Huis kopen waar te beginnen??

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmaralda, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Mijn man werkt 40 uur per week, ik ben thuis mama. Dit is mede omdat ik geen baan kan vinden en omdat mijn jongste nog zo klein is.
    Nu willen wij graag een huis kopen in een andere provincie, alleen ik weet bij god niet waar ik moet beginnen.

Waar moet ik een hypotheek afsluiten? En waarom is het bij elke aanbieder verschillend wat we kunnen lenen aan bedrag voor een huis?
    Daarnaast, kunnen we gewoon hier in de buurt naar een bank, hypotheekwinkel stappen of moeten we dat daar in de buurt doen?
    Daarnaast nog tips waar ik op moet letten? Zitten er kosten aan zo'n gesprek verbonden?

Alvast bedankt!

2. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou naar de hypotheker gaan. Hebben wij destijds ook gedaan. Goed advies gekregen! Hun zijn ook onafhankelijk en kunnen bij meerdere banken de rente vergelijken!

3. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben begonnen met een oriënterend (gratis) gesprek bij de Rabobank om me te laten informeren over de diverse hypotheekvormen, de voor- en nadelen en natuurlijk het bedrag dat ik kon lenen.
    Vervolgens ben ik veel woningen gaan bekijken, hoe meer je er bekijkt, hoe beter je weet wat je wel/niet belangrijk vindt aan een woning.
    Toen ik een woning op het oog had, ben ik naar een onafhankelijke hypotheekadviseur geweest die verschillende hypotheekverstrekkers met elkaar heeft vergeleken. Er was een andere hypotheekverstrekker goedkoper dan de Rabobank, maar deze was niet zo bekend en daarom heb ik uiteindelijk toch voor de Rabobank gekozen: deze bank bestaat al lang en zal niet zo snel omvallen.
    Volgens mij hoef je niet perse een gesprek aan te gaan in de plaats waar je wil gaan wonen.
    Tips: laat in het voorlopige koopcontract opnemen dat jij als koper de notaris mag uitkiezen, dat kan je al gauw een paar honderd euro schelen.
    Je krijgt altijd een bepaalde periode om de financiën e.d. rond te krijgen, de eerste keer kreeg ik maar 2 weken maar dat was veel te weinig, zelfs een maand is krap dus probeer 5-6 weken de tijd te krijgen.
    Het is mogelijk om "af te dingen" op de hypotheekrente. Niet veel, maar alles is meegenomen.
    Succes!

4. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Wij zijn naar de hypotheek visie geweest, ze zijn heel vriendelijk en helpen je overal bij, ook zou je kunnen kijken op de site van vereniging eigen huis.

Succes ermee! En hopen dat jullie snel jullie droompaleisje vinden:D!

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou idd naar de hypotheker gaan, kan gewoon bij jullie in de buurt. Maar ik begrijp dat jij geen baan hebt en jouw man wel. Kan hij zijn baan uitoefenen vanuit jullie nieuwe woonplaats? Als dat niet kan zou ik eerst opzoek gaan naar een nieuwe baan. Maar of ik dat aan zou durven in deze tijd icm een koophuis, is een ander verhaal.

De hoogte van lenen is afhankelijk van welke hypotheek je afsluit. Maar pas wel op, hoe meer je leent, hoe hoger de maandlasten en ga nooit tot de max.

6. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Bedankt voor de tips! Daar kan ik zeker wat mee!
    Andere tips zijn ook nog welkom hoor!

We hebben nu een afspraak aanvraag gestuurd naar de hypotheker en de rabobank.

