Hey Allemaal! Hierbij mijn vraag! Hebben jullie gewacht met zwanger worden tot jullie een vast contract hadden? ik heb sinds begin dit schooljaar een jaarcontract op een middelbare school maar zou heel graag zwanger worden. Aanvankelijk hebben we gekozen om te wachten op het vaste contract maar de laatste tijd vind ik dit heel heel moeilijk vol te houden. Vraag me af welke keuze jullie gemaakt hebben en wat daarbij de overwegingen waren. Tips om deze tijd door te komen zijn ook welkom! bedankt alvast! x Muff
hee! dankjewel Josien! oeh heb je een bbz gehad? lang geleden? of kort? wat is dat eigenlijn bbz? veel sterkte in elk geval! x Muff
Toen ik zwanger werd had ik een vast contract (onderwijs). De school zat echter op ruim anderhalf uur reizen van woonplaats, dus ben gaan solliciteren en aangenomen op een school in mijn woonplaats. Ik heb een jaarcontract met uitzicht op vast. Dus ze zullen hun best moeten doen om mijn contract niet te verlengen (ik ben de enige gediplomeerde docent voor mijn vak). Was alleen niet helemaal tevreden over mn nieuwe baan dus heb inmiddels weer gesolliciteerd + aangenomen, nu wel een jaarcontract, maar ik ga ervanuit dat ze dat gewoon gaan verlengen (en anders vind ik wel weer iets anders). Ik maak overigens het schooljaar op de 'nietzoleukeschool' (ijs en weder dienende) gewoon af ... Dus ... ik zou er gewoon voor gaan, maar komt ook omdat mijn man een stabiele en goed betaalde baan heeft én omdat ik tot nu toe nooit moeite heb gehad met het vinden van werk. \ Succes!
Ik had een tijdelijk contract en werd zwanger. Helaas werd voor kerst al duidelijk dat er bezuinigt ging worden en dat mijn contract dus niet verlengt ging worden. Wat eerst wel t geval zou zijn maar ja bezuinigingen,,,,, Eind februari stond ik dus zonder werk. Ik was toen 16 weken zwanger. Tegenwoordig is een vast contract echt een uitzondering. Mensen die al wat langer werken hebben er 1 en die mogen blij zijn (in sommige branches helemaal) Zelf werk ik in de zorg en ze roepen al jaren dat er tekorten zijn, maar tegelijkertijd is er geen geld om mensen in te zetten. Als je dus tegenwoordig moet wachten op een vast contract om bijv de keuze te maken om aan kindjes te beginnen, te gaan samen wonen, ander huis t ekopen of wat dan ook voor grote beslissing kun je in sommige gevallen erg lang wachten. Word je contract niet verlengt,,,helaas. Ben je dan zwanger dan kun je geluk hebben en aangenomen worden ergens met je dikke buik (mij helaas niet gelukt) of je zit in de ww, daarna verlof en daarna weer ww en hopen op een baan. Mij is t gelukkig gelukt om tijdens mijn verlof een baan te vinden en ik kan gelijk na mn verlof aan de slag. Als ik t nog eens zou moeten doen dan zou ik dezelfde keuze maken. Had ik gewacht dan had ik nu mss nog geen kleintje gehad. Krijg nu namelijk weer een tijdelijk contract. Pas als na dit contract blijkt dat ik goed functioneer krijg ik een vast contract.
Ik werk ook op een middelbare school, voor het tweede jaar nu. Het vaste contract dat ik nu heb, was niet doorslaggevend, maar woog opzich wel mee in de argumenten vorig jaar om nog eventjes te wachten. Nu zit ik trouwens met een tweede probleem: als alles goed blijft gaan krijg ik mijn verlof precies aansluitend aan de meivakantie en het duurt tot het einde van de zomervakantie. Omdat je recht hebt op die weken vakantie krijg je die aansluitend aan het verlof, wat betekent dat ik na de herfstvakantie pas weer zou hoeven werken. Maar... ik werk nu op een flinke afstand reizen vanaf mijn werk en wil volgend schooljaar eigenlijk een baan vinden dichter in de buurt en ik wil ook graag naar twee dagen werken (wat overigens best lastig is, want ik geef Nederlands). Ik heb alleen geen idee of ik in de problemen ga komen met mijn zwangerschapsvergoeding als ik in mei/juni mijn ontslag indien. Je werkgever is dan namelijk niet meer verplicht om je te betalen, maar ik weet niet of dat in- of exclusief de opzegtermijn is van drie maanden. En een nieuwe werkgever is er natuurlijk niet zo blij mee als je pas na de herfstvakantie begint. Ik zou het zelf misschien niet erg vinden om die vakantiedagen maar te laten zitten en gewoon aan het begin van het schooljaar te beginnen. Wat een gedoe allemaal.... eerst maar eens solliciteren? Wanneer zou jij trouwens vertellen dat je zwanger bent? Ik vind het eigenlijk nog te vroeg nu, maar ze zijn bezig met een sollicitatieprocedure omdat een collega weg gaat en het kan handig zijn dat ze nu al weten dat er een aanzienlijk kans is dat ik na de meivakantie niet meer werk... Ik zou als ik jou was trouwens de overweging 'vast contact' niet doorslaggevend laten zijn! In het onderwijs is toch werk zat, ook voor moeders en het mooie van een zwangerschap weegt er niet tegenop!
