Ik zit een beetje met een dilemma. Ik ben nu 24 weken zwanger en werk in een kantoorgebouw achter de receptie. het zijn vrij korte werktijden. Van 6 uur tot 13.00 uur en de avonddiensten van half een tot half acht. Alleen naarmate ik verder in de zwnagerschap kom des te meer problemen heb ik met werken. Ik heb zowieso al last van extreme vermoeidheid, en zie er al tegen op om te werken voordat het weekend begint. Hetw erk zelf vindik leuk hoor maar het is de hele dag zitten. En je bent alleen. En als ik klaar ben met de zowel vroege als avond diensten ben ik helemaal gebroken en moet ik echt gaan slapen voor een paar uur anders trek ik het echt niet meer. Doordat ik zittend werk heb ik sinds kort erge last van rugpijn en vermoeide benen. Hoofdpijn komt dan ook opspelen en asprines helpen niet. Ik heb met verlof uren al gezorgd dat ik drie dagen per week werk maar zelfs dat is te zwaar voor me. De eerste dag voel ik me lekker en heb ik er weer zin in maar de tweede dag staat me zwaar tegen en de derde dag nou dan dank ik mijzelf dat ik vrij heb genomen want ik zal nog maar twee dagen moeten. Ik wil me daarintegen niet ziek melden .. en dit is eigenlijk omdat ik sterker wil zijn dan dat nu het geval is. Ik heb het hier erg moeilijk mee. Weet gewoon even niet meer wat ik ermee aan moet.
Ik zou overleggen met je bedrijfsarts. Misschien heeft hij/zij een idee hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
waarom houd je je dan niet alleen even aan de dienst van 06.00 tot 13.00 uur? die avonduren ben je zowieso niet verplicht te werken, ze zijn verplicht om de werktijden aan jou aan te passen...
Arbeidsomstandigheden en -tijden Gedurende de zwangerschap en zes maanden na de bevalling (art 4:7 ATW) moet er extra rekening gehouden worden met een zwangere medewerkster: - Zij hoeft in beginsel niet te werken tussen 0.00 uur en 6.00 uur (art 4:5-5 ATW), zij mag regelmatige arbeidstijden verlangen (art 4:5-3 ATW) en zij hoeft niet over te werken (art 4:5-4 ATW). - Op verzoek van de medewerkster wordt het werk aangepast aan haar specifieke omstandigheden (art 4:5-1 ATW). In beginsel dient de werkneemster niet te zwaar te tillen, niet te lang te staan of te lopen en dient zij zo veel mogelijk van trillingen, straling en stress gevrijwaard te worden. De aanpassingen vinden plaats op grond van een inventarisatie van de gevaren die zwangere medewerksters lopen (5.2.1.). Kan bij uitzondering het werk niet aangepast worden en brengt deze te hoge risico's met zich mee, dan kan in overleg met de uitvoeringsinstelling het werk gestopt worden waarbij de medewerkster in aanmerking komt voor een uitkering. - De medewerkster kan per dag ´ of meer extra pauzes nemen naast de gebruikelijke pauzes, waarbij deze extra pauzes tezamen niet meer bedragen dan een achtste deel van haar arbeidsduur per dag (art 4:5-2 ATW). - De werkgever mag de medewerkster niet laten werken vanaf vier weken (28 dagen) voor de uitgerekende datum van de bevalling tot en met zes weken (42 dagen) na de daadwerkelijke bevalling (art 4:6 ATW). - De moeder heeft gedurende negen maanden na de bevalling het recht in de nodige rust en afzondering het kind te zogen, dan wel tot kolven over te gaan. Dit gebeurt zo vaak als nodig en zo lang als nodig, echter voor niet langer dan een kwart van de gebruikelijke arbeidstijd per dag. Gedurende deze tijd wordt het loon doorbetaald (art 4:8 ATW). - Verder gelden er nog nadere voorschriften op grond van het arbeidsomstandighedenbesluit (art 1:40 AB) (art 3:47 AB). http://www.arbeidsrechter.nl/h/h7zw.htm kijk hier anders even meid als je het allemaal even niet meer weet succes
Hi Allemaal Bedankt voor het reageren. De regeltjes weet ik allemaal wel. Die heb ik meerdere malen gelezen. En werktijden kunnen niet aangepast worden zonder dat een collega daar onder lijdt dus dat is ook een probleem. Maar het is meer een principe kwestie. Je voelt je gelijk zo een zwak persoon. Je wilt je meer bewijzen dan goed voor je is. En daarnaast heb ik niet zo een goede verstand houding met mijn kantoor ... dus eigenlijk zou ik moeten zeggen bekijk het maar want jullie denken ook niet aan mij. Maar dat zit nou eenmaal niet in het aardje haha!!! Ik ga vanmiddag als het kan even naar de huisarts en kijken wat hij zegt. En desnoods als hij zegt dat ik rustig aan met doen dan maak ik wel een afspraak bij de Bedrijfsarts. Misschien dat het dan wel lukt. Pffff ...
