Hebben jullie een moestuin?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tonks, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Ben dit jaar ook van plan om wat meer dingen in een pot te zetten, en de aardappelen misschien in zo n zak. Lijkt me wel handiger dan iedere keer in de grond te zoeken;) Trouwens als pootgoed had ik vorig jaar van die rodeschil aardappeltjes bij de lidl gehaald. Daar uitlopers aan laten groeien en daarna gepoot.Ging super goed moet ik zeggen, ze hadden zich goed vermenigvuldigd. Gewoon een half bakje gebruikt voor te proberen. Had genoeg om het met mijn moeder te delen en toch een paar keer goed van gegeten:)

2. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Misschien domme vraag.
    Maar waar moet de moes tuin liggen en een tuin? Hele dag zon? Of alleen middag?

3. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Wij hebben sinds 2 zomers een kleine moestuin. Wij mogen een stukje grond gebruiken van de buurvrouw. Echt heel lief en ben er heel blij mee.

Dit wil ik er dit jaar sowieso in hebben:
    wortel
    ui
    rode biet
    boontjes
    erwtjes
    courgette
    zomerprei.

bloemkool, broccoli en ijsbergsla werkt niet bij ons. Dat hebben we al geprobeerd. Tomaten, paprika's en aardbeien ook niet :D
    Kruiden hebben we zelf in de tuin staan.

4. Lovelymommy84

Lovelymommy84 Fanatiek lid

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Wij hebben er diverse soorten sla, sperzieboontjes, spruitjes brocoli, prei, andijvie, pepers, wortel, paprika, komkommertjes en cherry tomaatjes, courgette, water meloen en nog wat dingen.
    Ook hebben we aardbeien, druiven, pruimen 2 soorten, appels, heerlijke stoofperen :D en kiwiplanten maar die willen nog niet helemaal maar t blijkt dat die zeker een jaar of 3-5 nodig zouden hebben om vruchten te gaan geven...

Aardappels wil ik ook nog eens proberen, hoe doen jullie dat, en hoeveel gebruik je dan?

T wordt weer tijd voor beter weer ;)

5. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Jaaaaa, hier ook een moestuin bij de vereniging. Ik woon in de polder dus voor die 25 euro per jaar voor anderhalve are...

Dit jaar ga ik meer kweken, zodat ik wat minder onderhoud heb, aangezien de kleine binnenkort komt en ik wat rustiger aan kan doen op de tuin.

Normaliter heb ik staan:

Sperciebonen
    tuinbonen
    peultjes
    bieten
    wortels (zowel gewone als winterpeen)
    uien (rode en gewone)
    sjalotten
    aardappels (ga ik zo wat dieper op in)
    brocolli
    bloemkool
    boerenkool
    andijvie (gebruik ik ook als groenbemesting, dus eind augustus een plant of 150)
    sla
    snijbonen
    mais
    rode kool
    spitskool
    surinamse pepers
    paprika
    aardbeien (dit jaar een halve are)
    spruiten

Aardappels moeten wij elk jaar 1 baan opschuiven ivm uitputting van de bodem.
    Er zijn vele rassen, je zult echt moeten uitzoeken wat een vroege of late aardappel is. Vroege aardappels kan je bewaren tot ongeveer jan, late aardappels tot april Wel bepoederen tegen uitlopers.

Verder moet je ook oppassen voor phytophthora. Deze orgen er vor dat je hele aardappeloogst wegrot. Hier kan je tegen spuiten, of een Phyt-resistente aardappel nemen.
    Ik haal altijd de frieslanders bij de welkoop en in kraggenburg bij Niek de Niek's wite.
    Niek's witte is Phytophthora-resistent, en smaakt heel goed.

In maart haal ik weer een zakje bij hem, voorkweken tot uitlopers van ongeveer 2 cm, dan kunnen ze onder de grond.
    Laten groeien tot het blad afsterft en rooien maar.

Dit is aardappels kweken in het kort.

6. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    ow, Lovelymamma,

Je haalt gemiddeld 6 aardappels uit 1 pootaardappel.

Vergeet neit te bemesten, zodat je een beetje mooie grote aardappel krijgt. Maar ook opletten welke bemesting je gebruikt, voor je teveel loof krijgt, en de aardappel klein blijft.

Als je aardappels wilt kweken, zou ik je adviseren om internet op te gaan, zzodat je weet wat je moet doen Aardappelen kweken klinkt makkelijk, mar kan verschrikkelijk zijn.

Ik had afgelopen jaar te weinig bemest met als gevolg dat ik dit jaar 25 kilo aardappels had van 100 pootaardappelen, terwijl ik normaal 60-70 kilo heb.

7. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Kiwi's duren inderdaad zeker 5 jaar voordat ze vruchten geven, en je moet zeker weten dat je een vrouwtje en een mannetje hebt ;).

Bij mijn schoonouders heeft het 5 jaar geduurd voordat ze vruchten gaven, en nu kunnen we het bijna niet meer bij eten. En ze staan nu toch al bijna 20 jaar, volgens mij.

Van kiwi's heb ik niet zoveel verstand, maar wat ik van mijn schoonouders hebt begrepen is het moeilijk om aan goede stekken te komen. Elk voorjaar bellen er hordes mensen aan om een paar stekjes te mogen knippen in hun tuin :)

8. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48

Wat doe je dan met die advocadopit, in de grond, water erop en wachten maar?
    Heb niet zo n grote tuin dus hier alles in potten, helaas lukt dan niet alles.

9. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Dat van de kiwi's kan ik beamen.
    Wij hebben die van ons na 6 jaar eruit gehaald. Hij moet toen zeker al 8 jaar oud geweest zijn. Wat een hysterisch groeiende plant is dat! En hij heeft in al die jaren nooit bloemen gegeven. Zijn tijd zat erop! :)

Goji bessen kweken is ook leuk. Het zijn enorm hard groeiende struiken, flink snoeien maar de besjes zijn best lekker. Alleen zo klein!

Wij gaan dit jaar voor het eerst soja bonen proberen. Het is een ras speciaal gekweekt voor het klimaat in GB dus moet bij ons ook wel wat opleveren.

Wat aardappels betreft. Tja, dat blijft oppassen voor phytophthora idd. Zelfs de zogenaamde resistente rassen willen het in een slecht, nat jaar nog wel eens krijgen. Daarom kun je beter met pootaardappels kweken en niet met aardappels uit de supermarkt.

Maar dan nog, als het in je blad van je aardappels zit en je op tijd ingrijpt en de boel rooit voor het in de aardappels zit is er niets aan de hand.

10. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Wij hebben een grote tuin met verschillende noten- en vruchtenbomen, heel veel aardbeien en frambozen, en een grote kas. Oh, en kippen...

We hebben een stuk grond speciaal bestemd voor groenten, alleen had ik vorig jaar door omstandigheden geen tijd/zin om er iets mee te doen. Op een paar courgetteplanten na dus verder niets extra verbouwd. Ik ben wel van plan om er dit jaar wat meer tijd in te steken.

11. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    kan in de aarde maar wel als het warmer is maar kan ook zoals op de foto zo doe ik het, had hem dus vorig jaar buiten geplant (was al een mooie plant) maar nu waren de bladeren bruin dus afgeknipt en binnen even in pot gezet, hopelijk gaat hij het weer doen!

12. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    #32 Lovelymommy84, 12 feb 2015
    Laatst bewerkt: 12 feb 2015
    Hartstikke bedankt voor je info en tips, ik ga me daar eens goed in verdiepen. Zou zonde zijn als ik t verkeerd doe en er niets aan over hou ;)

K moet alleen ook even kijken wat dan de beste plek voor ze zou zijn. Heb een tuin rondom mijn huis, momenteel is de geiten wei achter zeikes nat die gaat volgende maand op de schop.

En in de kippenwei lijkt t me beter niks te poten ;)

De genen die hier kippen hebben, hebben jullie ze los lopen over t erf/ door je tuin?

13. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Geweldig zeg ;) ik ben erg benieuwd wat ze bij ons gaan doen.
    Heb idd een mannetje en een vrouwtje. Zou gaaf zijn als er ooit eens fruit aan komt te hangen. Ben gek op kiwi's :D

14. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een avocadoplant heb ik ook nog staan inderdaad. Heb wel vaak pogingen gedaan voordat er eindelijk n keer eentje lukte.

15. Danielle1987

Danielle1987 Fanatiek lid

13 jan 2015
    1.437
    46
    48
    Vrouw
    Persoonlijk begeleider verstandelijkgehandicaptenz
    Amersfoort
    Ik heb een moestuin in me achtertuin.
    Met het volgende
    2soorten druiven
    2 perenboompjes
    1 kersenboom
    1 appelboom
    Aardbijen
    Paprika
    Cherrientomten
    Rode bieten
    Rucola
    Sali
    Rosemarijn
    Tijm
    Bieslook
    Peterseli

16. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Erg leuk om te lezen wat iedereen heeft staan en nog van plan is. Misschien dat ik vanmiddag maar eens een plattegrondje ga maken hoe ik het deze keer aan ga pakken. Moet mezelf een beetje inhouden, want ik heb waarschijnlijk wat minder tijd om te schoffelen dit jaar haha:D

Moet ook de aardbeien bedjes weer eens netjes gaan maken die zijn vorig jaar een beetje verwaarloosd op het laatst. Zijn er teveel geworden, denk dat ik wat achter in de tuin plant dan hebben de vogels wat te snoepen als ze vrucht gaan dragen.

17. Alou

Alou Bekend lid

14 nov 2013
    635
    0
    0
    Leuk zeg zoveel mensen met een moestuin!
    Wij hebben een vijgenstruik, pruimboompje, aardbeiplanten en verder wat kruiden. Ik wil dit jaar wat uitbreiden :)

18. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Wij hebben sinds vorig jaar ook een vijgenboom/struik
    Heb je hem al lang? En krijg je er goede en mooie vruchten aan?
    Jammer dat t topic n beetje stil is ;)

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

Wij hebben alleen die mini van de Albert Heijn hahahahahahaha

20. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Dit zijn een paar fototjes van een aantal jaar geleden, dit kleine moestuintje hebben we nog liggen alleen heb ik het vorig jaar niet gebruikt. Dit jaar ga ik hier weer zaaien. In het kasje stond sla en onder het tunneltje jonge aardbeienplantjes , onder het doek stond rucola en worteltjes en de rest weet ik niet meer:) stond behoorlijk vol haha. In middels heb ik op een ander stuk nu andere soorten aardbeien staan. Alleen had ik daar geen worteldoek gebruikt maar cacoadopjes daar is best veel onkruid doorheen gekomen dus daar moet ik echt wat aan gaan doen.

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina