hebben jullie een voogd vast laten leggen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Joky, 11 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij hebben ook nog niks geregeld maar willen dat wel doen, alleen vinden we het lastig.

We hebben wel iemand in gedachten die we ons kindje zouden toevertrouwen maar ik denk dat mijn schoonmoeder vooral kwaad zou zijn als ze weet dat de kleine niet aan haar wordt toegewezen dus dat maakt het wel erg lastig vind ik.

Ik bedoel, degene die je wilt aanwijzen als voogd die zul je dat toch eerst moeten vragen voordat je dat vast laat leggen neem ik aan?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zeker moet je dat eerst vragen...en van je schoonmoeder ja jammerdebammer. Dit is een heel belangrijke beslissing die jullie moeten maken en je moet je er 100% goed bij voelen. Sowieso vind ik een opa of oma aanwijzen niet zo slim omdat die mensen hebben niet het eeuwige leven..

Wij hebben 1 oom en tante aangewezen...om meerdere redenen en ik vind het niet zo interessant wat de rest van de families daarvan vinden. Zij zijn gewoon op alle gebieden (band met onze kindjes, normen en waarden, kijk op opvoeding en het leven, soort leven en voorlopige toekomstplannen (deze stad niet uit willen bv zodat onze kindjes hun vertrouwde leven kunnen blijven houden) de allerbeste optie.

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wij hebben het in het gezagsregister ''vast laten leggen'' dat de wens is dat mijn zus de voogd van S. is. Ik denk wel dat we het later nog eens in een testament gaan vastleggen (kun je ook meer in regelen) als er bijv. ook een tweede is. Maar het zal altijd mijn zusje blijven die de voogdij krijgt (of in elk geval dat is onze wens als ze dat dan nog wil want het blijft vrijblijvend natuurlijk)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Officieel hoeft dat niet volgens mij. Volgens mij heb je alleen de volledige namen nodig en de geboorteplaats en datum.

Maar het is uiteraard wel logisch als je eerst bij mensen navraagt of ze voogd zouden willen zijn ;)

5. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Je hoeft idd geen toestemming te hebben om iemand op te nemen als volgt, tenminste niet bij het opnemen van een voogd in het testament. Ze hebben bij ons ook alleen de naam gevraagd en deze is opgenomen in het testament. De voogd heeft niet mee moeten tekenen ofzo. Mocht het vervolgens van toepassing worden dan gaan ze de opgegeven voogd benaderen en dient deze aan te geven of ze de zorg voor het kind op zich willen nemen. Ze zouden dan ook nog kunnen weigeren.

Je hoeft dus nog niets te vragen, maar het lijkt mij eerlijk gezegd vanzelfsprekend dat je dat wel doet voordat je iemand laat vastleggen als voogd. Je wil immers weten of de zorg van je kind(eren) is geregeld mocht er wat met de ouders gebeuren. Als je iemand hebt vast laten leggen als voogd zonder dat die het weet en diegene weigert wanneer het nodig is, lijkt me dit ook niet de bedoeling.... ;)

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik bedoel ook niet van dat het wettelijk gezien moet...maar moeten van: natuurlijk doe je dat;)

7. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een meisje opgenomen werd in een jeugdzorginstelling na het overlijden van haar ouders. Onenigheid in de familie.
    Uiteindelijk is het goed gekomen hoor, jeugdzorg zoekt echt wel uit waar zo'n meisje het beste af zal zijn. Maar voordat dat eens duidelijk is ben je maanden verder.
    Vast laten leggen dus!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit klopt inderdaad, dit schreef ik ook maar dan wat minder uitgebreid ;). Wij hebben het er ook uitgebreid over gehad met de voogden voor onze kinderen ;)

9. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.838
    1.347
    113
    Wij hebben het in het gezagsregister vast laten leggen. Ik vind de situatie bij mijn ouders niet stabiel genoeg, mijn schoonouders zijn een stuk ouder en hebben hele andere opvoedmethodes dan wij. Wij waren 'bang' dat als we niets vast zouden leggen dat ze dan naar mijn zwager en schoonzus (broer van mijn man) zou gaan en dat zijn de laatste waar wij willen dat onze dochter naar toe gaat.
    Mijn zus is nu voogd, vond het wel lastig, want ze heeft altijd aangegeven geen kinderen te willen. Ik had haar uitgelegd dat ze als voogd niet verplicht is om I. in huis te nemen en op te voeden, maar dat een voogd de belangen behartigt en kijkt waar I. het beste op haar plek is. Maar dat werd gelijk weggewimpeld, natuurlijk zou I. gewoon bij haar mogen wonen.
    Het gaf mij al heel veel rust dat ik wist dat zij goed zal kijken wat in het belang van onze dochter is, maar ik vind het wel heel fijn dat ze ook de zorg en opvoeding op zich wil nemen.

