Mijn overleden dochter heeft 2 namen en mijn gezonde dochter heeft 3 namen. Alles andere gezonde kinderen die we nog krijgen, krijgen ook 3 namen. Ik ga ook voor het gelijkheidsbeginsel: iedereen evenveel namen! Bij mijn overleden dochter is het niet gelukt 3 namen te geven (we vonden 2 trouwens ook genoeg omdat ze overleden was); haar naam moesten we in een week verzinnen. De reeds bedachte meisjesnaam wilden we haar niet geven, omdat hiermee mijn moeder en schoonmoeder vernoemd werden EN omdat we deze 3 namen zo mooi vinden/vonden, dat we die wilden bewaren voor een gezond kind. We hebben daarom mijn overleden dochter 2 namen gegeven die qua betekenis duiden op 'licht' omdat ze voor ons naar het Licht ging. Eerst wilden we haar 1 naam geven. De dag voor de inleiding (in de baarmoeder overleden) hebben we er nog een 2e naam bij verzonnen. (Voor als ons overleden kindje een jongen was geweest, hadden we maar 1 naam verzonnen, achteraf gezien had ik wel spijt gehad als het een jongen was geweest en hij had maar 1 naam gehad). Waarom meerdere namen: 1. Minder kans op persoonsverwarring / Minder kans dat iemand anders precies dezelfde naam heeft. 2. Vindt je kind de naam niet mooi, kan hij/zij zich later nog bij de 2e of 3e naam laten noemen. 3. Geeft blijk van fantasie en creativiteit. 4. Ik vond het zelf als kind heel leuk om een 'geheime' extra naam te hebben, die bijna niemand kent. 5. Zit er een kind met dezelfde voornaam in de klas, kan je kind zich bij één van de andere namen laten noemen. 6. Is de naam (zoals mijn naam) zeer Nederlands en onuitspreekbaar in het buitenland, kun je je bij je 2e of 3e naam (of een buitenlandse variant daarop) laten noemen (is mij overkomen toen mijn naam in Frankrijk onuitspreekbaar bleek; mijn 2e naam is ook zeer Nederlands, maar gelukkig ken ik een internationale variant daarop die toen gebruikt is.). 7. Geeft je de kans een mooie extra naam te geven die voor het dagelijks gebruik te lang of ouderwets is.
Mijn man en ik hebben beide 2 namen en dan vonden we het ook wel zo mooi om onze zoon ook 2 namen te geven... dus stel dat er een 2de komt dan geven we hem of haar ook 2 namen.. voelt raar om dat niet te doen