Na 1 keizersnede, mag je dan kiezen voor 2e keizersnede?

Discussion in 'De bevalling' started by Keesje29, Nov 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Keesje29

Keesje29 Lid

May 3, 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Mijn zoontje is ivm vroeggeboorte en stuitligging met 33 weken via een keizersnede geboren. Nu ben ik zwanger van ons 2e kindje en mijn voorkeur gaat uit naar een keizersnede. Mag je nu kiezen als je al 1 keizersnede hebt gehad of moet je het nog natuurlijk proberen...
    (Ik heb een lichte afwijking aan mijn bekken, waardoor ik erg op zie tegen een vaginale bevalling)

2. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

Jan 4, 2010
    3,916
    3,396
    113
    Female
    ik heb een afwijking aan mijn baarmoeder waardoor ik nu WEL mocht kiezen voor een keizersnede, (vorige keer spoedkeizersnede). Ik zou het zeker bespreken! Heb ik ook gedaan direct en de gyn heeft het direct in de pc gezet!

3. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor (voor mij althans niet) omdat je de reden aangeeft tussen haakjes.

Mijn dochter is in 2006 geboren met keizersnede omdat ze in stuit lag. Ik wilde toen ik er in februari achterkwam dat ik weer zwanger was zeker weer een keizersnede. Met week 30 ben ik gaan praten met mijn gyn in het zkh. Zij gaf aan dat zij mij niet kan dwingen een vaginale bevalling te doen omdat daar wel degelijk risico's aan verbonden zitten. Ik heb dus gekozen voor een geplande keizersnede. Wat uiteindelijk maar goed was.
    Sacha was niet ingedaald, reden onbekend. Bekken voelde normaal maar met week 40 geen ontsluiting, nog geen cm.

Wat mij opviel tijdens de keizersnede is dat de twee gynaecologen aan het bakkelijen waren over waarom nu de keizersnede. De oudere gyn vond het maar 'belachelijk' en de jongere gyn (niet mn eigen gyn want die was zelf met zwangerschapsverlof) gaf aan dat dit wel degelijk mogelijk was ivm die risico's etc.

Mocht je nog wat willen weten pb me maar ff.

Groetjes Sens

4. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn dochter is met 34 weken ook in de stuit en ook met een keizersnee geboren.

Vorige week was ik bij de gyn. Ze zei dat haar voorkeur uitging naar een natuurlijke bevalling maar dat ik het zelf mocht weten. Verder zijn we er niet op doorgegaan want ik wil graag natuurlijk bevallen. Maar ik denk dat je wel mag kiezen hoor...

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Ik mocht ook gewoon kiezen al hebben ze wel een voorkeur voor een vaginale bevalling. Louise is geboren met een keizersnede omdat ze dwars lag en ik heb ervoor gekozen om vaginaal te bevallen bij Tygo en dat is dus ook gelukt en allemaal goed gegaan. Ik zou het gewoon bespreken met je gyn want iedere situatie is anders en wellicht zijn er factoren bij jou waardoor ze toch een keizersnede adviseren.

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik mocht echt niet kiezen! Ik kreeg een keizersnede na een mislukte inleiding. Deze keer zou ik natuurlijk bevallen behalve als de bevalling niet op gang zou zijn gekomen bij 42 weken.

Wel zou een natuurlijk begonnen bevalling bij stagnatie niet worden opgewekt, maar direct een keizersnede worden. Ik heb de 1ste bevalling als dramatisch ervaren en was ontzettend bang voor de 2de. Dit was alles wat ik in mijn dossier kreeg.

Achteraf maar goed ook, want na een spontaan begonnen bevalling wederom op 5 cm blijven hangen en weer een keizersnede gehad. Alleen was het nu een veel mooiere bevalling! Nu kijk ik er met een goed gevoel op terug terwijl ik het met de 1ste bevalling het nog steeds moeilijk heb.

7. ziezo

ziezo Bekend lid

Mar 2, 2007
    709
    39
    28
    ik mag ook niet kiezen. Mijn dochtertje is geboren met een spoedks.Tijdens de bevallingwerd er gezegd dat mijn bekken te smal zouden zijn,maar dit staat dus niet in de rapportage. Vandaar dat mijn voorkeur uit gaat naar een keizersnede, maar de gyn gaat er niet mee akkoord. hij zou niet weten waarom,maar gaf wel aan dat ik vast rekening moest houden met hetzelfde senario als bij mijn dochter:(

8. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

Feb 15, 2009
    617
    0
    0
    even off topic @ ziezo
    ik krijg hier eigenlijk niet zo goed gevoel bij (zonder je op te willen jutten of zo) maar het is de vorige keer niet voor niets een spoedkeizersnede geworden. Misschien kun je voor de zekerheid een second opinion vragen?

Verder; ik ben benieuwd of ik bij een eventuele tweede zwangerschap mag kiezen na mijn keizersnede ivm stuitligging. Overigens had de gyn toen ook een voorkeur voor een natuurlijke bevalling.............

9. Jilly

Jilly Actief lid

Mar 15, 2009
    215
    0
    0
    Hier ook keizersnee bij de eerste bevalling. Ik mocht nu wel kiezen, en heb gekozen voor een natuurlijke bevalling. Mocht halverwege blijken dat het toch niet gaan lukken kan er alsnog een kiezersnee worden gedaan.

10. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Mijn gyn (jonge vrouw hoor jaar of 32) zei tegen mij dat ze niet meer spreken van een bekken dat te smal is. Wel kan het zo zijn dat het hoofdje van het kindje te groot is voor het bekken. Ze kunnen dus zowel bekken als hoofd kind meten om te bepalen of het wel of niet kan.

