Wij hebben het wel laten doen. Ook al is het een kansberekening, wij wilde weten hoe groot de kans is. Je moet jezelf afvragen wat je met de uitslag zou doen. Met alle respect voor degene die wel een kindje met down hebben gekregen, maar wij wilden dat niet. Wij zouden de zwangerschap afbreken als zou blijken dat het kindje down heeft. Gelukkig was alles goed en kans zeer zeer zeer klein. Overigens, wij hebben veel reacties gehad op de keus om wel de meting te doen. Positief en negatief. Bedenk dat wat je ook doet het jullie keus is, altijd. Anderen kunnen niet voor jou beslissen of in jou leven kijken en bepalen waarom je iets wel of niet moet doen. Als je voor jezelf kan beargumenteren waarom je dingen wel of niet doet is dat prima, daar heeft een ander niets over te oordelen.
Nee: is slechts een kansberekening, de uitslag kan veel stress opleveren en echt grote afwijkingen zien ze op de echo's wel, is mijn ervaring.
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Stel je hebt een grote kans. 1:100. Dan nog is de kans 99x groter dat je kindje gezond is. Stel je hebt een kleine kans 1:2000. Dan is er nog altijd de kans dat jij die ene bent ten opzichte van 1999 anderen die wel een kindje met een afwijking krijgt. Zelf vind ik de combinatietest alleen nuttig als je ook verder onderzoek doet.
Idd, het is een kansberekening. Ik ken iemand waarbij de kans 1:3000 (niet precies maar wel in die richting) en die verder geen onderzoeken gedaan hebben en wel een kindje met down hebben. En wij zelf zijn ook het goede voorbeeld dat niet alles met de combinatie test, vwp of nipt uitgesloten kan worden want mijn jongste zoon is met aardig wat lichamelijke afwijkingen geboren die met al die test niet gevonden konden worden. Ook 4! uitgebreide GUO's hebben dat allemaal gemist. Al mijn drie zwangerschappen zijn tot stand gekomen dmv ICSI en het is niet wetenschappelijk bewezen dat ICSI meer kans op afwijkingen geeft. De kans is groter zeggen ze omdat het niet de natuurlijke selectie is, maar er zijn meer voorbeelden van kinderen die een afwijking hebben of een syndroom die via de natuurlijke weg zijn geboren dan die via ivf/icsi. Dan moet ik wel zeggen dat ik als ik in de risicio groep zat qua leeftijd ik wel de combinatie test zou doen puur omdat het toch vergoed wordt maar wij, zolang het niet levensbedreigend is, toch elk kind welkom heten. Maar ik was bij alledrie nog onder de 30 dus niet gedaan.
Ik vond t best wel moeilijk eerlijk gezegd. Heb de combi test uiteindelijk niet gedaan maar het was wel lang twijfelen. Het komt niet bij ons voor down en alle echo's tot nu toe zijn ook goed. Maar eerlijk mocht ik de volgende keer gezegend zijn met nog een zwangerschap dan zou ik het wel willen doen. De reden is niet om de zwangerschap af te breken maar om wel als ouders voorbereidt te zijn dat vind ik wel zo belangrijk. En inderdaad ik vind het belachelijk dat de combi test pas vanaf 36 jaar vergoedt wordt. Het zou eigenlijk voor elke zwangere moeten kunnen.
Down heeft niet te maken met erfelijkheid (je zegt komt bij onze families niet voor). Down is dat er bij de aanleg 3 chromosomen zijn ipv 2. Dat kan iedereen overkomen.
Wij hebben m wel laten doen. Wilden gewoon graag weten of de kans er was. 2 vd 3 afwijkingen van de combinatie test zijn niet met het leven verenigbaar. Ik wilde dat dan liever met 12-13 dan met 20 weken weten. Gelukkig waren alle uitslagen goed
Oh ok de vk zei destijds dat het niet echt nodig was. Leeftijd speelt een rol en als er familie leden zijn met down heb je er ook kans op. Niet een mega kans maar tis er wel.
Wij hebben de combinatietest wel laten doen. Ondanks dat het een kansberekening is wilden we het graag, bij een verhoogde kans zouden we ook zeker verder onderzoek laten doen. Gelukkig hadden we een hele goede uitslag 1:16.000 nog wat op down en kleiner dan 1:50.000 op patau en edwards. Had het kindje wel wat gehad, hadden we het ook weg laten halen. Vandaar dat we de test ook hebben laten doen.
Dan kun je toch net zo goed meteen dat verdere onderzoek doen? Waarom zou je dan eerst de combinatietest doen?
Wij hebben ook de combinatietest gedaan na twijfelen wel of niet... Je krijgt berekeningen en weet nooit iets 100 procent zeker
Nee, wij laten het niet doen. Ik ben zwanger geworden via IVF met embryoselectie en we hebben dus hele stappen moeten ondernemen om ons kindje gezond ter wereld te laten komen. We laten de kansberekening voor wat hij is. Bij onze eerste poging hebben de artsen een embryo met een trisomie (welke weten we niet, was waarschijnlijk na terugplaatsing een miskraam geworden) gevonden en aangezien dat nu niet het geval was gaan we er min of meer vanuit dat dit kindje dat niet heeft. En als het wel zo is, het zij zo.
Als een kind een dusdanig laag iq heeft dat het een kasplant zou worden dan worden er meestal ook lichamelijke afwijkingen gevonden op de 20 weken echo. Dat is voor ons reden geweest om de test niet uit te laten voeren. De kans op een kind met verstandelijke beperking ligt al zeer laag in het algemeen. En een lichtere verstandelijke beperking zouden we wel aan kunnen. Vaak zijn die mensen liever en gelukkiger ook.
Nee wij hebben het niet gedaan. VL en ik zijn allebei nog jong (24 en 22) hebben geen afwijkingen in de familie en bovendien is er altijd de 20 weken echo nog waar er goed naar je baby gekeken word.
Ik zou dus zelf ook gelijk voor de nipt gaan, maar veel mensen vinden het te prijzig (een kind is duurder, denk ik dan) en willen eerst een kansberekening om op basis daarvan verder te kijken. Maar dat is maar een kansberekening. Zelfs met 1:4 heb je een grotere kans op een gezond kind, terwijl je met 1:2000 net die ene kan zijn.