Slecht idee! Niet aanschaffen. Is echt geldverspilling. Op het moment dat jij door de vlammen de kinderen al niet meer kan bereiken is het al te laat. En tijd voor het aantrekken van een pak heb je al helemaal niet. Wordt je gescheiden, is je beste kans om als de wiedeweerga naar buiten te rennen en de brandweer direct te melden dat de kinderen nog binnen zijn en je er niet bij kon komen. Dan kan de brandweer in met HUN materieel en kleding naar binnen. Zo'n pak proberen te gebruiken wordt je dood. Sterker nog, de kans is groter dat als er zo'n vlammenzee is en jullie zelf ook nog binnen zijn dat jullie allang buiten westen zijn. Mensen sterven voornamelijk door de rook, en niet door de vlammen. Wijzelf lopen behoorlijk achter in brandveiligheid. Dat komt voornamelijk omdat man en ik niet op 1 lijn zitten met wat we willen, wat hij wilt is te hightech, te duur en nog nauwelijks of niet verkrijgbaar. Ik ben tevreden met melders die het doen en (bij CO) waarbij ik goed wordt geïnstrueerd waar ik ze neer moet hangen. Het liefst monteerbaar met een magneetsysteem(dat je alleen de onderplaat vast hoeft te schroeven) zodat je een melder makkelijk kan pakken om het uit te zetten, te testen en de batterijen vervangen. Wel hebben we in de keuken een branddeken(voor vlam in de pan voornamelijk in het geval dat we geen deksel hebben van de pan, en sowieso extra ivm ventilatiegaten in onze deksels) en een brandblussertje. Als je trouwens een vluchtladder koopt; koop er meer(bijvoorbeeld in iedere slaapkamer) en let op dat ze lang genoeg zijn om de grond te bereiken en dat ze bruikbaar zijn voor de kamers waar je ze wilt hebben.
Ik heb jaren geleden contact gehad met ouders die twee kinderen van 3 en 4 jaar waren verloren bij een brand, in 2006. Ik was op dat moment bezig met ideeën om gezinnen bewust te maken van de gevaren van brand om zo het aantal jonge kinderen dat slachtoffer werd te kunnen verlagen. Het zijn er zoveel meer dan je denkt en vooral in gezinnen met meer kleine kinderen dan ouders, omdat ouders allebei 1 kind redden en de rest wordt "vergeten" in de chaos, omdat ouders beiden denken dat de andere ouder het andere kind heeft, omdat kinderen bang worden en zich verstoppen of wegrennen in het brandende huis... Klinkt onvoorstelbaar maar dat soort dingen gebeuren dus echt wanneer je een brand meemaakt en in paniek raakt. En kinderen zijn nog zo onwetend. Die kinderen van die mensen die ik kenden waren overleden omdat de oudste een aansteker had gevonden in de speeltuin, verstopt in zijn slaapkamer en de volgende ochtend vroeg toen de ouders nog sliepen ermee was gaan spelen. Zelf heb ik toen ik 6 was een keer een poppendeken over een lampje gehangen omdat ik dat zo mooi eruit vond zien. Tot het dekentje ging schroeien, het geluk was dat mijn buurmeisje van 12 erbij was die het snel opmerkte anders had het slechter kunnen aflopen. Dus ja, sinds ik me hiermee bezig ging houden ben ik heel bewust bezig geweest met vluchtplannen. Ik woonde toen nog thuis, een gezin met 5 kinderen en een alleenstaande moeder, dus heb regelmatig aan tafel het vluchtplan met het gezin door zitten nemen. Wie zorgt voor wie? Daarbij rekening houdend met wie het dichtst bij wie is in huis. Waar liggen de sleutels? Waar gaan we naar buiten als de voordeur niet bereikbaar is? Waar ontmoeten we elkaar buiten weer in het geval we elkaar kwijtraken? Toen ik op mezelf ging wonen was het eerste was ik deed een rookmelder ophangen. Ook trek ik 's nachts de stekkers eruit die eruit kunnen (dus wel die van de pc bijvoorbeeld, maar niet die van de koelkast. Bij de koelkast hangt een rookmelder). Ook het gas gaat 's nachts uit. De sleutels hangen op een vaste plek op de vluchtroute en ik heb twee sleutelbossen. De "vluchtsleutelbos" is de sleutelbos met alle reservesleutels van de deuren (alle sloten zijn hetzelfde hier in huis), dus dan hoef ik niet in het donker en in de paniek te zoeken naar de juiste sleutel. De andere sleutelbos bevat verschillende sleutels maar daarvan is die van de voordeur duidelijk groter dan de rest, dus ook makkelijk te herkennen. Ik oefen ook eens in de zoveel tijd of ik met mijn ogen dicht bij de voordeur kan komen en die van het slot kan krijgen en let daarbij op herkenningspunten op de route. 's Avonds voor ik ga slapen zorg ik dat de vluchtroutes helemaal vrij zijn van rommel. Er was één ding wat ik ouders destijds graag duidelijk wilde maken, maar wat nooit echt gelukt is: laat hele jonge kinderen (zo'n beetje onder de 8 jaar, afhankelijk van het kind) niet op zolder slapen zonder dat daar ook een ouder persoon (veel oudere broer of zus of vader of moeder) bij slaapt. Bij een brand stijgt rook en hitte namelijk op en de zolder is dan dé plek waar het als eerste naartoe gaat en waar het allemaal samenpakt. De trap erheen is al snel een heet en donker gat. Volwassenen weten dat ze ondanks dat er doorheen moeten om beneden te komen omdat het daar veilig is. Kinderen weten dat niet en zitten op de zolder gewoon in de val. Als ouder kun je daar al heel snel door de hitte niet meer heen, en het kind durft zelf niet naar beneden en verstopt zicht. Dat ging gruwelijk fout in Kampen in 2009. Kortom, lang bericht, maar door de dood van die twee kleintjes van wie ik de ouders kende is een onderwerp als dit altijd wat heftig voor me. Ik ben er heel voorzichtig mee, neem geen enkel risico en zeker niet met kleine kinderen in een huis.
