wanneer is een beetje zout in het eten niet erg?

Discussie in 'Voeding' gestart door frannie82, 8 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ons meisje is 1 geworden en ik vroeg me af vanaf wanneer het niet erg is als er een beetje zout in een voedingsmiddel zit.

Voorbeeld:

Vanavond aan het klooien met zoetzure saus en ik heb maar wat gedaan maar het was super lekker: kalkoenblokjes gebakken met kipkruiden zonder zout, 2 blikjes tomatenpuree zonder zout en een flinke scheut zoete chilisaus uit een fles. Absoluut niet heet of te pittig helemaal goed. Alleen nu zit er in die chilisaus dus zout toegevoegd. Heb haar maar veilig courgette gegeven met aardappel en gebakken kalkoen.

Hoeveel kwaad kan dat?
    Het enige zou dat ze nu soms binnen krijgt zit in een maria biscuitje, soepstengel en de boterhammen. Maar daarvan zijn alleen de boterhammen dagelijks.

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Zo'n beetje zou ik wel doen, Mart eet ook met de pot mee maar wat zoutloos kan kook ik zoutloos (aardappels, groenten, rijst, pasta)
    vaak doe ik dan een beetje saus apart voor hem en voeg ik later zout toe.
    als ik aardappels bak (in olie) dan haal ik die van hem ook eerder er uit en dan doe ik er zout op
    (ik zit op de ondergrens qua bloeddruk dus ik mag wel wat zout hebben..)

in brood zit wel echt veel zout dus ik probeer zo min mogelijk verder toe te voegen.

3. tulip

tulip Niet meer actief

zo'n beetje als in de saus moet kunnen. Mits je dat niet dagelijks doet. Maar ik zou het nooit zelf toevoegen als smaakmaker, dus echt keukenzout in je eten gooien. Doe ik voor onszelf ook niet.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nee ik gooi er nooit zout in hoor maar het zit dus in de saus die ik uit een fles haal.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Na een jaar mag de zoutintake worden verdubbeld.

Waar veel zout in zit is brood en prefab food (pakjes, zakjes, pot en blik, soepen en sauzen).
    En vergeet zuivel niet!

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Wij gebruikten vanaf een jaar de voorverpakte producten, zoals sauzen en Knorr wereldgerecht e.d. En ook dingen als chilisaus. Zolang je geen extra zout toevoegt, zou ik haar gewoon laten mee-eten!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Na 1 jaar kan een kind gewoon met de pot mee-eten en het is dan verstandig geen zou TOE te voegen. Verder kan een kind gewoon zout eten en dan liever niet te vaak kant en klaar producten.

Ik neem aan dat je je kind ook gewoon brood geeft.. daar zit ook zout in (en flink wat). Niet te ingewikkeld doen. Gewoon geen zout toevoegen en meestal vers eten!

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Lekker laten mee-eten! Ik voeg geen extra zout toe aan eten maar gebruik bijvoorbeeld wel tomatenpuree (zit zout in) ed, dat krijgt hij gewoon. En bami maak ik standaard met een zakje (erg, I know..) en dat krijgt hij sinds een jaar oud is ook gewoon (wel minder mix dan wij overigens).

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik maak juist altijd vers nu ook voor onszelf. Voor haar geboorte wel vaker kant en klare mixen en pastasaus uit pot. Voor ons ook veel beter. Ik let erg op het zout en bijv tomatenpuree en blokjes neem ik zonder zout. Heb doperwtjes uit pot meegenomen met de blauwe deksel ook zonder zout. Dan weet ik genoeg en kan ze met ons meegenieten!

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bami heb ik al een poos niet gemaakt zou ook niet weten hoe zonder het zakje. Is ook geen schande toch? Ben juist blij dat het weer iets makkelijker wordt. Maat zoals pastasaus is zelf zo gemaakt en lekkerder dus die hou ik er in.

Deel Deze Pagina