Wij wel. Ik ben 34 en op je 34ste is je risico op basis van je leeftijd 1 op 300. De grens waarop vervolgonderzoeken worden aangeraden is 1 op 200. Wij vonden dat we op basis van mijn leeftijd daar al zodanig bij in de buurt zaten, dat we een combinatietest de moeite waard vonden. Ook al moesten we hem zelf betalen. Het advies vanuit het zkh in Gent was: doe nou eerst die combinatietest. Als die aanleiding geeft tot vervolgonderzoeken, doe dan de NIPT. En als die ook nog negatief is, doe dan een vruchtwaterpunctie. Gelukkig is dat allemaal niet nodig omdat onze uitslag goed is. (1op2600 voor down, 1op5000 voor de anderen)
Wij hadden ook de keuze om het over 2 weken te laten doen bij de echo maar hebben besloten het NIET te doen, het is tenslotte een kansberekening en geen definitief iets. Ook omdat een vriendin die test wel heeft laten doen, zij was 36 jaar en zwanger van haar 1ste kindje, zij had best een grote kans dat haar dochtertje niet het Downsyndroom maar 1 van die andere 2 zou hebben (ben even de namen kwijt), alle onderzoeken laten doen maar de kans bleef bestaan. Haar hele zwangerschap was verpest en toen de kleine geboren werd was er dus totaal niks aan de hand. Haar dochtertje is een leuke meid van 3 jaar.
Sorry, maar 1 vriendin is toch geen argument? Dat vind ik een beetje van 'roken is niet slecht, want mn opa is er 90 mee geworden'... Natuurlijk is het bij een kansberekening zo dat er ook kans is dat het goed gaat. En daarnaast: een vruchtwaterpunctie geeft 100%, dus het kan niet kloppen dat je vriendin die wel heeft laten doen. Tenzij zij een medisch wonder is en dan geldt des te meer dat ze geen goed argument is voor de rest van de wereld. Het allerbelangrijkste is denk ik de vraag: wat ga je doen met een negatieve uitslag? Ga je dan de zwangerschap beëindigen? Vind je het fijn om voorbereid te zijn? Dat soort dingen. En als je er toch niks mee doet en het je niet uitmaakt om het van te voren te weten, nee dan hoef je niks te testen. Logisch.
Wij hebben hem niet laten doen. Een kansberekening zegt niet zoveel en onze kindjes zijn sowieso welkom. De vraag is eigenlijk... als je t wel doet en de uitslag is slecht.... wat doe je dan? wil je t afbreken, kan je dat en als nee, hoeveel voegt de uitslag, het weten van het percentage, dan toe?
Bedoel je de nekplooimeting & bloedonderzoek? Ja, dat wordt hier in België altijd automatisch gedaan! Hier was alles in orde
Wij hebben het wel laten doen. Dit omdat ik 34 jaar ben (was 33 toen ik zwanger werd) We hadden wel met elkaar afgesproken, dat als we een verhoogde kans hadden geen vruchtwaterpunctie te laten doen, maar dan naar Belgie voor een NIPT (wij hadden de combinatietest in december 2013 en in april 2014 kon de NIPT wel in Nederland)
Ik heb hem niet laten doen. Had er toen ook nog maar kort de tijd voor want bleek met 11+3 toch geen MA maar en goede zwangerschap. Daarnaast vond ik de test te duur en hele grote afwijkingen zien ze op de 20 weken echo wel. Een kindje met down is voor mij geen reden tot afbreking vd zwangerschap en dus als mijn kindje down zou hebben (denk wel dat ik het daar heel moeilijk mee zal hebben in het begin) wil ik het ook voor de geboorte helemaal niet weten. Maar met de 20w echo was alles top en goed dus geen grote en enge dingen gevonden. Nog een paar weekjes en dan hoop ik een gezond ventje op de wereld te zetten 😊
Nee, alle drie de keren niet. Ik hou sowieso niet van kansberekeningen. Nipt konden we ook doen zeiden ze in het ziekenhuis, maar ook dat heeft ons nooit aangesproken.
