Zoontje altijd buikpijn!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaSamm, 6 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

23 okt 2011
    942
    24
    18
    Bloggen op weerzownmamablogger.wordpress.com
    Drenthe
    Hallo allemaal,

Wil nu toch even m'n frustratie kwijt.
    Onze zoon loopt nu echt al jaren rond met buikpijn! We zijn er al een aantal keer mee naar de dokter geweest, uiteraard zonder resultaat :(
    De eerste keer kreeg hij een laxerende spuit in z'n achterwerk, en daarna ging het inderdaad heel lang goed. Heel langzaam aan begon het geklaag over buikpijn weer. Niet zo lang geleden toch maar weer naar de ha gegaan en nu een poeder mee gekregen. Het werkte wel redelijk, meneer deed weer elke dag een goede behoefte. Langzaam afbouwen ging ook goed. Nu een aantal weekjes gestopt en het ging gelijk weer anders. Eerst z'n behoefte om de dag, en nu nog wel geregeld, maar niet meer de normale porties.
    Wel heb ik gemerkt dat toen de medicijnen aansloegen meneer ook weer beter begon te eten! Nu is het al vaak weer een drama.
    Nu vandaag had hij een vieze onderbroek, natte scheet denk ik en het stonk behoorlijk! Daarna was hij naar de wc geweest en wat kleine lichtbruine keuteltjes. En vervolgens wil ik hem naar bed brengen, weer een natte stink scheet! Dit is toch niet goed?
    Mijn mening, als de medicijnen wel helpen dan moet er toch iets niet kloppen daarbinnen?
    Wat moeten we hier nu mee? Aandringen op uitgebreid onderzoek?

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik zou inderdaad wel aandringen op meer onderzoek. Want hij heeft echt duidelijk last van zijn darmen.

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Na laten kijken inderdaad. Op parasieten, gluten, alle mogelijke darmproblemen. Heeft hij vaak antibiotica gehad in zijn leven? dat verstoord de darmflora namelijk heel erg. Tekorten kan je dan bijvoorbeeld aanvullen met probiotica voor kinderen uit de natuurvoedingwinkel. Is zijn gewicht ok? afgevallen? aangekomen? Gewoon naar de huisarts blijven gaan.

Succes, Charlie

4. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik zou ook meer onderzoek eisen. En daarnaast wellicht andere zaken proberen, homeopathie, kinderfluisteraar en dat soort dingen. Je hoort toch vaak dat die wel helpen. Niet helemaal vergelijkbaar maar de zoon van een collega heeft al sinds jaar en dag vaak last van migraine, alles geprobeerd, en wat blijkt het komt gewoon uit zijn spieren en met fysio gaat het nu al een stuk beter, dus zeker aandringen op meer onderzoek!

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wat voor poeder gebruikte hij?
    Logisch dat hij beter eet, als hij alles goed kwijt kan.

Heb je wel eens gekeken of voeding helpt (meer vezels, geen koemelk, weinig suiker)?
    Stinkt het vaker (heel erg)?

Onderzoek kan helpen, maar geeft vaak ook niet echt duidelijkheid. Maar soms wel fijn om dingen uit te kunnen sluiten.

6. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

23 okt 2011
    942
    24
    18
    Drenthe
    Charlie007: Hij heeft nauwelijks antibiotica gehad, we zijn niet zo van de medicijnen. Voor zover ik weet groeit en weegt hij gewoon normaal. Hij heeft altijd al op de lage lijn van het gemiddelde gezeten. In feb moet hij weer voor controle naar kleuterbureau.

Yossie: kunnen we altijd nog proberen als onderzoek niets uitwijst. Maar denk niet dat het iets tussen de oren of iets degelijks is. We hebben al het een en ander meegemaakt, en we weten wel een beetje hoe hij daarop reageerd. Maar thnx voor de tip

Arevinol: movicol jr. Moest hij zakje per dag van hebben, gemengd met water. We denken zelf ook aan intolerantie van iets, maar is vrij moeilijk om daar achter te komen. Dan moeten we hem zelf al op diëten doen en weet niet of dat zomaar kan en wel zo slim is. Maar anders is het moeilijk te bepalen of hij bv wel of niet tegen melkproducten kan.