@Twinkle Star: Hij gaat eerst inwonen door de weeks bij mijn schoonouders die hier wonen, tenminste dat is de bedoeling. Niet erg leuk, maar eerst een baan zoeken werkt niet. Hebben we al geprobeerd, maar dan willen ze dat je in de buurt woont en kan je sowieso ook geen huis kopen ;)

7. twinkle star

Ik vraag me af hoe hoog de nood is om zo ver weg te gaan op dit moment. Het zou zomaar kunnen zijn dat hij voorlopig geen nieuwe baan vindt in deze tijd. Dan leef je straks een paar jaar gescheiden. Daarnaast vind ik het best een groot risico een huis kopen en een nieuwe baan beginnen in deze tijd. Zeker als deze baan de enige bron van inkomsten is. Ik vind de opmerking dat je in de buurt moet wonen onzin, als je aangeeft te gaan verhuizen, je moet toch ergens beginnen?

8. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    #8 Esmaralda, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
    Hoog, ik word depri hier. Heb geen familie en weinig vrienden. Zit elke dag alleen, dag in dag uit. Mijn familie woon 130 km verderop.
    We hebben het eerst geprobeerd om een huurhuis te vinden, maar ik voldoe niet aan de eisen. Kopen blijft dan de enige optie.

Als mijn man geen baan vind daar, ga ik fulltime werken. Ik weet zeker dat ik daar werk vind. Ik zoek een baan in de kinderopvang, daar zijn veel meer kinderen, dus meer opvang nodig.

Mijn opmerking over dat je in de buurt moet wonen kan je onzin vinden, maar het is echt zo. We hebben het namelijk al geprobeerd om eerst een baan voor hem te vinden, maar niemand wil hem aannemen zonder dat hij in de regio woont. Je moet er dus daadwerkelijk al wonen. We kunnen wel meteen als we weten dat we een huis hebben gaan zoeken voor een baan. Maarja als we dit niet doen, blijven we hier wonen. Ik kan hier geen baan vinden, heb niemand en ben echt ongelukkig in deze situatie.

Dit speelt overigens al jaren hoor, maar hoopte dat we konden huren. Ze zeiden bij de woningbouw dat het zou kunnen, maar toen we een huis kregen kon het toch opeens niet. Dat was echt een enorme tegenvaller. Ik dacht nou dan zien we wel hoe het hier gaat, maar ik kan hier maar niet wennen.

9. twinkle star

Ja dan is het een lastige keuze. Begrijp idd dat blijven voor jou geen optie is. Verkijk je echter niet op de banen in de kinderopvang, hier in de randstad zijn veel kinderen en hoop werkende ouders maar hier sluit de ene vestiging na de andere. Mijn schoonzus, broer en 2 vriendinnen zijn de afgelopen periode ontslagen.

Ik wil je heel veel succes wensen, geen makkelijke beslissing!

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Wij hebben op maandag de makelaar gebeld voor een bezichtiging, kon op donderdag. Op dinsdag gebeld naar de hypotheekvisie, waar we op woensdag nog terecht konden. Nog geen maand later hadden we de sleutel, nog voor we bij de notaris waren geweest :). Scheelde wel dat we een woning van de woningbouw kochten, en de woning al bijna een jaar leeg stond.

Bij de hypotheekvisie heeft die man ons ontzettend goed geholpen, hypotheken vergeleken, ons onwijs veel informatie gegeven over de verschillende hypotheekvormen etc. Ook de biedingen heeft hij voor ons gedaan, terwijl ze dat normaal niet doen.

Tussen ontvangst sleutel en verhuizen zat 9 dagen, en 5 weken later is onze dochter geboren :). Stond met een dikke buik de plafonds en muren te sauzen.

Hier is de hypotheek trouwens ook alleen gebaseerd op loon van mijn man, ik had toen nog geen inkomen.

11. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Wij zijn ook naar een andere provincie verhuist. Is wel maar een klein uurtje rijden van waar we eerst wonen maar toch heel anders.

Wij hebben, voordat we serieus gingen kijken, bij de rabobank en ing een hypotheekgesprek gehad. Zodat we wisten wat we konden lenen en wat ons dat dan per maand zou gaan kosten. Pas daarna zijn we dus serieus gaan kijken, omdat je jezelf dan niet helemaal gek gaat maken met een huis en dat dan helemaal niet kunt betalen.

