Hebben jullie dit al gelezen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sunshine88, 7 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
  2. PDaphne

PDaphne Actief lid

2 feb 2009
    193
    1
    0
    Hmm je kunt het proberen maar volgens mij wordt je alleen doorverwezen naar een gyn om medische redenen, niet zomaar..

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

klopt;)

4. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    je kunt wel op eigen initiatief een zh bevalling willen, maar dan heb je een hoge rekening.. bij zilveren kruis moet ik dan rond de 300 betalen als het zonder medische indicatie is...

je kunt dan gewoon bij je 'normale' vk aangeven volgens mij dat je in het zh wil bevallen.

toch heb ik er over zitten twijfelen omdat ik vind dat zulke dingen hier in het zh ook niet fijn verlopen en ook omdat ik naar mijn mening te ver van het zh woon.

(nu is het echter anders gelopen
    omdat ik zoiezo naar het zh moet ivm ks)

5. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dan maar meer zelf betalen! 300 euro of het leven van je kindje,
    daar hoef ik niet lang over te denken!;)

6. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)

nou dat vind ik dus ook.. ;)

7. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik heb er ook zelf voor gekozen om in het ziekenhuis te bevallen, ik had daar ook de controles. Maar de controles waren bij de vk en de bevalling werd ook (voornamelijk) door een vk gedaan. Er kwam uiteindelijk wel een gyn. bij, maar dit was omdat mijn meid in het vruchtwater gepoept had.

Dus als je in het ziekenhuis bevalt kom je alsnog bij een verloskundige terecht. Een gyn. krijg je niet zomaar dacht ik.

8. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Dit wilde ik ook net zeggen. ;)

9. Konijn

Konijn Niet meer actief

Overigens gaat in verre weg de meeste gevallen goed, thuis bevallen met een verloskundige en kan het bij een bevalling in het ziekenhuis evengoed mis gaan, ook met een gynaecoloog. 100% zekerheid bestaat nu eenmaal niet.

10. Sijke

Sijke Bekend lid

Hoi,

Wat er niet bijgenoemd wordt is het volgende:

Als je in het ziekenhuis bevalt krijg je eerder een medische ingreep dan wanneer je thuis bevalt, terwijl dat achteraf vaak niet nodig was geweest.

Je baby kan in het ziekenhuis juist ook iets oplopen aan ziekenhuisbacterieen, dat wordt ook niet genoemd.

Zo'n uitkomst geeft ook altijd maar weer een stukje van de realiteit weer!

Ik ben een keer in z'huis bevallen en 1x thuis, ik vond de aandacht in het ziekenhuis niet echt optimaal; wisselende diensten, veel verschillende mensen aan je bed en bepaalde momenten weer helemaal niemand, gyn kwam in de ochtend een keer aanwapperen.
    Verder wel tevreden over hoe het ging hoor, maar dat waren toch wat minpuntjes (evenals die irritante band om je buik voor de apparatuur, waardoor je dus ook geen kant meer op kunt).

Ik voelde me thuis in mijn eigen bedje met mijn favoriete vk in heel goede handen.

Maar goed, in dat artikel gaat het vooral om situaties waarbij je bij een thuisbevalling alsnog wegmoet, ja, natuurlijk is het risico op complicaties dan groter!

Als jij je beter voelt bij het ziekenhuis moet je echt daarvoor gaan, ik heb na dit artikel ook zitten twijfelen hoor, je wilt toch het beste.

11. Konijn

Konijn Niet meer actief

Het lijkt me zo vervelend dat je bij een ziekenhuisbevalling pas in een zo'n laat stadium in het ziekenhuis terecht kun (bij zoveel ontsluiting ofzo?). Ik had er niet aan moeten denken me nog te verplaatsen toen het allemaal eenmaal begonnen was.

Het moeilijke van thuisbevallen vond ik de momenten dat de verloskundige er even niet was (er bevielen drie vrouwen die dag), maar in een ziekenhuis schijn je dat ook te hebben.

Ik vind het lastig hoor... Aan de ene kant vond ik het heerlijk, gewoon thuis, maar alles ging gewoon goed. Het lijkt me doodeng als dat niet zo is en je moet halsoverkop alsnog.

Als het risico zo groot is, waarom is Nederland dan nog steeds echt een thuisbevalland?

