Leuk om al jullie aparte gebruiken te lezen. Ik zal op 31 dec linzensoep maken en op 1 januari zuurkool Kan wel wat geluk gebruiken voor 2015! Hier trouwens ook dat wij vroeger altijd vis aten op vrijdag (van oorsprong een katholieke vastendag Grappige is dat mijn ouders niet katholiek zijn, maar hervormd Maar zij waren dat ook van huis uit gewend (toevallig allebei)
Maar het topic is niet alleen voor bijgeloof he? Ook voor familiedingen, zoals dat wij bijv altijd met kerstavond noten (hazelnoten, walnoten etc) kregen. Verder niet, want dat was te duur.
Beschuit met muisjes eten op je verjaardag smorgens Van je eerste salaris(bij nieuwe baan) gebakjes kopen Grote pan hachee mee op vakantie, dan eten we dat de eerste 2 dagen. Bijgeloof vind ik onzin.
Oh hahaha, datzelfde gebruik hebben wij ook (ik en mijn schoonmoeder) met de vriendin van mijn zwager.....Dat is zo'n apart kind
Wij hebben trouwens nog een "apart" gebruik in mijn familie, in dit geval van vaderskant. Als er iemand trouwt/ zoveel jarig huwelijk of ander groot feest, gaan alle vrouwen in het lang (galakleding) En dat is wel een echt leuk gebruik vind ik. Binnenkort mag ik weer, want mijn tante wordt 60
Wij roepen door de brievenbus: wachtwoord! Dan roept de bezoeker: ouwe kranten! Soms denk ik dat het een familielid is, maar staat daar de postbode :/ die kijkt dan best raar.. niet heel gek.. Dit doet echt mijn hele familie, mn schoonfam kan er niet om lachen 😅
Hier geen gekke gebruiken geloof ik. En anders doen we het behoorlijk onbewust Afstandsbediening heet hier 'het ding' Vroeger snapte niemand er wat van als ze bij ons thuis waren.
Oh, weet niet of het al genoemd is maar 'plat zien'. Elke keer als er een pot past of pindakaas opengaat, riep diegene plat zien! En moest iedereen even in de pot kijken. Pas als iedereen gekeken had mocht er een mes in. Doe het nou ook bij mijn kinderen en die vinden het helemaal geweldig haha.
Dat is vanwege het Paasfeest dat oorspronkelijk uit Israel komt. Het volk van de Joden vierden dan dat hun zonden werden overgedragen op de zondebok (letterlijk). Later werd Jezus gekruisigd in Jeruzalem ook als zondebok (figuurlijk) voor de hele mensheid. Het volk dacht echter dat Hij hun niet kwam bevrijden van zonden, maar van de Romeinen die daar op dat moment heersten. Daarom wuifden ze hem toe met palmtakken toen hij de stad binnenkwam. Waarom dat een olijftak is geworden weet ik dan niet... Misschien omdat palmen het hier niet zo lekker doen? En ergens las ik over biefstuk na ziekte en bevalling: Daar zit heel veel ijzer in en daar sterk je lekker van aan.
Rare gewoonte hier: Op zaterdagochtend in de melk geweekte boterhammen bakken met een laagje kaas erover....(geen calorieën tellen )
Hier eigenlijk ook geen aparte dingen,,,alleen het veel genoemde geen schoenen op tafel verhaal en geen paraplu open in huis. Hier het de afstandsbediening van de tv gewoon de ab(aabee)
Mijn schoonmoeder vertelde eens dat ze vroeger geen groenten in mocht maken als ze menstrueerde. Dan zou het gaan gisten. Ik moest daar wel om lachen maar er bestaan wel meer aparte gebruiken rondom de menstruatie. Ook hier geen schoenen op tafel. Al zet ik wel eens een paar nieuwe schoenen nog in de doos op het keukeneiland. Telt dat ook? Ik ben op een boerderij opgegroeid en mijn opa en vader leerden mij veel weetjes en gebruiken van vroeger. Vooral over het weer (ik heb geen buienradar of weeralarm nodig) en oude regels wanneer je het beste kon zaaien en oogsten, wanneer koeien de beste melk gaven enzo. Ik word soms best vreemd aangekeken als ik met zoiets kom.
Mijn moeder en haar familie die aten altijd met nieuwjaar ( om half 1 snachts ) nog een broodmaaltijd met vlees. Geen idee waarom! En snap het ook niet want na zo'n avond met hapjes ed kan ik na 12 uur echt geen pap meer zeggen!! Bij mijn schoonouders met avondeten : je krijgt eerst je vlees op je bord, die opeten en dan pas aardappels en groentes opscheppen. Kan ik dus echt niet he. In beide families is het vroeger altijd een gebruik geweest om op zondag middag : soep, vlees en pudding te eten. Zal denk ik met geloof te maken hebben ?