Gewicht peuter en dagmenu

Discussie in 'Voeding' gestart door Janneke1979, 3 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Vandaag was ik met mijn zoon van 3 op het consultatiebureau, en ik werd aangesproken op zijn gewicht. Het is een gezond jongetje dat met zijn BMI in de groene zone valt, maar wel aan de bovenkant van de groene zone. Hij is 1 meter lang en weegt 17 kg. Hij eet ongeveer het volgende:

's morgens havermout met fruit of twee boterhammen + beker melk
    tussendoor fruit
    's middags twee boterhammen + beker melk
    tussendoor fruit en/of rauwkost
    's avonds wat de pot schaft + bekertje yoghurt met diksap

Tussendoor drinkt hij alleen water. In het weekend krijgt hij 's morgens hagelslag of chocopasta op de boterham, doordeweeks alleen hartig. Op zondagmiddag een paar chipjes/nootjes/blokje kaas, bij verjaardagen (hooguit eens per maand) krijgt hij een stukje taart of iets anders lekkers. Zelf vind ik het behoorlijk braaf allemaal en zie ik niet veel ruimte voor verbetering. Ik wil hem ook niet alles ontzeggen. We gaan bijna elke dag naar buiten met de loopfiets/driewieler/benenwagen. Wat vinden jullie ervan? Heb het me toch aangetrokken, die preek van het cb :(

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter is 2,5 jaar en weegt zo'n 16kg. Ik zie het probleem dus niet :)

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ruim 2,5 en bijna 1 meter en 16,5 kg.

Hier krijgt ze gewoon roomboter op brood, griekse yoghurt etc. Drinken vrijwel altijd water.

Hier ontbijt 100 ml melk met granen en 1 speltboterham.
    2 stuks fruit
    Soms cracker of rozijntjes
    1-2 boterhammen
    Fruit of zelfgebakken cake (volkoren spelt met appel)
    Soms paar cashewnootjes
    Avondeten flink bord
    Schaaltje griekse yoghurt met een lepeltje zonnatura jam

4. marijke88

marijke88 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.996
    0
    36
    kop van n-h
    Meid trek je er niet te veel van aan cb = ene oor in andere oor uit

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou me er niks van aantrekken, je ziet zelf wel of hij echt overgewicht heeft en je weet van jezelf ook wel of je een (relatief) gezond dagmenu voor hem hebt.
    Mijn zoon is 3 en weegt 18 kilo. Altijd op het CB zeggen ze dat hij wel net een beetje boven de lijn zit. Maar hij is niet dik, zit geen vet aan, het is gewoon z'n bouw. Hij is wat breder.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou inderdaad niet naar de getalletjes kijken, maar naar hoe hij eruit ziet. Maar inderdaad, je kan niet veel doen aan wat hij nu eet, dat is gewoon netjes. Kan ook gewoon zijn bouw zijn en dat kan ook nog veranderen.
    Lisa is slank en heel fijntjes, 1.07m en 17 kilo. En die snoept een stuk meer dan jouw zoontje ;)

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mijn dochter is 2.5 en weegt 11.3kg maar is ook maar 80 cm

Zij eet:
    07.00 uur fles melk 120+4
    09.00 uur pap
    11.00 uur stuk fruit + sap
    13.00 twee boterhammen (alleen smeerkaas of vlees) met glaasje melk
    15.00 koek/fruit + sap
    16.00 rozijntjes/komkommer
    18.00 avondeten wat de potschaft + danoontje/vla/yoghurt of
    fruit als ze nog geen 2 stuks heeft gehad.
    voor het slapen gaan drinkt ze vaak nog water en snachts ook nog vaak water.

8. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dank voor de reacties! Normaal laat ik het cb ook gewoon kletsen, maar dit was me toch tegen het zere been. Mijn zoon is niet dik, maar hij is zeker wel steviger dan zijn even oude neef bijvoorbeeld. En hij heeft zo'n bol peuterbuikje, altijd gehad. Ben wel blij te zien dat zijn dagmenu zo gek nog niet is.

Red, klinkt goed, die speltappelcake! Heb je daar misschien een recept van?

9. adi

adi Niet meer actief

Ik ben nu erg benieuwd naar die preek van het cb.

Wat willen ze eigenlijk dat je nu doet? Wat was hun advies?
    Wat vonden zij de oorzaak van zijn mbi?
    (Welke overigens gewoon gezond is)

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    He??
    Hier zoon van bijna 4, rond de 1 meter en ook rond de 18 kilo.
    Die heeft serieus geen grammetje vet, maar het is wel een robust kereltje.
    Die zou dan dus wat te zwaar zijn?
    Mijn god, het kind rent holt en draaft de hele dag, wil zelfs in de regen buiten op zijn fiets rondjes rijden....Ik snap echt het probleem niet..

Zijn oudere zus was met die leeftijd nog een bolle bollie.
    Is nu een slankerdje:)

11. adi

adi Niet meer actief

Ik ben nu erg benieuwd naar die preek van het cb.

Wat willen ze eigenlijk dat je nu doet? Wat was hun advies?
    Wat vonden zij de oorzaak van zijn mbi?
    (Welke overigens gewoon gezond is)

12. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    De cb verpleegkundige vond het nodig om te zeggen dat hij weliswaar in het gezonde gebied zat, maar wel aan de bovenkant, en dat dat zeker iets was om in de gaten te houden. Wat vond ik daarvan? (Ik: hij zit al op die lijn sinds zijn geboorte) Andere kinderen buigen juist naar beneden af op deze leeftijd, maar die van mij bleef op zijn lijn of zelfs erboven! Of ik daar wel op lette? Of het kind wel fietste? Vooral die toon erbij, brrr. Ik zei dat we al best goed letten op wat hij eet, en grappig genoeg vroeg ze toen niet wát hij dan eet. Dat boeide blijkbaar niet. Ze had dus ook geen advies ofzo, ik kon zo weer gaan. Ik kwam wel in de verleiding om te vragen of ze eens naar mijn kind wilde kijken in plaats van naar haar grafiek, en of ze hem dan te dik vond. Maar m'n zoon zat op schoot en ik wilde dat niet zeggen dat hij het kon horen.

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier volgt ze ook dezelfde lijn vanaf baby. Hier heeft ze echt nog wel peutervetjes. Maar ik ga haar niet op dieet zetten ofzo. Overigens geen probleem bij t cb. De arts heeft zelf 2 stevige boys hihi ;)

Recept, ik gebruik dit recept aangepast. Met volkoren speltmeel en roomboter. En soms een beetje palmsuiker ipv diksap.
    Appelcake zonder suiker - Een recept van Hilde Burger - Albert Heijn

Deel Deze Pagina