Toen ze uiteindelijk ons bod hadden geaccepteerd zijn we gelijk terug gegaan en hebben zo snel mogelijk alles geregeld. Als het aan ons had gelegen hadden we binnen 3 weken het huis al in gekunt nadat ze ons bod hadden geaccepteerd. Zij moesten alleen nog een nieuw huis vinden.

Vraag goed naar welke papieren je nodig hebt op het moment dat je je eerste gesprek hebt. En vraag ook hoe oud die papieren mogen zijn, soms mogen ze maar een maand oud zijn ofzo. Dan heb je namelijk alles al bij elkaar op het moment dat je de hypotheek wilt gaan afsluiten en ben je niet dan nog alles bij elkaar aan het zoeken. Dat kost zoveel tijd.

12. Psyche

Psyche Lid

23 jan 2013
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeggen, ga eens naar een onafhankelijk hypotheekadviseur.. wij hebben indertijd voor de grap eens gekeken bij de rabobank en daar kregen we een halve ton (!) minder dan dat we uiteindelijk echt hebben gekregen via onafhankelijke hypotheekadviseur.

En kijk eerst een bij hem hoeveel je kan krijgen voor je huizen uit gaat zoeken... zijn veel mensen die nu uiteindelijk de financiering niet rond kunnen krijgen. als ze dat eerst hadden uitgezocht had ze dat een hele teleurstelling bespaard..

13. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Wat zijn tegenwoordig eigenlijk de harde eisen om überhaupt een hypotheek te kunnen krijgen?

Wij huren momenteel, maar zijn er dit jaar financieel enorm op vooruit gegaan. Vriend heeft al jaren een goed inkomen en ik ben vorig jaar afgestudeerd en heb inmiddels een baan van 32 uur. Wij gingen er eigenlijk vanuit dat kopen nog geen optie is, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee wat eventuele mogelijkheden zijn.
    Kun je hier bijvoorbeeld ook (vrijblijvend) een informatie over krijgen?

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja absoluut, daar is juist een gesprek met een goede onafhankelijke hypotheekadviseur voor. Een eerste gesprek is altijd gratis en vrijblijvend, pas als je besluit echt alles door te zetten gaat de teller lopen ;). Een harde eis is bij de meeste hypotheekverstrekkers wel een vast contract, een intentieverklaring is vaak niet meer voldoende. Maar ook dat kan een goede adviseur je allemaal vertellen en misschien zijn er nog wel bepaalde verstrekkers die met intentieverklaringen akkoord gaan.

Toen wij ons huis wilden gaan kopen zijn we eerst met onze adviseur gaan praten om te kijken wat we konden lenen en wat onze maandlasten zouden worden, incl. (geschatte) vaste lasten, verzekeringen e.d. Toen dat allemaal te doen bleek hebben we het voorlopig koopcontract getekend en toen was onze hypotheek binnen een paar weken rond. Dit was eind vorig jaar.

15. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    @Twinkle Star: Bedankt voor je berichtje, ik hoopte dat het daar anders zou zijn.
    Maar dan alsnog denk ik dat daar meer werk te vinden is, hoeft niet persé in de kinderopvang. Wil alles wel doen, hier is echt niks (Noorden).
    Bedankt, het is idd geen makkelijke beslissing, best moeilijk!
    We moeten eerst ook maar even kijken of we uberhaubt genoeg geld kunnen lenen voor een hypotheek.

@Saz667: Zo dat is snel! En dan ook nog hoogzwanger!
    Mijn man verdient geen vetpot, maar wel genoeg om te kunnen kopen denk ik.

@WannebeMommy: Daarom willen we idd ook eerst kijken wat we kunnen lenen voor we onszelf blij maken met een dode mus.
    Bedankt voor je tip!

@Psyche: Is dat bijv. de hypotheker?? Dat heb ik idd meer gelezen dat je bij de rabobank weinig kunt lenen. Ik heb een proefberekening gemaakt daar en we kunnen daar maar 103.000 lenen terwijl we bij de hypotheker 125.000 kunnen lenen! Scheelt nogal!

