekent dat er vloeistof / water lekt bij de olie. Is er hier toevallig iemand (of een partner) met veel verstand van auto's? Is dit de zogenoemde mayonaise op de foto? Of valt het wel mee? Ik ga het van de week ook nog navragen bij onze garage maar ik dacht misschien weet hier iemand het, dan kan ik deze auto eventueel al van het lijstje schrappen.
Volgens manlief is dat inderdaad niet goed. Is smurrie of verbrande olie en dat is blijkbaar nooit goed. Hij raadt het af.
Volgens man: Betekend dat er vocht in de olie zit, verkeerde olie gebruikt, olie nooit op temperatuur gekomen, thermostaat kapot, veel korte stukjes gereden, niet vaak genoeg ververst. Dus vele mogelijkheden maar volgens hem niet perse een reden om de auto niet te nemen. Wat waren de andere twijfels?
Bedankt voor de reacties! De andere dingen waren: - Tijdens het rijden liet partner even het stuur los en de auto had een lichte afwijking naar rechts. - Bij verzoek om proefrit moest de auto gestart worden met een externe accu / startkabels. Verkoper gaf aan dat dit was omdat de auto al lang had stil gestaan.
Ik heb geen verstand van autos maar als ik dit zo lees dan zou ik er echt geen goed gevoel bij hebben. Zou toch ff doorzoeken...
wow als er kabels erbij komen zou ik het denk ik niet doen.. Als je een autogarage bezit kan je hem toch wel eens in maand bijvoorbeeld even starten.. Succes ermee..
Ja en de accu even opladen, halverwege proefrit waren we zo dom om de motor af te zetten. Want we wilden even op een rustige plek de auto goed bekijken maar toen startte de auto daarna dus niet meer! Haha we moesten de verkoper bellen om ons te komen halen, genant.
Zou het niet doen. Er gaan kosten van komen.... Mogelijk al nieuwe accu, misschien zelfs nog meer. Bij het eventuele lek bij je olie kan daar ook nog eens een behoorlijk kostenplaatje bij komen (man twijfelt of dit echt die mayonaise is waar men het over heeft. Zijn auto heeft dezelfde smurrie en auto loopt als een zonnetje). Uitlijnen is niet zo heel duur, 30-50euro. Maar al met al zullen de kosten hoger uitvallen dan dat je in eerste instantie in gedachten hebt. Dus kijk liever nog wat verder, zodat je een betrouwbare auto hebt.
Als ik het zo hoor klinkt het niet echt geweldig. De smurrie kan een slecht teken zijn. Dat de auto niet start omdat hij lang stil heeft gestaan is voor mij ook geen goed teken. Wij hebben een auto die in de winter stil staat en die start prima ook na 4 maanden niet gelopen te hebben. Dat zou een kwestie kunnen zijn van een slechte accu.
Laten staan 😉 zitten kosten aan.. Zou er niet eens over hoeven te twijfelen Zelfde gedachten als tweekids qua problemen. En wie weet dynamo.. Als je zelf niet handig bent kost dat alleen al paar honderd euro
Er zou dan nog een nieuwe accu in geplaatst worden maar inderdaad ik vrees dat er alsnog kosten bij zullen komen. Bedankt iedereen voor de reacties, we schrappen de auto van ons lijstje
Dat niet starten is vrij normaal. Mijn auto is perfect onderhouden en wilde na 3 maanden stilstaan niet meer starten. Accu kon ook niet meer geladen worden. Vooral in de winter is dit normaal als de accu al wat ouder is. Het water in het accuzuur kristalliseert door de vorst en slaat neer op de bodem van de accu. Als het ontdooit wordt het water en is je accu hartstikke kapot. Dit komt voor bij wat oudere accu's. Accu kost ongeveer 90 euro voor een 55ah. Dat is het geld niet. Die smurrie in de olie heet sludge. Dit is een mengsel van water en olie. Condenswater om precies te zijn. Waarschijnlijk veel korte ritten mee gereden waardoor het onderdeel van de auto, de motor, niet goed warm is geworden. Als je motor start met verbranden komt hier condens bij kijken. Dit zie je bijv in de winter als het koud is , dat is de witte rook uit de uitlaat, dit is een deel van de condens die er gevormd wordt door het verbranden. Het andere deel gaat langs oa je zuigers. Hier door wordt er condenswater via je carterventilatiesysteem naar je inlaat systeem vervoerd. Als de motor niet goed warm wordt kan deze condens niet verdampen en slaat neer op de plekken die niet goed warm worden. In dit geval dus de dop. Soms zit het ook aan de onderkant van je oliepijlstok. Mijn aanrader zou het niet zijn. Een auto waar veel korte stukken mee zijn gereden is nooit goed warm geworden hier door is de olie altijd wat dikker gebleven en komt de olie vaak niet overal tussen de delen die goed gesmeerd moeten worden. Hier door heb je meer kans op slijtage aan je motor. Niet doen dus.
niet alle of eigenlijk geen andere reacties gelezen, dus misschien overbodig.. maar vriendlief hier zegt: w.s. veel korte stukjes mee gereden. tenzij prijs heel interessant is lekker laten staan. Hoeft niet perse altijd heel slecht te zijn, maar het risico dat er meer mis is is wel groter. Zou het risico niet nemen.