We twijfelen over de spelling van Maxime/Maxim. De roepnaam wordt Max. Hoe zouden jullie Maxim(e) schrijven? En waarom? Wij wonen in Frankrijk dus er bestaat geen verwarring over de uitspraak, beide namen worden uitgesproken als 'Maksiem'.
Maxim. Omdat ik bij Maxime meer aan een meisje denk. Geen idee trouwens of dat terecht is. Gewoon een gevoel. Leuke naam!
Maxim is mannelijk, Maxime voor beide maar wordt vaker gegeven aan een jongen (1 op de 1000 Maxime's is een meisje. Zoiets.) Maar ik snap wat je bedoelt hoor, omdat het op een E eindigt lijkt het vrouwelijker. Daardoor twijfel ik ook vooral ondanks dat Maxime de gangbare schrijfwijze is.
Na even wikken en wegen eigenlijk geen voorkeur. Ik vind beide mooi - en dat vrouwelijke gevoel heb ik dan weer helemaal niet bij de extra -e.
Leuke naam! Ik zou het schrijven als Maxim, omdat ik Maxime ook alleen voor meisjes ken (Ik ken twee vrouwen met die naam en 1 jongens-Maxim).
Je woont in Frankrijk? Dan 1000% zeker Maxime omdat het de juiste spelling is. In Frankrijk gaan ze Maxim niet begrijpen en zal je blijven corrigeren. In Nederland maakt het niet uit, al schrijven veel mensen Maxime omdat het zo hoort (ik spreek uit ervaring).
Je kan ook Maksim van maken, kennen ze waarschijnlijk ook. Ik durft te wedden dat ze in Frankrijk zonder uitleg vooraf Maxime gaan schrijven. Maxim zou je denk ik moeten uitleggen als Maxime zonder de e. Als je het niet erg vindt, is het toch prima.
Wat doe je onaardig zeg. Heb je ergens last van? Nogmaals Maxime is inderdaad gangbaarder, maar Maxim is niet onbekend. Maksim daarentegen wel.. En spreek je ook anders uit.
Zelf vind ik Maxime of Maxim even mooi, hoor. Maar om praktische redenen zou ik dus voor Maxime gaan...
Mooie naam! Omdat je in Frankrijk woont zeg ik Maxime als schrijfwijze, als je in Nederland gewoond zou hebben zou ik Maxim hebben gezegd. Ik vind Maxime de mooiste schrijfwijze omdat deze voor mij meer 'af' oogt op de een of andere manier.
Ik vind Maxim ook leuker voor een jongen, maar dat komt vooral omdat ik een vrouwelijke Maxime en een mannelijke Maxim ken. Misschien helpt dit: https://www.prenoms.com/prenom/MAXIME.html https://www.prenoms.com/prenom/MAXIM.html Hier kan je zien hoe vaak welke schrijfwijze wordt gegeven. Ik vind het in elk geval, welke jullie ook kiezen, een erg mooie naam! Je geeft zelf ook al aan dat de roepnaam Max gaat worden, dus ''Maxime zonder E'' zal hij niet zo vaak hoeven zeggen. Succes met kiezen!