@Eylem: Betaal je ook echt dan elke keer voor een gesprek als je je besluit hebt genomen?? Dat hoop ik niet, want het houd voor ons dan al op!

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Maar wil je in de randstad gaan kopen? Bedenk je ook dat de huizen hier in verhouding duurder zijn.
    En wanneer heb je de proefberekening gemaakt, dit jaar of vorig jaar?

17. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Gister? Haha, heb ook al op Funda gekeken en heb daar wel huizen van die prijsklasse gezien. We willen idd weer terug naar de Randstad. Ik kom daar vandaan, mijn man niet.

18. twinkle star

Wij hebben voor gesprekken bij de hypotheker nooit hoeven betalen. Zij krijgen nl. Hun geld via de banken waar ze een hypotheek bij verstekken. Zal ongetwijfeld verrekend worden met de klant dmv je hypotheek maar daar merk je dan niks van.

In de randstad is het op dit moment in de kinderopvang heel slecht maar ook met andere banen. Ik ben al een tijdje aan het kijken maar het is heel lastig. Mijn schoonzusje is nu al een jaar werkloos, heeft via het uitzendbureau af en toe wat maar lukt haar niet iets vast te krijgen terwijl het echt een giga harde werker is.

En idd de huizenprijzen in de randstad liggen hoog, net als verzekeringen en gemeentebelastingen. Ik weet niet welke plaats je naartoe wil, daar is het ook een beetje van afhankelijk wat je kan kopen. Voor de prijs van onze eensgezinswoning kan ik bijv. In het noorden of Limburg een grote vrijstaande woning kopen.

Je schrijft dat het ophoudt als je voor een gesprek moet gaan betalen. Ik neem aan dat jullie spaarbuffer niet zo groot is. In dat geval is een huis kopen nog lastiger omdat je tegenwoordig zo weinig (staat gelijk aan k.k.) kan bijlenen voor verbouwing enz.

Ik denk dat het goed is een gesprek aan te gaan voor een hypotheek, hoeveel kan je lenen. Alvast op funda kijken wat je hiervoor kan krijgen in de plaats waar je naartoe wil, zodat je daar ook een beetje je keuze op kan baseren.

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Je financiert die kosten sowieso mee in je hypotheek dus je hoeft het niet op dat moment te betalen zeg maar. Ja hoe het precies is geregeld weet ik niet, dat zou je moeten navragen bij een eerste gesprek, maar wij hebben van tevoren een vast bedrag met onze adviseur afgesproken en nadat alles rond was kregen we daar dan ook een rekening van. Betaling is wel via de notaris gegaan omdat het was meegefinancierd in de hypotheek en je mag er ook nog de belasting van terugvragen.

Oh, en waar je in jullie situatie ook nog naar kan kijken is kopen via de woningbouwvereniging. Op basis van je inkomen krijg je dan 25% of 35% korting op de taxatieprijs. Zitten wel een aantal voorwaarden aan (verplicht terugverkopen aan de woningbouwvereniging bijvoorbeeld) maar voor ons is het ideaal. Dankzij die regeling wonen we nu in een droomhuis want we anders niet hadden kunnen betalen.

20. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Oei, ik denk dat je je daar flink in vergist. De kinderopvang ligt helemaal op zijn gat, hier in Z-H zijn bijna geen vacatures in deze sector, integendeel zelfs, er sluiten steeds meer vestigingen.

Verder wil ik je veel succes wensen, mijn ervaring is dat het een hoop gestress, geregel en onoverzichtelijkheid is om een hypotheek af te sluiten. Wij zijn naar een hypotheekadviseur geweest en deze heeft ons wel heel erg goed geholpen. Kunnen alles voor je regelen, ook contacten met een notaris e.d. Uiteindelijk betaal je wel voor dit advies maar dit kun je meefinancieren in je hypotheek, en je kunt ook afdingen op het advies.

Deel Deze Pagina