ik zou dan denk ik kiezen om die dagen te laten schieten! Ik bedoel je kiest zelf voor een nieuwe baan dichterbij dus dan is dat de consequentie. Of je bespreekt t met je nieuwe baas. Als die zegt dat t geen probleem is dan heb je geluk toch? Niet alle werkgevers doen er moeilijk over.
@ konijn: ik zou zoiezo pas je baan opzeggen na de geboorte van je kindje. Je weet tenslotte niet wat er allemaal nog in de tussentijd gaat gebeuren. Zwangerschap is een periode vol onzekerheden en het kan goed zijn dat je al veel eerder dan de mei vakantie thuis bent. Wat betreft het vertellen... dat is aan jou. Doen waar jij je prettig bij voelt. Solliciteren met dikke buik kun je altijd doen. Zou trouwens ook niet zo gemakkelijk zeggen tegen een nieuwe werkgever dat je wel na de zomervakantie wil beginnen. Je hebt recht op die weken en tegen die tijd zal het alleen maar fijn zijn om ze te hebben. Wat betreft het uitbetalen van je verlof. Je zwangerschapsverlof/bevallingsverlof is een uitkering die je baas vergoed krijgt van het UWV. Mocht je ziek worden tijdens en door je zwangerschap dan krijgt de baas ook dit vergoed (moet het natuurlijk wel officieel bekend zijn). Hoe het precies zit in het onderwijs kun je natuurlijk altijd nakijken in je CAO of navragen bij je vakbond (als je daar lid van bent). Ik heb trouwens meteen verteld dat ik zwanger ben. Werk in een klein team en daarnaast werk ik met radioactieve stoffen. Hierdoor had ik al deels aangepast werk tijdens het zwanger worden en bij een positieve test helemaal. Dus al mijn collega's wisten dat we aan het proberen gingen. Vond het ook niet erg om het te vertellen. Dan weten ze in ieder geval waarom je zo moe bent... en mocht het mis gaan dan heb je ook steun.
Mijn optie staat er niet bij. Ik heb twee banen (samen fulltime). Op mijn 1e baantje werd ik aangenomen op een jaarcontract, en die is nu een keer verlengd. Ze gaan dit jaar december kijken of het een vast contract wordt. Bij mijn tweede baan werd ik direct met een vast contract aangenomen. (Overigens laat ik de baan met het jaarcontract vallen na de geboorte van ons kindje).
Ik zat met het zelfde dilemma als jij nu zit, wachten op een vast contract en dus zekerheid of mijn kinderwens uitstellen. Ik heb uiteindelijk gekozen om toch zwanger te worden ik wilde het zo graag! Tijdens mijn zwangerschap heb ik een vastcontract gekregen omdat ze zo tevreden waren . Kijk werkgevers van NL zo kan het ook! Ik zou gewoon je hart volgen en tegenwoordig zetten ze je echt niet zomaar op straat als je zwanger bent, voor werkgevers is er namelijk een goede vangnet regeling. Succes meid!
