Mijn ouders zijn gecremeerd, kosten 1000 euro pp. De uitvaartonderneming vroeg 2000 euro pp. Kaarten, bloemen, lunch was iets van 800 pp. Ze waren allebei verzekerd voor iets van 4500 euro en hielden dus nog wat geld over. Dan gaat het dus om een simpele crematie en niks bijzonders. Voor 7000 euro hadden we het luxe kunnen doen, maar daar hadden ze geen behoefte aan.
Regelen waar en wanneer de uitvaart zou zijn, de lijkenwagen, het opbaren thuis, de kaarten verzorgen, enz. In mijn herinnering zat daar dus het tarief van de crematie zelf dus niet bij.
Dank voor de info. Kan ik weer wat dingen wegstrepen. Opbaren hoeft van mij persoonlijk niet zo. Maar kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.
De lijkwagen en de kist en marmeren grafsteen kosten al meer dan 2000 samen Grafrechten voor 10 jaar is al iets van 1500, en hoe groter de gemeente hoe duurder, rechten voor urn in een muur te zetten zal ook niet goedkoop zijn, of je moet de urn thuis bewaren
Tja dat is de keuze als je je wilt laten begraven. Wij kiezen voor crematie, liever even branden dan opgevreten te worden door de beestjes. Daarnaast blijft het verhaal van m'n vader me nog altijd bij over de begrafenis van zijn ouders. Het neerlaten van de kist mochten ze bij zijn en hij zag dat de kist zo in het water neergelaten werd. Bah, eerst ga je dood, dan verdrink je nog en wordt je opgevreten voor beestjes M'n zus heeft trouwens de urnen bij haar thuis staan.
En dat is dus afhankelijk van verzekeringsmaatschappij. Mijn uitvaart verzekeraar keert het bedrag volledig uit aan mijn man ( of kind ) En die mogen daar alles zélf van betalen. Heel cru misschien maar dan weet ik dat het niet op gaat aan nutteloze dingen. Hun mogen de kist uitzoeken bij wie ze willen ( al zou deze bijv 100 euro kosten ) Er zit geen tussen maatschappij bij die alles uitzoekt vanuit boekjes.
Ja ook wij zijn verzekerd. Ik sta nog steeds bij mijn moeder op dr polis. Deze neem ik over als zij komt te overlijden. Dit hebben we onlangs geregeld en vast gelegd bij Monuta.
Iedereen moet lekker doen wat ie wil. Bij ons wordt het bedrag aan de ander overgemaakt na overlijden. Daar kunnen we dan alles van (laten) regelen. Als dat binnen afzienbare tijd zou gebeuren laten we het ook regelen door een vriend van mijn ouders die een eigen uitvasrtonderneming heeft... Wij hebben wel wat spaargeld maar niet genoeg om ons allemaal eventueel te moeten laten begraven. Mijn ouders hebben dat wel maar daar wil ik hen dan niet mee opzadelen. Ik betaal dan liever die 16 euro per maand. En iemandhad het over dat haar overlijdensrisico verzekering bij de hypotheek zat. Wij hebben geen hypotheek dus we hebben dat zelf afgesloten.