Meid probeer je niet te druk te maken joh! Ja ik weet is makkelijker gezegd dan gedaan...... Ik werk sinds december in het ziekenhuis en zij betalen mijn 4 jarige opleiding en ik krijg nog loon uitbetaald ook........wat denk je, krijg ik de ziekte van pfeiffer........ik heb maanden doorgewerkt tot ik niet meer kon. De ARBO heeft me uiteindelijk voor 4 weken naar huis gestuurd. Ik wilde ook niet toegeven dat het me 'te veel' was, dat voelde als een teken van zwakte en daarnaast had ik ook nog het schuldgevoel naar mijn werkgever toe. Ik heb enorm zitten huilen bij die arts, had echt het gevoel dat ik had gefaald. Maar nu ben ik dus thuis. En weet je, het leven gaat gewoon door. Iedereen zegt alleen maar dat het wel eens tijd werd dat ik eens ging uitrusten..........ook mijn werkgever reageerde alleen maar positief. Kijk meid, jij hebt hier ook niet om gevraagd. En zwakte, wat is dat nou eigenlijk?? Volgens mij ben je juist sterk als je je grenzen kent én deze durft aan te geven......niemand kan bepalen waar jouw grens ligt alleen jij! En je kindje is het allerbelangrijkste!! Heel veel sterkte!
ik herken dit heel erg. ik werk in de verpleeging en heb ook al een tijdje last van mijn rug als ik thuis be gaat het goed maar heb nu 2 dagen gewerkt en vanaf een uur of 2 aan het werk te zijn voel ik het al op komen, nu zeggen de mensen dus ook ga dan in de ziektewet of half om half maar ik ben niet zo ik vind mijn werk leuk en wil ook niet mijn collega's opzadelen met werken. maar ik zag vandaag in dat dit niet zo langer kan ik wordt er niet vrolijker op en heb veel last ook al doe ik geen mensen wassen en aankleden. pff het is moeilijk ook ik weet het nu niet meer even.
je moet contact opnemen met de arbo-dienst.en met hun ga je je werkdagen en werkuren indelen. je mag op z`n laatst tot 6 uur werken en niet later. ik werk zelf in een verpleeghuis met wisselende diensten. ik trek die tijden ook niet en ik werk nu van 7tot 11 in de ochtend of van 2 tot 6 in de middag.en ik moet zeggen die 4 uurtjes vallen wel mee. succes
Rachel vanaf welke week geldt dat dat je geen avonddienst hoeft te draaien? Ik heb nu al last van de rug en trek het soms niet meer als ik 6 dagen van 8uur moet werken!! Iedereen zeg altijd maar je moet sterk zijn, doorzetten!!! Ik voel het ook als een zwakte..
mijn afdelingshoofd heeft mij alleen maar verteld dat ze niet meer wilde dat ik nachten draaide maar nu begrijp ik dat ik dus eigenlijk ook geen avonddiensten hoef te draaien??? dat zou lekker zijn want ik ben best moe na zo'n avond. weet iemand wqaar je dat kan vinden op het net om even door te lezen. is dat cao verschillend?
Hi meiden wederom bedankt voor jullie reacties. Ik ben vrijdag naar mijn arts geweest en die zei dat eht er allemaal bij hoort en dat ik meer aan mijn conditie moet doen. Dat schiet natuurlijk wel op als je last heb van rug pijn en bijna niet kan lopen. Maargoed hij adviseerde mij ook om naar de arbo te gaan. Ik heb het nog even afgewacht maar gister heb ik contact gehad met mijn groepsleider en het verhaal uitgelegd. Blij was ie niet maar hij kon het wel begrijpen. Nou heb ik volgende week dinsdag een afspraak met de arbo en wordt er gekeken wat die ervan vind. vind het erg lullig maar gister nadat ik gewerkt heb kon ik helemaal niets meer. En daar wordt je niet blij van. Zelfs de hond uitlaten ging heel moeizaam omdat ik niet kon lopen. Met een beetje energie in begin van de middag ging ik stofzuigen maar die zei net als mijn rug doe het zelf maar. Zit ook niet mee haha roken dat ding. Maarja het resultaat is dat ik nu nog sterf van de rugpijn en neit eens meer kan zitten. Dus dit is voorlopig even het laatste geweest wat ik werk. Heb hierna toch nog 6 dagen verlof dus dat kot nog eens goed uit hihi
Ja gewoon je ei vertelleen bij de ha, dan nd bedrijfarts, dan kun je aangepast werk krijgen. Ik liep de hele dag, kreeg last van rugpijn en harde buiken, en heb daarna aangepast zittend werk gekregen en 6 uur minder. En dat heb ik tot het eind volgehouden. Tis alleen soms jammer dat ik het gevoel krijg dat sommige mensen denken, dat je er misbruik van maakt. Denk aan jezelf en beter nog aan je baby, die gaat toch voor alles!!!
Ja ik ook. Ik werk nu op AT basis en werk van 8 tot 12 , of van 8.30 tot 12.30 . van 10.00 tot 14.00 , of van 14.00 tot 18.00 of van 16.00 tot 20.00 uur. Dit is nog wel vol te houden. Ik werk nu niet in de zorg, maar geef de bewoners eten, medicatie of zorg voor de maaltijden. De zorg aan het bed is nu nl te zwaar voor me.
Klinkt bekend... Ik werk ook op de receptie en heb werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur. Dat is 4 dagen per week, vrijdags werk ik van 8.30 tot 12.30 uur. Die eerste 4 dagen gaan me sinds een paar weken echt tegenstaan... ik ben rond het middaguur al kapot en dan moet ik nog een hele middag... Heb dan last van mn rug en zeer vermoeide kriebelige benen... Ook ik wil me niet ziek melden ( ik ben immers niet ziek? ) maar ik weet niet of ik dit nog veel langer vol hou...
Nou kom weer even gal spugen want ik ben het zooooo zat. Ben bij de arbo geweest en die heeft mij 50 afgekeurd en gezegd dat ik max. 45 min a 60 minuten mag zitten en dan even moet kunnen lopen of iets. En mijn uren moeten worden aangepast. En het resultaat is dat ik alweer de drie dagen dat ik werk gewoon hele dagen ben ingezet. Ja hebben ze iemand bij me neer gezet die mij kan aflossen. Nou dat slaat echt nergens op want nu kan je nog geen kant uit en blijf je jezelf kwellen. Vanmorgen had ik erge rugpijn en mijn vermoeidheid wat aardig weg was is weer terug. Dus ik bel mijn werk en geef aan dat ik heb neit ga redden. Want gister moest ik mijn sluitronde lopen en ik kon niet meer lopen. Dus kan je nagaan hoe ik gelopen heb haha!! Nou ik lach erom maar het natuulijk geen pretje. Dus ik geef dat aan met als resultaat dat ik gewoon tot einde dienst hier zit. Nu hebben ze maandag iets anders voor me van vier uurtjes uik helemaal blij,. Maar ik heb nog steedsa (na drie maanden) geen uniform. Dit moet ik morgen maar even gaan kopen. Alsof ik neits beter te doen heb dan met 25 graden in de stad te lopen. Dus ik zeg dat dat nietgaat lukken omdat ik afspraken heb. Moest ik uit gaan leggenw at voor afspraken en werd er even voor nmij bepaald dat ik dat wel ga redden want ik stap even een zaak in voor zwangere vrouwen en koop zo een broek. Jajajajaja hebben jullie wel eens een zwangere vrouw in een donkerblauwe pantalon zien lopen???? Nou ik neit. Echt ze zijn helemaal gek geworden. Ben het echt zat nu ... heb je de geode bedoelingen door eht allemaal optijd aan te geven en niet de ziektewet in te gaan wordt je genaaid waar je bij staat. Ohhhh ben nu zooooo boos. En dan moet mjn weekend nog gaan beginnen. Zo dit ben ik even kwijt. x natas