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    NB als ik thuis had mogen bevallen had ik het absoluut gedaan. Klinische bedoening hoor, zo'n bevalling in het ziekenhuis. Absoluut niet bevorderlijk voor mijn weeen en mijn vermogen om die op te vangen. Als ik nog een keer zwanger zal worden blijf ik zo lang mogelijk thuis.

13. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Ik heb zowel een ziekenhuis als thuis bevalling gehad tot nu toe en ik moet eerlijk zeggen dat ik van beide geen nadelen heb ervaren.
    Mijn zoontje had in het vruchtwater gepoept toen de vliezen braken en ik nog geen weeen had dus ook niet met weeen in de auto gezeten.
    Mijn 2de bevalling begon met weeen en toen de vk vroeg of ik naar het ziekenhuis wilde met al die wegopbrekingen vroeg ik hoe ze daar nou bij kwam, ik wilde echt niet meer in de auto zitten met die weeen naar een ziekenhuis waar ik absoluut niet wilde bevallen. De andere 2 ziekenhuizen lagen vol dus moest langer reizen 30min. Nou dan maar lekker thuis en 20min. nadat ik dat besloten had werd mijn dochtertje geboren.

Nu moet ik in het ziekenhuis ivm bloedverdunners en antie stol middel.
    Ik word ingeleid omdat ze presies willen weten hoe en wanneer wat gebeurd zodat er ingerepen kan worden als het nodig is. Als ik eerder een idee heb dat ik ga bevallen moet ik direct naar het ziekenhuis komen ben de eerste keer in 12uur bevallen en de 2de keer binnen 4uurtjes ze verwachten nu nog sneller.

14. leyshena

leyshena Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.959
    0
    0
    helpende niveau 2 in opleiding
    midden nederland
    ik heb cz en ik hoef niks te betalen als ik int ziekenhuis beval
    met of zonder medische indicatie alles word vergoed:)

15. misa

misa Niet meer actief

Volgens mij kun je niet op eigen aanvraag bij de gyn terrecht. Dan moet je een medische reden hebben.
    Wij kiezen ook voor een ziekenhuisbevalling (poliklinisch). Geen gyn, wel met de vk. Maar de gyn en alles wat nodig is, is in de buurt. Wij hebben van te voren de verzekering opgehoogd. Bij menzis 2 moest ik iets van 200 euro zelf bijbetalen, bij 3 niets.
    Ik betaal er ook liever voor dan (extra) risico lopen.

16. misa

misa Niet meer actief

@Konijn: Ik heb het er met mijn vk over gehad dat je pas zo laat naar het ziekenhuis mag. Maar ze gaven aan dat je in overleg tegenwoordig wel eerder mag gaan. Tenminste dat is hier wel zo. Dus dat is een fijn idee!

17. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Ik ben ook verzekerd bij cz en wist niet dan een Zh bevalling zonder medische indicatie vergoed werd tot dat ik met hen had gebeld, om door te geven dat ik in het kraamhotel wou bevallen. Ben uiteindelijk alsnog in het ZH bevallen omdat Renske in het vruchtwater had gepoept en omdat de w-en niet lang en sterk genoeg waren, en ze lag er niet goed voor met haar hoofdje. Dus mijn vk heeft heel goed gehandeld:D. En kijk er goed op terug ondanks dat ik met 6 cm ontsluiting 15/20 min in de auto heb gezeten;)

Maar deze berichten zijn idd schrikbarend:$ voor zo'n welvarend land als dit.

18. leyshena

leyshena Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.959
    0
    0
    helpende niveau 2 in opleiding
    midden nederland

ik wist het toevallig omdat ik bij de 1e wel tig keer gebeld had om te vragen of het echt vergoed werd hihi
    ik had zoals ik me herinnerde aleen een verloskundige bij de bevalling.
    word het kraamhotel ook vergoed dan?
    mijn moest toen naar huis om 23:00uur en dat vond ik zo erg dat ik nu zoiets heb van ik ga lekkr thuis bevallen haha
    verder vond ik de hulp die ik daar int meander medisch centrum in amersfoort kreeg erg slecht (is natuurlijk verschillend per ziekenhuis)maar goed nu lekkr thuis en hopen dat alles goed gaat.

maare dat heb je goed gedaan 15-20 min in de auto met 6cm :)

19. zustertje

zustertje Niet meer actief

Nicht van mij hebben hun kindje verloren door fouten van de gyn dus het wil echt niet zeggen dat je daar beter af bent.

Deel Deze Pagina