Wij hebben het niet laten doen. Het is met liefde gemaakt, en zal ook met liefde komen. Kindje met afwijking of niet!
Dat is JOUW mening, in mijn ogen weegt dat dus wel mee, mocht ik een stuk ouder zijn dan zou ik er misschien anders over denken maar momenteel niet. Ik weet alleen wat mijn vriendin gezegd heeft, ben er zelf niet bij geweest, weet alleen dat zij een erg vervelende zwangerschap heeft gehad door alle onzekerheid en dat ze nu een prachtige en gezonde dochter heeft. En inderdaad, mijn man en ik hebben voor de zwangerschap al lang besloten dat, mocht het kindje beperkt zijn, we het sowieso willen laten komen. Dus dat is ook de helft van de andere reden dat we die test niet laten doen.
Ik heb hem wel laten doen, gewoon omdat het fijn is om te weten of er afwijkingen zijn. Tis een kansberekening maar ik vond t heel fijn om te horen dat de kans 1 op 17.000 is op down e.d. mij lijkt het heel moeilijk om pas bij 20w te horen als je kindje niet levensvatbaar is. Een kindje met down is welkom maar ik hoor het liever zo snel mogelijk, ook om je voor te bereiden. Eigenlijk zou deze test gewoon vergoed moeten worden.
Ik heb die niet laten doen, er is zoveel wat ze kunnen hebben/krijgen/overkomen, mij zei een kansberekening voor 3 ziektes weinig. Daarnaast maak ik mij wel snel zorgen en dat is helemaal niet goed in de zwangerschap en dat wilde ik niet erger maken. Ook zou ik de zwangerschap niet afgebroken hebben. En op de 20 weken echo zien ze ook ontzettend veel.
Dat ben ik 100% met je eens! Het is belachelijk dat het pas vergoed wordt als je 36 jaar of ouder bent. Ook als het vergoed zou worden dan deden we die test niet maar denk dat voor veel mensen het wel weerhoudt om de test te laten doen dat het 150 euro kost.
nee niet gedaan omdat ik denk dat het een hoop vrijwel onnodige stress met zich mee brengt. En gezien onze leeftijd, ik 21 vriend 25 , de kans toch erg klein is.
Nee, terwijl ik met mijn leeftijd ruimschoots in aanmerking kwam. Reden: een kansberekening zegt niks. Je zal net die ene zijn. Daarnaast zou ik niks met de uitslag doen. Verder zou het me te veel onrust geven. En toen de verloskundige aangaf een hele dunne nekplooi én een neusbotje te zien, was ik gerustgesteld. 20-wekenecho was ook helemaal goed.
Ik heb het wel laten doen!!ik ben 33 en zwanger geworden dmv icsi!de kans is groter dat er afwijkingen zijn!!!gelukkig is alles prima..ik zou er niet mee kunnen leven als je het niet laat doen en dat er alsnog iets gevonden word...dan maar er op tijd bij
Natuurlijk zegt een kansberekening wel íets. Een kans (of risico) van 1 op 2 is iets heel anders dan een kans van 1 op 2000. Dat jij dat onvoldoende vindt (en nog een aantal redenen hebt om het niet te willen) is helemaal prima en je goed recht natuurlijk. Maar zeggen dat een kansberekening niets zegt klopt gewoon niet
Ik ben 35, bijna 36 dus wij hebben het ook laten doen. "Goede" uitslagen maar houd toch slag om de arm. Wat mijn dochter had was 1:10000 en dat kregen we ook. Overigens geen blijvende afwijking of iets.... Het was voor mij puur om er achter te komen of we een verhoogd risico hadden ivm leeftijd. Een kindje met down zal ook welkom zijn al hoewel ik niet uitsluit dat ik het er even moeilijk mee zal hebben. Echter de andere afwijkingen zou ik wel willen weten omdat dan de levensduur zo kort zou zijn dat ik het heel heftig zou vinden om dat niet te weten. Succes met de keuze en zoals ik hier al las. Bedenk je goed wat je met de kans berekening wilt doen. Heb trouwens voor geen een test of wat dan ook een rekening voorbij zien komen? En het is toch al wat maanden geleden...