Hebben jullie ooit een brand meegemaakt?

Discussie in 'De lounge' gestart door RosaLynn, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ja onze onder buren hadden blijkbaar een wiet plantage die vlam heeft gevat. Ik was zelf niet thuis maar mijn vriend lag nog te slapen na een nachtdienst. Die is samen met de hond uit huis gehaald. Gelukkig hadden wij alleen rook en waterschade.

Nu heeft de brandweer hier in de wijk wat nieuws. Die gaan alle huizen langs en controleren (als je ze binnen laat) op brand veiligheid en ze plaatsen overal gratis rookmelders

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben rookmelders in de woonkamer, trapopgang, boven in de gang, op zolder (daar ook een koomonoxide melder) en in elke slaapkamer. Wij hebben verschillende routes om het huis uit te komen. En mijn tas hangt altijd naast mijn bed, daar zitten mijn sleutels en portemonnee in. Mijn man heeft zijn spullen op de vensterbank liggen. En in de woonkamer op een plankje liggen sleutels.

We hebben nooit brand meegemaakt gelukkig. Maar ik ben ook wel erg voorzichtig. Tv nooit op stand by, vaatwasser, wasmachine en droger niet aan als we slapen, droger alleen aan als we thuis zijn. Al ga ik alleen maar Eva van school halen (ben binnen ene kwartier terug) zet ik 'm uit. Heel irritant omdat ie op zolder staat, maar liever dat dan dat er brand ontstaat.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

We hebben rookmelders en een touwladder op zolder. Ook een plan mocht er iets gebeuren wie wat doet en welk kind mee neemt.

De fout die mensen vaak maken is het huis verlaten via de weg hoe ze binnen komen, de voordeur. In geval van brand vaak niet de veiligste weg. Mijn broer werkt bij de brandweer en heeft ons aangegeven altijd aan de voorkant van een huis naar buiten te kruipen ook als je het dak op moet. Met een hoogwerker kunnen ze daar wel komen aan de achterkant vaak niet en daar val je ook niet op.

Ts, je schrijft dat je dan langs alle voordeuren moet, heb je een balkon aan de voorzijde? Ik zou nl nooit door een traphuis naar beneden gaan. In geval van brand staat deze nl binnen notime vol rook. Beton vertraagd brand, je kan hierdoor lange tijd boven blijven voor de vlammen je bereiken. In die tijd is de brandweer er al en halen ze je zo van het balkon.

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Toen ik klein was vierden we bij vrienden van mijn ouders oud en nieuw. Ik was boven aan het spelen en liep net naar beneden om wat te drinken te halen toen ik iemand vanaf boven heel hard hoorde roepen: brand!!! Ik stond in het halletje en heb me in een reflex verstopt achter de jassen aan de kapstok. Ze konden me eerst niet vinden pas toen mijn moeder door de voordeur naar buiten rende kwam ik tevoorschijn. Ik ben dus ook typisch iemand die verstijfd als er iets heftigs gebeurd... :( uiteindelijk viel het wel mee, er was een kerststukje met kaarsje in de fik gegaan en het was overgeslagen op de gordijnen, gelukkig hadden die mensen een brandblusapparaat op elke verdieping!

Ik ben nu nog als de dood voor brand, mijn man zet gerust de droger aan als we gaan slapen maar die zet ik mooi altijd weer uit.

5. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Nooit zelf meegemaakt gelukkig.

Wel op elke verdieping een werkende rookmelder, bovenaan de zoldertrap een koolmonoxide melder. Blusdeken in de keuken en ook nog een brandblusser.

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    We hebben een brandblusser, blusdeken in de keuken, overal rookmelders (die we regelmatig testen) een koolstofmonoxidemelder..