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb het vast laten leggen in het gezagsregister (buiten mijn man om).
    Mijn moeder past vaak op onze zoon en is er altijd voor ons en hem, ook is ze jong en zou ze het zelf aan kunnem en willen, schoonouders passen bijna nooit op en komen niet eens op zijn verjaardag.(ook zijn ze 20 jaar ouder dan mijn moeder )
    Verder kijken ze nooit naar hem om en daarom wil ik dat mijn moeder de voogdij krijgt, man wil zijn ouders.
    Ik heb dit dus vast laten leggen maar over een poos willen we een testament. . Dan moeten we het wel eens worden!

11. tuc

tuc Niet meer actief

hoe kun je dat nu buiten je man om doen...toen wij dat lieten vast leggen (bij een notaris) moesten we beiden tekenen....sowieso vind ik het wel iets waar je het samen over eens moet zijn

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik vind het belangrijker om alles goed geregeld te hebben mocht er morgen iets met ons gebeuren dan zijn koppigheid om dan maar niks te regelen.
    Het is zeker niet netjes dat ik doe maar ik wil het liever geregeld hebben dan helemaal niet.
    Ik zou mij omdraaien in mijn graf als ik hem zijn zin zou geven en hij inderdaad naar zijn ouders zou gaan, dit keer geef ik niet toe.
    Ik hoop dat we er snel over eens kunnen worden anders kunnen we ook nooit een testament opstellen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

maar hij had het zonder jou dus ook kunnen regelen dat jullie kindje naar zijn ouders was gegaan...dat zou jij toch ook niet oke vinden?

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oei ik vind het nogal wat om het buiten je man om te regelen. Volgens mij moet je met allebei je digid ondertekenen? Nu weet ik die van mijn man ook en die gebruik ik dan ook bij de belastingaangifte, maar ik vraag altijd zijn akkoord voordat ik het echt gebruik.

Maar goed, als het in het gezagsregister staat hoef je het niet in een testament te regelen, alleen weet je man dus niet dat het al geregeld is...

15. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Nee dat was niet nodig.
    Heb het pas gedaan dus misschien krijg ik nog papieren thuis gestuurd die we beiden moeten ondertekenen o.i.d.
    We willen sowieso ooit een testament dus laten we het daar ook in vast leggen, overigens heb ik voor de zoveelste keer dit onderwerp aangekaart en gaf hij aan dat hij het het belangrijkste vind dat zoon hier terecht komt.

16. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.029
    3.287
    113
    Wij hebben laten opnemen dat mijn broer gaat kijken waar onze kinderen het beste af zijn op het moment dat het nodig is. Dat kan bij hem zijn ( onze voorkeur) maar als er omstandigheden zijn waarom dat niet kan ( mijn schoonzusje is nu ernstig ziek, die kan nu geen 3 jongens erbij hebben) dan kijkt hij waar ze dan wel goed, en samen!, terecht kunnen.

17. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Inderdaad een lastig, maar belangrijk onderwerp..

Wij hebben samen mijn ouders gekozen, maar konden er over een back up niet uitkomen..
    Onze broers zien we allebei niet zitten en onze vrienden met gezinnen zitten al vol qua huis.. Als we 1 kindje zouden hebben zou het wel kunnen maar 3 😊

Trouwens ook belangrijk om vast te leggen hoe het financieel geregeld word. Bij ons blijft er een bepaald bedrag voor de kinderen staan maar erven de voogden ons huis en een bedrag om van te leven.
    Stel dat mijn ouders in die situatie komen en van de aow 3 kinderen moeten grootbrengen 😯

18. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Als je niets vastlegt, wordt er na jullie overlijden gekeken naar een netwerk(pleeg)gezin.

Wij hebben 't wel vastgelegd, ook om conflicten binnen de fam. te voorkomen. Daarboven vind ik het een veilig gevoel, dat onze kids gaan naar een gezin waar ze "als eigen" zullen worden opgevoed. Waar ze welkom zijn en waar onze normen en waarden ook enigszins overeenkomen.

19. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik mag hopen van wel...
    Anders zou jouw man toch ook op eigen houtje de voogdij kunnen regelen op zijn manier?

Als je beiden (bij leven) gezag hebt, dan heb je ook beiden zeggenschap over het "gezag" na overlijden, dat lijkt mij tenminste logisch als dat wettelijk zo geregeld is?

20. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hier hebben we een voogd laten vast leggen in ons testament, tezamen met onze huwelijkse voorwaarden i.v.m eigen bedrijf.

In ons geval dus bij een notaris, ik zou zelf niet weten of je het ook nog ergens anders kunt laten vastleggen.

Liefs,

Deel Deze Pagina