Nu ik dit lees, bedenk ik me dat mijn random reader hier 'het pinding' heet En ik vraag onze zoon altijd of hij even 'het ding' naar beneden wil doen.. Het rolgordijn. Geen idee waarom we dat niet gewoon 'rolgordijn' noemen Met Oud en Nieuw laten we altijd wensballonnen op met m'n moeder. Die dingen vatten of vlam voor ze de lucht in gaan, of ze waaien de tuin van de buren in, of ze eindigen in een lantaarnpaal of boom. We weten inmiddels wel dat het áltijd fout gaat en dat zo'n ding nooit netjes weg zal vliegen, maar elk jaar plassen we weer bijna in onze broeken van het lachen
Niet heel apart maar waar ik erg aan moest wennen bij mijn schoonfamilie is dat ze bij een verjaardag de hele kamer vol visite feliciteren dus ook bv de buurman. In mijn famile is het alleen de jarige en de directe naasten.
Geen verse pan soep maken als je ongesteld bent, dat mislukt altijd. Altijd geld in de portemonnee of de spaarpot laten zitten, nooit helemaal leeghalen. Al is het maar 5ct. Dat brengt armoede. Afstandsbediening heet vanuit mijn kant "knoppenkast" en vanuit mijn man's kant "AB". Voor elke verjaardag wordt de woonkamer versiert met ballonnen en slingers. Dat doen we als verrassing midden in de nacht. Ook voor volwassenen dus Zal vast nog wel meer zijn, maar die vallen mij niet meer op. Dat is zo verweven met ons leven denk ik.
Als hier in de familie een meisje voor het eerst ongesteld wordt, gaan we tompoezen eten. Waarom? Geen idee! Mijn moeder is best bijgelovig, dus 'geen schoenen op tafel' en 'paraplu in huis gesloten houden' waren hier ook gebruikelijk. Nu met mijn vriend heb ik volgens mij geen gewoonte, behalve dat we bijna elke ochtend uitgebreid ontbijten samen, ook als één van ons er vroeg uit moet (met uitzonderingen van de dagen die vóór 7 uur beginnen). En bij dat ontbijt heeft hij dan wel weer veel rituelen (nooit 2x zoet beleg na elkaar, crackers zijn voor hartig, beschuiten voor zoet, pindakaas niet voor 10:00 eten en ga zo maar door, was erg vermoeiend in het begin!) Daar doe ik iets minder moeilijk over
herkenbaar: hier heet de random reader ook "het pinding" als de rolluiken omhoog of naar beneden moeten van mij vraag ik ook altijd aan man of oudste zoon of hij "dat ding even omhoog/naar beneden wil doen" ik noem het nooit rolluik, hahaha oh en soep koken kan ik ook prima als ik ongesteld ben. Mijn man en schoonouders zijn er ook van overtuigd als het onweert en je laat bijv vlees of soep buiten de koelkast staan dat het bederft. Heb ik echt geen last van, hoe vaak ik dat ook zeg, volgens hun kán het niet anders of het is bedorven???? Eet het dus wel op met de kinderen
Na alles hier gelezen te hebben stelde ik bij mijn vriend voor om op 1 januari dan maar zuurkool te eten. Ik werd met moordende blik aangekeken.. Hij lust geen zuurkool... Wil niet een dagje slecht eten voor het goede doel.. jammer he! Verder zijn wij helemaal niet raar (ahum), dus wij hebben ook helemaal geen rare gewoontes (vast wel, maar ik ben me er dus niet bewust van)
wat zijn er toch rare mensen op deze wereld nee in ons gezin niet echt geloof ik. Wel iets bij mn schoonfamilie, wat ik ook wel behoorlijk irritant vind is dat ze zelf namen voor dingen bedenken. Niet als de knipper voor de afstandsbediening, want knipper is dan nog een normaal nederlands word. Maar bij bepaalde chips, gedragingen van mensen werden woorden bedacht die amper uit te spreken zijn en iig niet bestaan. Maar ze gaan er zo ver in dat zij dus werkelijk het normale woord niet meer weten. Vragen dus ook met zo'n niet bestaand woord naar iets in de supermarkt.