We hopen voor donderdag een afspraak bij de dokter te kunnen maken. De kleine man geeft zelf ook aan weer naar de dokter te willen. Hij vind het echt niet fijn.

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hier hetzelfde probleem bij dochter
    elke dag buikpijn,soms echt tot huilens aan toe.

Huisarts zegt: tja zolang ze gewoon naar school kan gaan is het goed.
    ook is ze vaak moe en heeft ze kleine bultjes op haar wangen (eczeem volgens huisarts,advies:vet houden)
    Ik denk ook aan een allergie, maar welke?

8. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Mamasamm, en mamachantal, ik herken bij allebei de klachten van mijn neefje, hij heeft coeliakie(gluten allergie) veel buikpijn, moeilijk ontlasten, rare uitslag, stinkende winden, regelmatig ongelukjes ( ook toen hij al 10 was) mijn neefje heeft bloed onderzoek gehad, hier kwam niets uit, (schijnt vaak te gebeuren helaas) maar mijn zus heeft hem toch op een gluten vrij dieet gezet en daar knapte hij toch van op!!!! Er verdwenen zelfs klachten waarvan ze niet wisten dat hij die had, hij had die altijd voor normaal gezien, zei hij ineens, mama, mijn buik voelt niet met zo vol......Ik schrik er van hoe weinig serieus jullie worden genomen....:( zolang ze nog naar school kan....:$

9. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieet | Mens en Gezondheid: Aandoeningen
    Wat zijn de symptomen van een allergie voor gluten?Bij glutenintolerantie ofwel coeliakie kunnen de klachten variëren van mild tot ernstig. De meest voorkomende symptomen en tekenen, die wijzen op een glutenallergie zijn de volgende:
    Verstoringen van de stoelgang (diarree, obstipatie)
    Buikpijn en buikkrampen
    Vermoeidheid
    Pijn in botten
    Botontkalking
    Bloedarmoede
    Gezwollen buik
    Huidproblemen
    Menstruele klachten en onregelmatigheid
    Irritatie en humeurigheid
    Aften (zweertjes in de mond die wijzen op een tekort aan vitamines)

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ze was altijd een druk kind, tot ze een jaar of 2/2,5 was. Toen begon het..
    ze doet nu middagslaapje als het kan(op woe,vrij en za) terwijl ze bijna 6 is.
    eet meestal goed en groeit goed.
    Maar is heel de dag moe, uit school gaat ze op de bank liggen tot we gaan eten, als er vriendje komt spelen hangt ze ook op de bank ipv mee te spelen.
    op school raffelt ze laatste tijd alles af omdat ze er moe van word zegt ze.

Er is wel eens bloedonderzoek gedaan maar niks uitgekomen.
    Ook foto van de buik en echo gemaakt maar kwam Niks uit.
    alleen dat haar buik vol ontlasting zat.

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Thnx. Ik wilde sowieso al een nieuwe afspraak maken bij de dokter ervoor.
    zal ff wat opzoeken over gluten allergie

*ts sorry dat ik je topic gebruik haha*

12. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

23 okt 2011
    942
    24
    18
    Drenthe
    Je wordt er echt moedeloos van hoe laks er mee omgegaan wordt. Ik was zelf ook al op coeliakie gekomen met internet afspeuren. Maar daarbij las ik ook genoeg verhalen dat het moeilijk vast te stellen was, en dat kinderen er vaak al jaren mee liepen. Volgens mij doen artsen zo makkelijk omdat ze geen zin hebben om al het gedoe te regelen.
    Maar hij heeft toch duidelijk ergens last van.
    Donderdag anders maar informeren of we hem op een gluten vrij dieet mogen zetten om te kijken of hij daarvan opknapt. Is niet wat je graag wilt, maar als mijn jongen daarvan opknapt heb ik er alles voor over!

13. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Wat vervelend allemaal zeg...
    Ik herken heel veel in de problemen van jullie kindjes. Onze dochter (2009) heeft/had ook dezelfde klachten. Zij is aan de forlax gegaan in 2012 om haar stoelgang eerst weer op orde te krijgen. Gelukkig gaat dat nu erg goed en gebruiken we af en toe nog de forlax. Verder zijn er bij haar meerdere testen gedaan, zij blijkt een allergie te hebben voor katten én honden. (wij hadden ten tijde van de uitslag een kat, onze hond is in 2011 overleden). Mogelijk komen daar bij haar veel problemen vandaan. Ik moet er wel bij vertellen dat onze dochter prematuur is geboren (31 w) en dat dus veel problemen van haar hier ook mee te maken kunnen hebben, maar dat is altijd heel moeilijk te zeggen...
    Nu gaat het aardig met onze dochter. Ze gebruikt nu wanneer nodig forlax, heeft medicijnen voor haar allergie en eet vezelrijk. (ook voor de kat hebben we een ander huis gevonden...) We merken dat wanneer haar stoelgang goed is ze ook beter eet. Wanneer ze zich niet goed voelt eet ze slecht, heeft snel last van obstipatie en een lage weerstand, dus veel ziek.
    Ik raad jullie aan om een doorverwijzing naar een kinderarts te vragen om verder onderzoek te doen. Het maakte mij ook altijd erg verdrietig te zien hoe moeilijk onze dochter het had, dat wil geen enkele moeder voor haar kindje!!
    Heel veel succes!

14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113

kinderarts zijn we al geweest, dochter is ook prematuur(33.3 geboren) en hadden daar sowieso al controles.
    die had de buikfoto laten maken.
    er word overal zo makkelijk over gedaan :(
    Zo huisarts maar is bellen voor afspraak.
    Wilde de kerstvakantie afwachten of het daardoor beter zou gaan..maar ook niet helaas.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Een bloedtest geeft volgens mij geen zekerheid op coeliakie (70% ofzo?). Voor zekerheid moet er via een gastroscopie een stukje dunnedarm (bioptie) afgenomen worden. Dat wil je ook liever niet, zeker niet bij zo'n kleintje.
    Zo ook bij fructose of lactosetest. Het kan ook net zo goed melkeiwit zijn, waar hij op reageert.

Als je zelf al het idee hebt dat t intolerantie is (je kan ook een intolerantie hebben voor gluten/tarwe zonder coeliakie!), laat je dan doorverwijzen naar een dietiste. Evt na eerst of gelijktijdig met onderzoek, want daar gaat ook weer tijd overheen.

Verder is het niet zo moeilijk om zelf bepaalde voeding weg te laten. Het is wel lastig om weg te laten, want bijv suiker en melk, dat zit zowat overal in, maar kan iig geen kwaad om het weg te laten. En vaak is dat toch ook waar het op uitdraait, omdat het heel persoonlijk is.

Persoonlijk heb ik heel veel 'intoleranties', maar met een dietiste (en na allerlei onderzoek) kom ik geen steek verder. Ik heb t allemaal zelf uit gezocht. En dat is toch vaak waar het op uitdraait, omdat het vaak heel persoonlijk is..

16. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

23 okt 2011
    942
    24
    18
    Drenthe
    Hier geen prematuur kindje, en we hebben ook geen huisdieren. Dus dat kan het niet zijn. Ik las inderdaad ook dat ze bij het vaststellen in het bloed ook de darm willen controleren. Erg heftig allemaal, eerst maar bloedtest en dan kijken we wel verder. Het vervelende is dat hij juist graag brood en melk drinkt. Al gaan de broodjes tegenwoordig niet meer op.
    Maar in elk geval bedankt voor jullie reacties! Blij dat er mensen meedenken en meelezen

17. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16

Wel heel vervelend MamaChantal!
    Een huisarts kan je ook forlax voorschrijven. Zodra de stoelgang van je dochter op orde is zal ze waarschijnlijk ook weer beter gaan eten. Ik heb destijds bij de huisarts ook aangegeven dat ik me soms niet serieus genomen voelde, moet zeggen dat dit geholpen heeft! Ik heb gevraagd of ik misschien moest gaan zitten huilen voordat hij iets wilde ondernemen, ben van mezelf nl redelijk nuchter.
    Is er alleen een buikfoto gemaakt? Ik zou vragen of ze een bloedonderzoek willen afnemen om te kijken of ze een allergie heeft voor bijv huisstofmijt, gluten, katten, honden,... Is dit niet het geval kun je het in ieder geval uitsluiten. (of zoals hier ook wordt aangegeven zelf ook testen met voeding)
    Onze dochter had/heeft ook veel last van eczeem, is hier zelfs al eens voor opgenomen omdat het ontstoken was geraakt en haar ogen gewoon dicht zaten, ze is toen behandeld met een antibiotica en kreeg een brandwonden pakje voor de koeling. Verder heeft onze dochter benauwdheidsaanvallen, deze komen waarschijnlijk door haar allergie van katten en honden.
    Voor ons vallen alle puzzelstukjes inmiddels aardig om hun plaats, om de 3 maanden komen wij bij de kinderarts en astmaverpleegkundige, haar gezondheid wordt dan helemaal doorgenomen en iedere keer weer kom ik er met nieuwe tips waar wij iets aan hebben vandaan!
    Echt volhouden! Duidelijk aangeven wanneer het ook je kind in haar ontwikkeling remt (hier wel met oa zindelijk worden, ongelukjes op school/kdv en de bijbehorende onzekerheid), een kind moet ook echt kind kunnen zijn en niet worden belemmerd door iets wat misschien heel gemakkelijk te behandelen is!
    Sterkte..

18. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Dit klopt! Vrienden van ons hebben bij hun kindje ook biopt laten doen, en viel mee hoor,. Ze kreeg narcose, en had naderhand nergens last van. Wees je wel bewust, dat als je gluten vrij gaat, test resultaten niet meer betrouwbaar zijn! Dus wacht eerst even testen af. Dokters zijn in mijn ervaring nog al test gericht, niet positief=geen allergie, maat die hoeft dus helemaal niet!!Bij diëtisten is provocatie/elliminatie dé gouden regel!!

19. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    We hebben wel een kat en een hond..
    Florax heeft ze al eens gehad maar hielp niet.
    ze eet nu veel ontbijtkoek en dat scheelt iets.

Ik heb het idee (ze geeft zelf aan dat ze overal zo moe van word) dat school er onder gaat lijden.
    buikpijn is ze wel gewend inmiddels, ze geeft het nog wel aan gelukkig maar gaat dan gelijk naar de wc.

20. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik zou persoonlijk een alternatieve arts opzoeken die kijkt naar de balans van het lichaam. Die kan ook helpen in het voedingsadvies en bij eventuele tekorten. Mijn ervaring is dat reguliere artsen snel geneigd zijn enkel symptoomgericht te kijken zonder het lichaam als geheel te bezien.
    Als je zelf wilt experimenteren met diëten, zorg dat je goed ingelicht bent. De eigenaresse van de natuurvoedingswinkel hier weet ons altijd erg goed te helpen bij vragen en problemen omtrent gezondheid en voeding, wie weet vind jij ook wel iemand in de buurt. Zelfstandig uitproberen kan geen kwaad zolang het dieet maar wel uitgebalanceerd is (en daar heeft een voedingsdeskundige meer kennis van dan een gemiddelde arts)

Wat je sowieso kunt proberen is de lactose een aantal weken uit het dieet te verbannen. Vervang die producten dan niet door soja, door de verhoogde soja-inname kun je nl. ook een soja-intolerantie triggeren. Producten op basis van haver of rijst zijn een goede vervanging. (Waar nodig uiteraard -bv. in gerechten- want je hoeft niet per se ' s ochtends een beker met witte vloeistof op tafel te hebben staan ;) )

Mocht je vragen hebben over voeding, pb me maar, ik heb een tijdlang gluten- en lactosevrij gegeten omwille van veel buikklachten.

Succes verder en ga op je strepen staan want zoveel en zolang buikklachten hebben is niet de bedoeling!

Deel Deze Pagina