Wow dames wat ontzettend leerzaam die reacties allemaal! bedankt! zo te zien aan de poll is er niemand die heeft ingevuld te wachten op een vast contract (ja 1 maar dat was ik zelf om te testen 8) ) Salapio. Ik heb ook een jaarcontract met uitzicht op vast. Je schrijft dat ze dus heel veel moeite moeten doen om je contract niet te verlengen...wat bedoel je daarmee eigenlijk? ze kunnen toch gewoon na een jaar zeggen: zo tis mooi geweest we zoeken liever een nieuwe vaste kracht dan iemand voor zwangerschapsverlof (lijkt mij nl makkelijker voor een werkgever) ik werk in 2 verschillende secties waarbij ik van 1 het enige sectielid dus tevens sectiehoofd ben en voor mijn vak de lessen voor de gehele onderbouw verzorg. Wellicht is dit een motivatie om toch voor mij te blijven kiezen... Missgroovy...jouw verhaal lijkt mij een nachtmerrie. 16 weken zwanger en op straat. het lijkt me heel moeilijk dan een ontspannen zwangerschap te beleven...in mjn sector wordt dus bijna zeker wel een vast contract uitgedeelt maar OVER EEN JAAR! duurt nog wel heel lang Konijn, jouw probleem...zo kan het natuurlijk ook nog! ik weet ook niet hoe je dit zou kunnen oplossen! verwacht je je kindje in rond mei? dan zou je denk ik wel na de zomer weer aan het werk kunnen...miss kun je dit bij je nieuwe school oplossen door niet in 1 keer je verlof op te nemen maar in deeltjes ofzo (1 dagdeel per week) ofzoiets. Hoe groot schat jij de kans in dat ik alsnog een vast contract krijg aangeboden als ik zwanger zou raken (het gaat wel heel goed op school, heb het echt naar mijn zin en contact met de leerlingen is fantastisch) (met grootste deel van de schoolleiding trouwens ook) je bent nu 6 weekjes he? ik zou denk ik de standaard 3 maanden wachten met vertellen...vroeg zat. uit ervaring weet ik dat het tot die tijd helaas ook best eens fout kan gaan... Misoh, had jij een vast contract toen je ging proberen zwanger te worden? wel goede procedure dat je het bij jullie direct zegt. veiligheid van het kindje gaat natuurlijk boven alles! Daisy, jou situatie lijkt me ideaal. en risicospreiding en makkelijk te minderen zodra je kindje er is vivianmaas! super zeg! ja, dat een contract toch omgezet wordt in vast hoor ik stiekem toch ook best vaak! heelijk om zo´n werkgever te hebben. Stiekem hoop ik dat ik ook zo´n goeie werkgever heb...tot nu toen gaat de communicatie heel goed en heb ik ergens wel het gevoel dat ze me zouden willen houden... Lola, sluit inderdaad mooi aan op jouw topic! heb het ook gelezen! blijf het volgen! Heb ik nog een vraag naar jullie allemaal: hoe beviel het werken in een nieuwe baan terwijl je net zwanger was? Ik werk bijna fulltime en merk dat ik het heerlijk vind. ik put heel veel energie uit mijn werk maar ik stop er ook veel in. Bij mijn nieuwe werkgever wil ik graag ook mijn motivatie laten zien. hoe ging dit bij jullie? Hadden jullie ondanks de zwangerschap het gevoel dat je ook op je werk je volle 100 procent kon geven? ik kan me namelijk ook voorstellen dat de zwangerschap je zowel fysiek als emotioneel heel erg bezig houdt, ook tijdens het werken... nou, tot zover! ben weer benieuwd naar de reacties! doeg! (slaaplekker) x Muff
Ik heb nee gekozen. Ik was 12 weken zwanger toen ik na de vakantie (eind augustus) weer moest werken en eind oktober was mijn contract einde. Ik ben meteen heen gegaan om te vragen of ik n vast contract zou krijgen, t antwoord was toen nee. Ik zei toen, bij deze wil ik vermelden dat ik zwanger ben en dat ik niet meer zwaar mag tillen etc (zwaar tilwerk).. vonden ze niet leuk.. En al helemaal niet toen ik daarna ook begon te 'zeiken' over n stoel, moest anders de hele dag staan en dit redde ik echt niet. Kreeg ik niet, toen ziekgemeld en de arbo kwam en vroeg wat mij mankeerde. Ik vertelde t verhaal en hij werd kwaad op hun! (gna gna). óf ik moest n stoel/lichter werk aangeboden krijgen, of ik mocht de ziektewet in. Toen kreeg ik lichter werk en minder uren.
Ik heb niet gewacht op een vast contract, mijn contract zou in maart dit jaar aflopen. Ik heb het mijn baas verteld toen ik 10 week zwanger was en toen ik 15 week zwanger was kreeg ik een vast contract aangeboden Zo kan het dus ook en zo zou het veel vaker moeten gaan! Helaas heb ik een maandje na het einde van mijn verlof ontslag moeten nemen, omdat we ergens anders gingen wonen. Super jammer, want ik had nog graag vele jaren bij dat bedrijf willen werken.