Beneden 1 rookmelder en in alle slaapkamers. In onze eigen kamer een koolmonoxidemelder, omdat daar ook de cv in een kast zit. Verder eigenlijk niets. Brandblusser is echt jammer geld. Als je een hele grote hebt, doet hij het slechts 20 seconden. Niet iets om een brand mee te blussen. Gewoon zo snel mogelijk alles in veiligheid brengen, ramen en deuren dicht en de brandweer het laten opknappen. (Was ook het advies van onze bedrijfsbrandweer). Blusdeken is goed in de keuken, maar niet in een keukenlade of zo, want dan heb je hem niet snel genoeg te pakken. Moet echt zichtbaar en bereikbaar naast het fornuis hangen. Vind het geen gezicht en denk dat het met inductie niet zo'n vaart loopt, dus die hebben we niet. Vluchtladder??? Nooit over nagedacht eigenlijk.
We hebben: * in elke kamer een rookmelder * een vluchtladder onder ons bed * een brandblusser in de woonkamer en onder ons bed * een brandwerende deken onder ons bed Daarnaast heb ik de agenda staan dat we elke maand proberen met z'n vieren naar beneden te komen met een blinddoek voor, maar ik moet zeggen dat we dit niet elke maand heel braaf doen Wat het vluchtplan betreft: we hebben onderling wel afgesproken wie wel kind 'doet'. Oh ja: koolmonoxidemelder hebben we niet, maar we koken en verwarmen ook elektrisch.
We hebben in elke ruimte 1 rookmelder in totaal dus 8 geloof ik, in de keuken zo'n speciale melder. Op elke verdieping een koolmonoxide melder. 2 dekens, 2 brandblussers. Boven hebben we zo'n trap die we uit het raam kunnen gooien, voor als we er beneden niet uit zouden kunnen. Ook hebben we afgesproken wie wie mee neemt naar buiten als er wat is. Spullen zijn dan niet belangrijk alleen de kinderen en daarna de beesten.
Brandblusser kan voor een heel klein brandje handig zijn, evenals de blusdeken. Maar voor een iets grotere brand en bij twijfel: gaaaaan! Er zijn vast filmpjes te vinden over hoe snel het gaat. Uit mijn hoofd kan het met 4 minuten? helemaal gebeurd zijn met je huis. De koolmonoxide melder zeker laag hangen en nee, geen combi kopen. Want de rookmelder moet hoog hangen. De tip om buiten een vast punt te hebben om naar toe te komen is ook niet verkeerd. Want in paniek doordat je iemand niet kunt vinden, kun je domme dingen doen. Dus thnx voor de tip. Dat zijn allemaal dingen die ik in mn werk als bhv-er wel geleerd heb, maar thuis doorvoeren heb ik op die manier nooit gedaan. Ik ga er toch weer mee bezig en wat dingen aanvullen qua plan e.d. Ik ga de kinderen ook inlichten wat te doen bij. We hebben iig zojuist afgesproken welk kind we beiden pakken. Sleutels in de deur laten als ze snachts op slot zijn vind ik ook een goed plan.
littlemunchkin; opzich heb je wel een punt ja wbt mijn plan voor een pak. Nooit echt zo naar gekeken. Dan komt optie nummer twee ik koop een grote ladder die tot de 2e verdieping kan, die zet ik in de schuur. Mocht ik niet bij de kinderen kunnen komen en de brandweer is er nog niet sleur ik die ladder mee tik het raam in en haal ze er dan op die manier uit. (Als rook en vlammen het enig zins toelaten). Misschien is een zuurstofmasker dan ook geen slecht plan. Als je daar zo aan kan komen tenminste. Ga ik even uitzoeken. Mijn vriend vind dat ik doordraai maar heb liever teveel in huis wat ons misschien kan redden dan dat ik niks heb en niks kan doen. Onze rookmelder werkt ook heb hem gisteravond meteen gecheckt.
Ik snap dat je gevoel zegt dat je naar binnen MOET, maar doe dat NIET. Daarmee breng je alleen maar je eigen leven in gevaar en zorg je dat de brandweer NOG iemand heeft om zich zorgen over te maken. Een lange ladder aanschaffen is prima hoor, die kun je altijd wel ergens voor gebruiken. Maar ga geen ramen intikken en naar binnen gaan om je kind te zoeken. Met name kleine kinderen verstoppen zich! Je zult ze fysiek op moeten pakken en in veiligheid moeten brengen. Het enige wat je kunt doen is ze leren als ze ouder zijn dat ze naar het raam moeten, die kunnen ze zelf open doen zodat je er met een ladder bij kunt. Intikken geeft ook nog eens scherven en daar kunnen jij en je kinderen zich lelijk aan verwonden. Een andere om ze te leren zodra ze dat kunnen is die vluchtladder in het raam hangen en dat ze zo naar buiten klimmen, dan kun je ze daar opvangen. Maar ga NIET opnieuw een brandend huis in. Jij hebt de juiste bescherming en training niet om daadwerkelijk iemand te redden. Laat dat het liefst aan de professionals over, voor jouw en andermans veiligheid.