vraagje over stoelgang en eten

Discussie in 'Prematuur' gestart door vondebs, 23 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    myn dochtertje is bijna 4 maand (gecorrigeerd 1.5 maand) en staat nu sinds 2 dagen op 4 voedingen. ik heb naar de kinderarts gebeld en ze zei me dat dit geen kwaad kon. maar ik maak me toch een beetje zorgen. ze weeg nu 3600kg. ik weet echt niet of ze genoeg voeding krijgt op deze manier. en haar stoelgang is sinds 2 dagen klei-achtig. is dit normaal? ze krijgt wel sinds 1 en halve week johannesbroodpitmeel omdat ze zich heel makkelijk verslikt. heeft het hier misschien mee te maken?

2. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Mijn zoontje was 3.5 maand toen hij op 4 voedingen stond.
    4 x 180+6schepjes toen. Maar op die moment woog Jarne 4kilo950 en was 60cm.
    Hoeveel cc drinkt ze per fles? de richtlijn is 150 tot 180 cc per kilogram. dus je dochter zou over de hele dag minstens 540cc moeten drinken.
    En als jouw dochter genoeg plasluiers heeft op een dag, tevreden is, verzadigd is en genoeg aankomt dan zie ik geen probleem in die 4 flessen.

De ontlasting van je kindje kan veranderen door de johannesbroodpitmeel, dat kan geen kwaad zolang ze geen krampjes krijgt of verstopt geraakt. Kijk het nog een weekje aan.

3. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    ze drinkt 160 + 5 schepjes. maar deze drinkt ze niet volledig leeg. ze drinkt tussen de 120 en 140. ik ben vandaag toch nog even terug overgeschakeld op 5 voedingen. ik vind ze nog te klein om al op 4 voedingen te staan. 7 mei moet ik naar de kinderarts. zal het haar dan nog eens vragen

4. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Zolang je kindje tevreden is met 5 voedingen, zou ik 5 voedingen aanhouden. Kleinere hoeveelheden per keer zijn beter dan grote plassen natuurlijk.
    succes nog ;)

5. adi

adi Niet meer actief

Ik vind haar eerlijk gezegd ook veel te klein en te jong voor zo weinig voedingen. Ze is prematuur en moet gewicht inhalen, en daar heeft ze vaak en relatief veel melk voor nodig.

Met 3,5 kilo zaten we hier nog op 7 voedingen. Vaker kleinere hoeveelheden worden beter verteerd en zijn beter voor de stoelgang.

6. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    als ze uit het ziekenhuis kwam was ze 2480 gram. en toen stond ze al op 6 voedingen. ze is thuis vrij snel naar 5 voedingen gegaan. dus ik denk dat dit voor haar wel voldoende is. ik probeer nu meer aan te bieden. normaal mag ze vanaf volgende week met groente en fruitpap beginnen. zijn jullie daar ook op 4 maand mee begonnen of hebben jullie langer gewacht. groente en fruit zou denk ik wel beter zijn voor haar stoelgang want daar heeft ze al vanaf de geboorte last van. ze heeft heel veel lucht in haar darmpjes en veel last van krampjes.

7. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

#7 Gelukkig11, 25 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2013
    Persoonlijk vind ik het ook wel heel weinig klinken. Had zelf ook het idee dat artsen te snel naar het reguliere schema keken. Ik heb ze ook vaak genoeg gevraagd wat de logica erachter was. Een maag is net zo groot als een vuist, dus hoezo meer dan dat erin gieten?? Helaas heb ik daar nooit een goed onderbouwd antwoord op gekregen.

Ik vond het zelf niet prettig om grote hoeveelheden in kind te gieten en ben toen vrij kort na het ziekenhuis overgestapt op voeden op verzoek. Betekende wel vaker geven, maar kleinere hoeveelheden. Bijkomend voordeel was dat mijn zoon minder ging spugen, ik denk dus dat het spugen en grote hoeveelheden echt wat met elkaar te maken hebben. Voor jouw beeldvorming, mijn zoon zat met 9 maanden nog op 6 flessen van gemiddeld ca 160 cc (ik kolfde ft, vandaar dat ik het nog goed weet) en met 6 maanden gecorrigeerd begonnen met bijvoeden.

