Ahh word er gek van. Heb overal jeuk. Eerst was het alleen 's avonds op mijn buik, maar nu is het overal. En hoe later het wordt, hoe erger de jeuk. Wie had dat ook in de laatste weken van de zwangerschap? Ben nu 37 weken..
ey messie, dat heb ik ook gehad... bij mij was het omdat ik allergisc was tegen mijn eigen vruchtwater... bij een vriendin omdat ze relatief veel water had en haar huid zo op spannen stond... wel zou ik kijken of je geen zwangerschapsvergiftiging opdoet, bel voor de zekerheid eens naar je vk of gyn morgen... met een koud washandje over je lichaam wrijven helpt enorm, warmte veroorzaakt nog meer jeuk...
Dank je voor je reactie! Is jeuk dan een symptoom van zwangerschapsvergiftiging? Pff hoop dat het snel overgaat.. Trouwens, als je allergisch bent voor je eigen vruchtwater, hoe doe je dat dan? Of heb je er pas op het einde van je zwangerschap last van gekregen?
ik had er vanaf 7 maanden last van, begon met lichte jeuk die alsmaar erger werd, heb me echt kapotgekrabt... was ook dadelijk weg nadat ik mn zoontje had... bij dochter had ik dat niet... k had dat ooit eens gehoord dat dat ook iets met zwangerschapsvergiftiging te maken had, maar ben daar niet zeker van... eb nu ff ook een paar dngen voor je gegoogeld... Jeuk Tijdens de zwangerschap kunnen verschillende soorten jeuk ontstaan. Vaak is er alleen jeuk op de buik, soms is de jeuk op het hele lichaam aanwezig. Deze jeuk kan worden veroorzaakt door een lichte stuwing van de lever onder invloed van hormonen. Hierdoor komen bepaalde galstoffen in het bloed terecht, waardoor de jeuk veroorzaakt wordt. Het gebruik van mentholpoeder kan de jeuk verzachten. Een andere vorm van jeuk wordt veroorzaakt door talrijke pukkeltjes. Deze vorm van uitslag komt meestal in de laatste maanden voor. Intrahepatic Cholestasis of pregnancy: is een héél zeldzame aandoening en kan de oorzaak zijn van jeuk vanaf het 3e trimester van de zwangerschap. Het begint met jeuk (vooral handen en voeten) en daarna ontstaat in veel gevallen geelzucht. Alkaline fosfatase waarden en bilirubine en bilizuren zijn verhoogd en veroorzaken jeuk, de lever is niet in staat om goed te functioneren.. Ook slijmvliezen (neus) jeuken constant. Omdat de jeuk van binnenuit komt helpen uitwendige middelen niet. Zodra baby en diens longen het aankunnen, worden ze liever maar gehaald tussen 35-38 weken om doodgeboorte te voorkomen, omdat de aandoening gevaarlijk is voor de baby als de aandoening (niet goed) behandeld word. De jeuk verdwijnt vaak binnen een week na de bevalling en geven geen langdurige problemen bij moeder. In een volgende zwangerschap komt Intrahepatic Cholestasis of pregnancy terug en heeft meestal grotere gevolgen dan de eerste zwangerschap. De babys word veelal nog vroeger geboren. Meer over ICP lees je hier op de engelstalige site . ICP Vaak is jeuk de enige symptoom bij vrouwen met ICP. Naarmate de zwangerschap vordert, zal de jeuk toenemen, tenzij de vrouw medicatie tegen ICP gebruikt, of gaat bevallen. De jeuk komt het meest voor in handpalmen en voetzolen. De jeuk lijkt een vaag symptoom voor vrouwen met ICP, maar het kan het leven flink beïnvloeden, vrouwen lijden aan slapeloosheid, gebrek aan eetlust en vrouwen worden gehinderd in het dagelijkse leven, dit alles kan het resultaat zijn van deze intense jeuk. Jeuk tijdens de zwangerschap komt veel voor en is vaak ongevaarlijk, maar bij ICP is dat anders. . De jeuk van ICP is erg intens en komt vaak voor op het gehele lichaam. Sommige vrouwen krabben zich tot bloedens toe. Het is belangrijk dat een vrouw met zwangerschapsjeuk dit meldt bij de verloskundige, gynaecoloog of huisarts. Vaak worden vrouwen met zwangerschapsjeuk niet gelijk serieus genomen, maar blijf aandringen op medische hulp. Een vrouw met abnormaal veel jeuk zou een bloedtest moeten ondergaan om te weten te komen hoe de leverfuncties zijn. Symptomen van ICP Donkere urine: Opvallend kan zijn dat de urine donkerder is van kleur, vaak een symptoom van uitdroging, maar het kan ook een symptoom zijn van ICP. Geelzucht: Het is niet gebruikelijk, maar soms komt geelzucht voor bij ICP, Merk je op dat je een geel/bleke gloed over je huid, gezicht en ogen krijgt, schakel dan je arts in. Vermoeidheid: Vermoeidheid is een veelvoorkomende zwangerschapsklacht. Soms is het een teken van stress en slapeloosheid door ICP, mogelijk ook door vitamine en mineralengebrek. Vroeggeboorte: Nog een mogelijk teken van ICP is een vroeggeboorte, een vroegere geboorte bij een ICP zwangerschap is vaak aanbevolen, maar een te vroege geboorte kan voor problemen zorgen. Overleg met je arts over het gebruik van longrijpings-medicatie voor de baby. Symptomen die eigenlijk niet bij ICP horen: Zwangerschapsuitslag zie je niet vaak bij ICP zwangerschappen. Al zie je bij vrouwen soms rode handen en voeten. ICP verergert meestal nooit na de bevalling, behalve in sommige extremere gevallen, en bij vrouwen die eerder ICP hebben gehad. Mocht het wel voorkomen, dan is verder onderzoek naar leverfuncties nodig. Bij extremere ICP situaties duurt het soms maanden tot een jaar voordat de leverfuncties en bloedwaarden zich hebben hersteld tot de waarden van voor de zwangerschap . verder staan er nog een paar andere dingen op, mss google je ze eens dat laatste is enkel iets dat ik zag, niet dat jij dat hebt, maar mss beter als je er eens van gehoord hebt grtjs, cindy
Dank je wel! Ik zal morgen eens naar mijn vk bellen.. En ik zal zometeen eens googlen.. Misschien ga ik vanavond wel bevallen en is het over Dat zou de beste oplossing zijn