2jaar terug niet gedaan dit jaar wel. We gingen/ gaan naar turkije. Voor Griekenland hebben wij het nooit gedaan
Heb het gedaan voordat ik naar Tunesie ging, en aangezien als je de herhalingsprik ook haalt kun je er iig 25 jaar tegen aan haha Dus toen ik voor het eerst naar Turkije ging had ik ze al gehad
ik ben vorig jaar naar Egypte geweest en ga dit jaar weer, ons is verteld dat we geen prik hoefden te halen dus we hebben het niet gedaan. Deze keer is ons precies hetzelfde verteld dus ben verbaasd om te lezen dat iedereen het voor Egypte wel heeft gedaan!
1x in turkijke geweest en 1x in egypte geweest nooit laten enten, vind het persoonlijk onzin ! Beetje opletten wat je eet en drinkt, en natuurlijk niks uit de kraan drinken, zelfs niet tandenpoetsen met kraanwater.
3 keer naar Turkijke, 3 keer naar Griekenland. Nooit ingeent. Maar ja, dat heb ik voor Thailand ook niet gedaan. Overigens toen ik naar Griekenland ging werd dit volgens mij ook niet aangeraden, nooit gehoord in elk geval. En mijn kinderen worden wel ingeent, maar volgens niet klakkeloos het rivm schema.
Je moet er ook vaak aan denken dat dat enten vaak bedoeld is voor de binnenlanden, excursies e.d. als je op het resort blijft is dit eigenlijk helemaal niet nodig, hebben wij ook nagevraagd trouwens en was hun advies dus ook, maar goed je moet dus niet buiten het resort gaan en van marktkramen eten, naar de binnenlanden toe trekken e.d. dan ben je prima "beveiligd"
Nou ik ben in egypte toch goed ziek geworden en ik ben altijd heeeeel vooorzichtig met wat ik eet Ik poetst me tanden niet eens met water wat je niet mag drinken. Dus mochten wij ooit weer naar egypte gaan dan ent ik mij zeker wel in Grienkenlang niet gedaan was ook niks aan de hand Tunesie btw ook niet en ook daar niet ziek geworden Turkije nooit geweest mijn ouders wel en me moeder ent dr eigen wel in
Ik heb me destijds wel laten inenten voor Egypte. Daarna de herhalingsspuit gehad en nu voor jaren ingeënt. Het gaf me wel een veilig gevoel. Ik weet niet of ik het gedaan zou hebben als ik zwanger wilde worden. Ik denk dat ik in dat geval met de GGD of huisarts zou overleggen over wat nodig of aan te raden is.
Van kleins af aan al meegeweest naar Turkije met mijn ouders, later met vriendinnen en nog later met mijn man. Nooit in laten enten.
Het vaccineren wordt geadviseerd omdat er in het buitenland helaas nog steeds geelzucht, hepatis A heerst. Vooral kindjes kunnen dit oplopen, zijn ontzettend besmettelijk voor een week en kunnen dan terug zijn in NL. Kind gaat naat Psz, Kdv, Gastouder en besmet er andere kindjes mee die neit zijn gevaccineerd. Voormjenhet weet heb je een uitbraak. Dit maakt nietuit voor welk verblij, resort 5 of1 ster. Geelzucht hebben veel mensen in het buitenland, vooral buiten Europa, doorgemaakt, ze dragen dit virus dan alrijd bij zich en kunnen dit dan nog steeds overdragen. Kok gaat naar de wc, wast zijn handen niet goed en je kan besmet raken. dTP is tot het 19 levensjaar geldig. In NL zijn wij " inprincipe " hier allemaal voor gevaccineer en is het daarna niet meer nodig. Echter heersen deze " kinder " ziektes daar nog wel. Het is naturlijk altijd ieder voor zich en bij 90 procent van de landen niet veplicht. Maar het wordtbniet voor niets geadviseerd. Ik werk bij de GGD Infectieziekte en Milieu, zit er heel dicht op dus zie helaas genoeg wat voorkomen had kunnen worden Excuses voor de rare letters, ipad typt net iets anders
Hier laten enten voor Egypte en toen binnen het jaar weer om voor (volgens mij is het 15 jaar ofzo?) een hele poos niet weer te hoeven. Hebben toen Hep A en herhaling DTP gehaald. Mamazeyad, die entingen zijn over het algemeen maar 15 jaar ofzo 'houdbaar' dus als je beschermd wilt blijven zul je je na zoveel jaar opnieuw moeten laten enten.
Wij hebben ons 10 jaar geleden laten inenten tegen Hep A voor naar Turkije te gaan Mijn zoon heb ik toen hij 1,5 jaar was laten inenten tegen hep A Tja ik volg gewoon het advies op van de GGD Alleen als je al eens geelzucht heb gehad dan heeft het geen zin natuurlijk...
In Turkije gingen we naar een resort, daarvoor niet laten inenten. In Egypte hebben we een rondreis gedaan, toen hebben we ons wel in laten enten...