Heb jij vroeger zelf borstvoeding of kunstvoeding gehad?

Discussie in 'Voeding' gestart door Daantje57, 26 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Heb jij vroeger borstvoeding of kunstvoeding gehad?

  1. borstvoeding

  2. kunstvoeding

  3. geen idee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    In het begin van de kunstvoeding (in Nederland zo mid jaren 60), was het sjiek om dat te geven, nu hoefden arme mensen ook niet meer zelf te voeden!

    Wat meespeelde in de keuze voor kunstvoeding is dat tegelijkertijd de orale anticonceptiepil opkwam en dat was destijds echt een bom hormonen. Mijn moeder heeft mij maar kort gevoed, want borstvoeding geven én de pil slikken was geen optie.
     
  2. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    oh en dan die flesjes suikerwater ;);) .....

    ik kreeg wel bv maar ik kreeg ook (in de kraamweek al) af en toe een flesje suikerwater.... heb het op foto's staan... maar ik heb eigenlijk geen idee waarom...

    kan ook niet goed zijn geweest voor de darmflora ;)
     
  3. Florina

    Florina Fanatiek lid

    24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Ik kom uit '90. De eerste 6 maanden borstvoeding, daarna kunstvoeding.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb zelf kunstvoeding gehad en waarschijnlijk ook zo vroeg voor het eerst fruithap (geprakte banaan en sinaasappelsap, gok ik.) Ik heb darmklachten en allergieën. Maar je kunt natuurlijk nooit weten of het daaraan ligt.alleen dat kans statistisch gezien kleiner was geweest. Overigens hebben mijn ouders allebeo borstvoeding gehad. Mijn vader heeft flinke allergieën en mijn moeder niet.

    Ik was zelf vroegah altijd van plan de fles te geven. Ik ben er zelf immers ook groot op geworden. Maar toen ik voor het eerst zwanger was, voelde borstvoeding ineens veel logischer. Vandaar dat onze zoons wel borstvoeding kregen / krijgen.
     
  5. adi

    adi Niet meer actief

    Maar hoezo wordt dat niet gezegd over borstvoeding?
    Je moet wel onder een giga steen hebben geleefd als je niet hebt meegekregen dat aan alle ouders wordt uitgelegd dat borstvoeding de beste voeding is, en altijd nr1 keus. Dit wordt uiteraard voor en net na de geboorte verteld.

    Als het kind eenmaal toe is aan bijvoeding, is het hele bv/kv verhaal achterhaald. Je kunt dan immers niet terug naar borstvoeding.
    Maar je hebt wel ten alle tijde de keuze om een potje in de kast te laten en de baby een wortel of banaan te geven.
     
  6. adi

    adi Niet meer actief

    Ik heb borstvoeding gehad en bijvoeding vanaf 2-3 maanden. Alles gemengd met liga. En ook dagelijks 1 papfles (anders kreeg ik onvoldoende koek binnen denk ik?) En ook dagelijks water want dat 'moest' zo.

    Heb overigens nergens last van, geen overgewicht, geen nare allergieën.
    Ik ben overigens van 1980 en mijn moeder heeft de hele zwangerschap doorgerookt. ..
     
  7. Jeszss

    Jeszss Fanatiek lid

    16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    1,5 jaar borstvoeding gehad en toen wilde ik zelf niet meer.
     
  8. 2g4e

    2g4e Niet meer actief

    Vind kunstvoeding zo'n stom woord. Ik heb flesvoeding gehad.
     
  9. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik ben van 1978 en heb kv gehad vanaf dag 1. Mijn moeder had een borstvergroting gehad en was erg bang dat het niet zou lukken, en ook dat ze emotioneel niet rustig genoeg zou zijn voor borstvoeding, dus ze is er niet aan begonnen. Wel zorgde ze bewust voor veel huid op huid contact. Inderdaad heb ik met 6 weken ook voor het eerst bijvoeding gehad.

    Zelf geef ik al bijna 2 jaar borstvoeding. "Je gaat WAT?!" vroeg mijn moeder toen ik zwanger was. "...Borstvoeding geven mam, zo raar is dat toch niet?" :D
     
  10. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik geef toe dat het een naar klinkend woord is. Maar bij gebrek aan een betere term... Hier in Canada heet het "formula" en dat klinkt veel prettiger vind ik.

    "Flesvoeding" zegt niets over wat er in het flesje zit. Er zijn zat kindjes die moedermelk krijgen via de fles.
     
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ja, maar als je flesvoeding zegt kan dat ook betekenen dat er moedermelk in de fles zit. Dus als je dat niet hebt gehad, heb je kunstmatige voeding gehad.
     
  12. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Dit.
     
  13. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook. Mijn broer heeft t langste gehad, 8 maand.
    Jongste broertje heeft 5 mnd combi kV gehad. Achteraf had m'n moeder gewoon overproductie waardoor hij slecht groeide in de kraamweek.
    Ze moest toen wat afkolven, dat bleek waterig te zijn dus conclusie onvoldoende voedingsstoffen.

    Hier wel snel last van m'n darmen. Verder geen overgewicht en allergieën.

    Bij m'n man thuis alle 4 kV. Hij heeft overgewicht vanaf klein kind.

    Bij beide families ben ik een vreemde eend in de bijt met m'n langvoeden maar goed, een moet de eerste zijn.
     
  14. Ik vind dat altijd een beetje dubbel. Want aan de ene kant wordt er gezegd "moedermelk kan ook in een flesje zitten", maar toch was er laatst nog een hele rel op Facebook dat er een flesje op de nieuwe geboortezegels stonden en dat bepaalde borstvoedende dames daar absoluut niet over te spreken waren. :( Voor mij zit er dan toch enige discrepantie in wat er wordt gezegd.

    Ik vind poedermelk wel een leuke naam :D
     
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Een rel omdat er een fles op een postzegel staat.....serieus:(:$
     
  16. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Ja, serieus.

    Borstvoeding is de nummer 1 voeding, de beste voeding voor je baby.

    Maar hee, een borst op een postzegel is wel heel .... Ja, vul maar in!;)


    Heb je weleens gezien hoe weinig borstvoedings-illustraties er in kinderboeken staan? Of hoe weinig baby's er borstgevoed worden in films?
     
  17. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Kunstvoeding is nu eenmaal de officiële benaming voor niet-borstvoeding voor baby's.
     
  18. schorpioen79

    schorpioen79 Fanatiek lid

    16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb 3 mnd BV gehad, mijn moeder moest acuut stoppen omdat mijn oudere zus overleed ( ze was gehandicapt)
    In 1 dag van borst naar fles. Volgens mijn moeder accepteerde ik de eerste fles niet, maar nadat er 1 voeding was overgeslagen dronk ik wel.
    Vanaf 6 maanden aten we met de pot mee.
     
  19. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Klopt op zich wel. Een pictogram van een flesje staat toch wel symbool voor kv omdat bv meestal live wordt gegeven. Je kunt ook moeilijk een borst op een zegel zetten :D
    Wat dan? Een luier? Wegwerp of wasbaar? Krijg je dat weer.
    Het enige wat dan overblijft, is een babyhoofd op zo'n zegel te zetten.


    Aangenomen! Vanaf nu dan Poedermelk? PM? Ik ga hem proberen te onthouden.

    Edit: Ik besef opeens dat kv ook in kant-en-klare vorm komt. Het is dus ook niet altijd poeder. Hmmz, wat nu?
     
  20. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Poedermelk beter dan kunstvoeding; hoe is het mogelijk...
     

Deel Deze Pagina