Brand net niet meegemaakt.... We hebben condens droger. Zat een vochtige, bijna droog in, man besluit daar zeiknatte grote boven op te gooien. Kon droger niet aan. Is gaan smeulen. Werden wakker van brand alarm (om 3 uur snachts). Dacht eerst dat het de wekker was ;) toen man droger open trok, vatte het vlam dus als een speer emmers water erover heen. En waren hdt voor... Maar man man wat ben ik geschrokken :(

7. naomi123

naomi123 VIP lid

22 mrt 2009
    8.840
    0
    0
    gastouder en verkoopster dierenspeciaalzaak
    wat veel mensen die brand meegemaakt hebben! hier helaas ook.

jaar of 10 geleden toen ik nog thuis woonde, droger vatte vlam (stond op de voorzolder) mn ouders merkte het op toen het aan het smeulen was en probeerde het te blussen, na 10 minuten was de brandweer er gelukkig. blussen hielp helaas al niet meer van mn ouders zelf. brandweer heeft toen via het dakraam geblust. alles op de voorzolder was compleet weg, slaapkamer van mn zus en mij (ook op de zolder) waren gespaard gebleven maar wel ontzettend veel rook en water schade dus veel weg moeten gooien.

ik ben er nog steeds bang voor en kijk ook overal waar ik kom waar ik eruit kan. beneden kunnen wij er altijd makkelijk uit, boven hebben we overal rolluiken die snachts naar beneden zijn. op onze kamer elektrisch en aan de andere kant bij mn dochters bewust handmatig gekozen omdat die altijd te openen zijn. ik doe ons rolluik nooit meer helemaal dicht in de hoop dat ik met hard duwen het toch zo kan verwringen dat we eruit kunnen.

in elke ruimte hebben we een rookmelder en in het schuurtje bij de cv een koolmonoxidemelder. verder een brandblusser in de trapkast waar we zo bij kunnen.

8. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Heftige dingen lees ik hier zeg! Hier op de benedenverdieping en bovenverdieping rookmelders hangen. Verder eigenlijk helemaal niets. Geen vluchtroute en ook geen enkel plan van aanpak opgesteld. Maar door jullie verhalen ben ik wel aan het denken gezet en ga dit vanavond meteen bespreken met mijn man. Verder nog nooit een brand meegemaakt.

9. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Wij hebben ook ooit brand meegemaakt, ik was nog heel klein maar kan het me heel goed herinneren. Ons nieuwe huis werd gebouwd en wij woonden tijdelijk in zo'n grote keet. We hadden destijds een hondje genaamd Dobber een echt vuilnisbakkerasje. We lagen allemaal te slapen toen schijnbaar de keet al volop in brand stond. Dobber heeft ons wakker geblaft en mijn zus en ik werden uit bed getrokken door mijn ouders. Kan me nog zo goed herinneren dat mijn ouders heel hard te keet uit renden met ons in hun armen en dat ik de keet volop in de vlammen zag. Voor we het wisten stond de brandweer al klaar om te blussen.

Voor mijn ouders was het helemaal verschrikkelijk, al onze spullen stonden ook nog eens in de keet opgeslagen. Al de kleding, speelgoed, foto's, alles. Zelfs mijn moeders trouwring die ze die avond afgedaan had om gehaktballetjes te maken. De weken er na kregen we van de basisschool en de dorpsbewoners van alle kanten hulp en kleding e.d. Kan het me nog zo goed herinneren. Daarna tijdelijk bij mijn opa en oma gewoond. Toen bleek mijn moeder ook nog eens zwanger van mijn jongste zusje tegen alle verwachtingen in dus dat was natuurlijk een lichtpuntje.

Al met al heftige ervaring die me nog Heel goed is bijgebleven!!

10. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Hier thuis gelukkig nooit maar bij mij in de buurt (paar straten verder) heeft een man zijn vrouw vermoord en 2 dagen laten liggen en toen het gas opengedraait. Het huis is toen ontploft en helemaal uitgefikt. Iedereen kwam bloemen leggen. Ik ken die jongen en snap niet waarom ie het gedaan heeft. Ja drugs. Vind het nog steeds erg :(

Deel Deze Pagina