Ik heb zeker het gevoel dat ik me 100% inzet, alleen vanaf 25 weken ben ik 50% gaan werken werdt indd te zwaar. Maar goed zoals ik al zei er is een goede vangnet regeling kost de werkgever niks. En ik geloof ook echt dat ze je motivatie kunnen zien maar sommige werkgevers zijn gewoon zakken niks aan te doen . Maar ben nu wel benieuwd wat wil je doen? Liefs Vivian
Muffi: ik denk eigenljk dat je, bij een positieve beoordeling, sowieso wel een vast contract krijgt, zwanger of niet. In principe is het namelijk standaard dat je jaarcontract wordt omgezet naar een vast contract, tenzij je slecht functioneert, dan kun je nog een keer een tijdelijk contract krijgen. Je werkgever weet dat je een jonge vrouw bent, dus dat er een aanzienlijke kans is dat je zwanger zou kunnen worden. Het is voor een werkgever ook vervelend om jouw te ontslaan en een nieuw iemand te zoeken. Bij een tijdelijke vervanger, voor jouw verlof, kunnen ze wat minder veeleisend zijn. Ik denk dat ze mij, wanneer ik voor de zomer al zwanger was geweest, evengoed een vast contract hadden gegeven, omdat ze graag willen dat ik hier blijf werken (nog jaren, ze willen ook graag dat ik verhuis). Wat voor vak geef je dan? Vast iets creatiefs, of kcv ofzo...? Succes met zwanger worden
Ik heb niet gewacht hoor, ik heb een 2-jarig contract en vanaf het begin stond eigenlijk al vast dat deze niet verlengd gaat worden. ivm financiële bedrijfsomstandigheden. Ze mogen geen vaste contracten meer afgeven. Ach, als ik ergens anders heen zou gaan, zou ik weer eerst een tijdelijk contract krijgen. Nou ik blijf niet wachten hoor. Heb ik dus ook niet gedaan en nu echt super gelukkig met mijn zoontje, mijn werk loopt dus waarschijnlijk in mei af en dan vind ik wel weer wat anders hoor. Maak me er ook eigenlijk niet zo druk om. Mocht het nodig zijn dan redden we het ook wel een tijdje op 1 salaris.
Jee! wat een hoopvolle reacties allemaal! Patroeschka, wat een nachtmerrie hee! vind het echt vreselijk naar klinken hoe het bij jou gegaan is. Dat een werkgever er best een probleem mee kan hebben als een nieuwe werknemer zwanger wordt kan ik ergens wel begrijpen. Maar bij jouw werkgever lijkt het wel of hij dit echt afreageert op jou...suf zeg Greetje! te gek! relaxte baas heb jij! ik ben vandaag weer op het werk geweest, o.a even over de vakantie gesproken met mijn werkgever en ergens heb ik er echt een goed gevoel bij. Ze zijn als collega´s echt heel meelevend en meedenkend! en ik denk ook echt dat ik daar erg goed pas. hoe ze reageren als ik zwanger ben kun je natuurlijk niet voorspellen maar ik heb er wel goede hoop op dat het goed zou komen... vivianmaas: mooi dat je bij jouw werk zo makkelijk kon minderen! dat is wel ideaal. Enneh, hehe ...wat ik ga doen? mijn gevoel zegt steeds meer dat de tijd er rijp voor is... ik heb het de afgelopen weken heel vaak met mijn vriend hier over gehad en hij vind dat we het moeten laten komen zoals het komt...ik wil dit ook heel graag...maar durven?! Konijn...Haha hoe raad je het? ik geef inderdaad twee creatieve vakken waarvan 1 niet kcv maar CKV bedankt voor je reactie. dit is voor mij echt een nieuwe manier om het te bekijken. als het nu alleen om mij zou gaan zou ik haast geen argument meer zien om niet te proberen zwanger te worden maar er zijn ook nog wat factoren buiten mij om die me weerhouden. (oa. een naaste collega die bezig is met ivf en wat ik dan moeilijk zou vinden om als nieuw jong ding ineens wel met een dikke buik te lopen terwijl zij het zo graag wil...) andere factoren: ik heb afgelopen jaar een mk gehad en ben bang dat ik erg gespannen zal zijn in de eerste drie maanden van de zwangerschap...of als het weer mis gaat erg van slag...en zo zijn er nog wat dingen waar ik echt heel goed over moet hebben nagedacht vooraf! bedankt in elk geval voor je schrijven, hier heb ik wat aan! suus je hebt gelijk, je kunt niet eeuwig wachten. Maar kom jij ook uit 83? ik ook, das ook een andere reden waarom ik denk dat ik nog zou moeten kunnen wachten (ben nog zo jong) en waarom ik denk dat andere collega´s er misschien minder begrip voor zouden hebben! Nou iedereen bedankt weer! stof tot nadenken! x Cu Muff