Overigens wat ik niet bij mijn post had gezet was dat de voorkeur van mijn gyn ook uitging naar natuurlijk (aanvankelijk, tot ze dus constateerde dat hij eerst met week 36 toen week 38 en daarna week 39 niet was ingedaald).

11. misa

misa Niet meer actief

Als je echt graag een keizersnede wilt, dan zou ik dat aangeven. Dik het desnoods wat aan. :)
    Ik ken iemand die de eerste keer een helse bevalling heeft gehad met een totaalruptuur, veel bloed verloren, eeeeerg lang herstel en nu weer zwanger is. Ze durft absoluut niet nogmaals gewoon te bevallen en heeft het voor elkaar gekregen om een keizersnede te krijgen.

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Die vriendin krijgt alleen een keizersnede door die totaalruptuur. Hoe bang je ook bent je krijgt echt niet zomaar een keizersnede! Wel is het belangrijk om aan te geven dat je bang bent e.d.zodat ze er rekening mee kunnen houden. Ik heb kunnen voorkomen dat het weer een drama werd!

13. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,798
    9,314
    113
    Gelderland
    Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Mijn zoontje is met een keizersnede gekomen omdat hij en een sterrenkijkertje was en ook schuin lag waardoor hij er met geen mogelijkheid meer uit kwam. Na de keizersnede ben ik maar blijven roepen dat het super goed ging en dat ik er helemaal blij mee was dat het een keizersnede was maar diep van binnen vond ik het verschrikkelijk. ( de bevalling, weeën, persen en de keizersnede) als ik nu aan bevallen denk dan krijg ik het al warm ;) er is me wel verteld dat ik de volgende keer normaal mag/ moet bevallen. Zou ik nog een keizersnede mogen? Ben nu niet zwanger hoor maar heb wel de angst al.

14. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

hier ook de 1e een keizersnede, ontsluiting vorderde niet en ik kreeg koorts. ze hebben uiteindelijk te lang gewacht.
    Dochtertje was ook ziek en heel slap, heeft 6 dagen in zh moeten blijven.

Bij de 2e kwam ik dus bij eerste controle bij de gyn en werd met direct gevraagd wat ik wou: een keizersnede of vaginale bevalling.
    Wou dus vaginaal bevallen.
    Later kreeg ik toch behoorlijk wat angst en heb zo rond de 36 weken alles samen met de gyn besproken en alles is toen zwart op wit gezet wat betreft de bevalling.
    sowieso elk uur 1cm ontsluiting.
    kijken of ik met 38 weken kon worden ingeleid.
    En zo nog wel aantal dingen.
    Uiteindelijk met 38+4 bevallen, ben ingeleid ivm met hoge bloeddruk.
    Alles verliep goed en ben dus vaginaal bevallen.
    Kleintje was gezond en bij mama bleef placenta vastzitten en navelstreng was gescheurd, deze zat niet aan placenta vast, maar aan de vliezen.uiteindelijk 2.5l bloed verloren.

15. snippie23

snippie23 VIP lid

Oct 14, 2008
    8,461
    58
    48
    Ik ben zaterdag bevallen doormiddel van keizersnede!
    en ben verplicht om de volgende zw weer een keizersnede te doen omdat mijn bekkens te smal zijn.en de kleine te groot was en de kans groot is dat een volgend kind te ook te groot zou zijn.ben zlef niet lang maar mijn man wel ,dus vandaar.gelukkig kwamen ze er vroeg tijdig achtig dat mijn bekkens te smal zijn.waardoor het een geplande keizersnee is geworden.

knuf

16. joel

joel Fanatiek lid

Jun 10, 2007
    1,162
    0
    0
    kapster
    best
    hier ook de erste na 23 uur en alles gedaan., zeggen ook te smal maar hij wass ook groot 4370 dus maar wilde zo graag normaal bevallen. welk bang dat t fout ging maar yoehoe was zo blij dat de 2e zo ging en binnen 6 uur dus maar als je echt schrik hebt mag t volgens mij wel. maar bij ons doen ze t niet zo maar en herstel vind ik toch ook stuk fijner vooral omdat t de 2e is suces

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier bij de 1e een spoedks bij 9cm ontsluiting en persdrang.....ze bleek te groot voor mijn bekken.
    Bij een 2e ging de gyn gewoon uit van een vaginale bevalling. Ik wilde dit in 1e instantie ook graag. Tot uit de groeiecho;s van 30 weken bleek dat deze baby NOG groter ging worden en toen heeft ze uiteindelijk opgeschreven dat er een keizersnede gepland werd op 38w+3, maar dat als het eerder spontaan begon, we het toch eerst vaginaal gingen proberen! Het werd echt niet zo maar een keizersnede.....
    Baby bleef overigens zitten tot de geplande keizersnede en maar goed.....Hoofdomtrek toen al 38 cm! Ze was ook totaal niet ingedaald, maar lag scheef met haar hoofd. Ze hebben 3x de vacuumpomp en 1x de tang nodig gehad om haar eruit te trekken...arm moppie.
    Bovendien stond mijn baarmoeder, door de druk van een groot kind, op scheuren!

18. snippie23

snippie23 VIP lid

Oct 14, 2008
    8,461
    58
    48
    Ik mag het absoluut niet.want dat zou uiteindelijk toch uit lopen op keizersnede!De kans dat me kindje het dan niet overleefd is te groot
    knuf

19. Keesje29

Keesje29 Lid

May 3, 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet 8 dec. weer naar het ziekenhuis. Ik hoop zo dat ze meewerken voor een keizersnede, zie echt op tegen een vaginale bevalling (vanwege mijn bekken).

Keesje

Share This Page