Raar eigenlijk dat het per ziekenhuis verschillend is mbt aantal voedingen. Zoon was ook 2480 gram toen hij werd ontslagen uit het ziekenhuis en zat toen nog op 8 voedingen en jij dus al op 6. Maar hij was 6 dagen toen hij werd ontslagen en minder prematuur. Aan de andere kant ze kijken naar gewicht mbt aantal voedingen en niet naar leeftijd, lijkt mij.

Mijn advies, kijk naar je kind. De een heeft geen moeite met grote hoeveelheden en de ander is gebaat bij kleinere porties.

8. adi

adi Niet meer actief

Wij kregen ze ook thuis met 6 voedingen, maar zijn binnen 2 dagen teruggegaan naar 7-8 voedingen. Baby's hadden ook last van buikpijn, voeding teruggeven, obstipatie enz. Met vaker voeden werden ze een stuk rustiger.

We zijn met bijna 6 mnd gestart met bijvoeding. tot 6 maanden groeien ze alleen op melk, dus was ik bang dat ze minder melk zouden drinken door bijvoeding (die verder niks toevoegt), en ze moesten nog zoveel gewicht inhalen.

9. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    dit wist ik dus niet.ben benieuwd wat de KA erover zegt

10. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Dit! Geen enkel kind of moeder is gelijk. Wat voor de een werkt zal dat niet doen voor de ander. Als je uitgaat van ongeveer 150 ml voeding per kilo gewicht zit je altijd goed! En dan mag je best een extra fles geven of een fles overslaan zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de hoeveelheid.

Bij gewicht van 3600 gram geef je dan ongeveer 540 ml per 24 uur. Bij 4 kilo geef je ongeveer 600 ml. Dat mag dus iets meer maar ook minder zijn. Bv 5x110 of 4x150 wat voor jullie en de kleine meid het beste voelt. Als ik het zo lees lukt dat je prima ;)

Kleine slokjes water tussendoor maakt poep wat dunner.

11. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Wat bijvoeding betreft, ik ben van mening dat dat zelfde werkt. Ene kind kan beter wachten, waar ander al flinke happen krijgt. Het is allemaal goed. Tot een jaar is het proeven het belangrijkste. Doen wat voor jullie beste voelt.

12. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    mag je dan gewoon water geven zonder melkpoeder in?

13. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Tegen mij is gezegd dat hij over mag op vier voedingen als hij zes kilo weegt. Maar heb wel het idee dat ze overal wat anders zeggen.
    Nu weegt hij (eindelijk) zes kilo, maar volgens mij is hij voorlopig nog niet toe aan vier voedingen, hij komt s avonds echt nog een keer.

Wij geven sinds twee weken bij een fles rijstepap erbij en zijn ontlasting wordt ook dikker. Hij poept ook wat minder vaak.

Doe inderdaad wat je goed lijkt, je voelt het zelf vast goed aan. Mijn idee is dat vier voedingen wel weinig is. Let op de plasluiers zoals al werd gezegd

14. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Ja je mag gewoon water geven. Natuurlijk niet te veel, maar bv 10 ml extra kan net genoeg zijn om darmen van iets meer vocht te voorzien. Wij hebben periodes gehad dat de kindjes tijdens verkoudheid veel slijm hadden dan is slokje water na de fles melk een hulpmiddel om nog meer slijmvorming door de melk tegen te gaan.

Onze jongste weegt met bijna 5 mnd nu tegen de 7 kilo en komt ook gewoon nog 5x. Ze wordt wel steeds minder zelf wakker voor laatste fles. Zo worden het vanzelf 4 flessen.

Deel Deze Pagina